A hazai kerékpáros helyzettel foglalkozó legnagyobb szervezetek képviselői tartottak sajtótájékoztatót, akik a másfél méteres előzési oldaltávolság betartására hívták fel a figyelmet.

Az esemény apropóját a Tour de France versenyigazgatójának, Christian Prudhomme-nak, lapunk által megírt felszólalása adta, aki a 2018-as Francia Körverseny prezentációja előtt hívta fel a figyelmet a megfelelő oldaltávolság betartására.

Hirdetés

“Vessünk véget a mészárlásnak!” – kiakadt a Tour de France versenyigazgatója

Az ügy kapcsán a Tour de Hongrie szervezői megkeresték Prudhomme-ot, aki videón üzent a magyaroknak:

Az eseményt a Kerékpározásért és Aktív Kikapcsolódásért Felelős Kormánybiztos, Révész Máriusz nyitotta meg, aki elsőként arról beszélt, hogy az emberek átlagosan milyen mértékű helyet tekintenek megfelelő oldaltávolságnak, amikor egy kerékpárost előznek autóval vagy nagyobb járművel: „Általában, akik nem kerékpároznak, 30 centi és egy méter közé teszik azt a távolságot, amit megfelelőnek tartanak.” Révész összefoglalta, hogy mivel a világ számos részén konszenzus van az 1-1,5 méterben, így fontosnak tartja, hogy ezt a magyar szabályozás is lekövesse.

Balról: Lovassy Krisztián (magyar válogatott kerékpáros), Princzinger Péter (MKSZ elnök), Eisenkrammer Károly (a Tour de Hongrie szervezőbizottságának elnöke), Révész Máriusz (Kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos), Kürti Gábor (MK elnök), Környey Balázs (MAKETUSZ alelnök)

A Tour de Hongrie szervezőbizottságának elnöke, Eisenkrammer Károly arról beszélt, hogy a Prudhomme által bemutatott mezt lefordították magyar nyelvűre is, és valamilyen formában elérhető, látható lesz a jövőben.

Tudok olyan magyar csapatról, amelyik indulni fog a 2018-as Tour de Hongrie-n és a mezükön szerepelni fog ez az arculat.” – mondta a magyar Tour egyik főszervezője, miután elmesélt egy sokkoló adatot, ahol a hazai és a franciaországi baleseti statisztikákat hasonlította össze. Eszerint 2016-ban Franciaországban (66 millió lakos) 162-en haltak meg kerékpáros baleset során, Magyarországon (~10 millió lakos) viszont 73-an. Arányosítva tehát háromszor annyi kerékpáros hal meg az utakon itthon, mint Franciaországban. Egyébként a Tour de Hongrie megkülönböztető mezein is fel fog tűnni a másfél méteres kampány.

Eisenkrammer Károly felemlegetett egy korábban betiltott skót reklámfilmet is, ahol arra biztatták a nézőket, hogy bánjanak úgy a kerékpárosokkal, mint egy lóval.

Az ötlet kicsit erős, de végül is logikus. Egy lovat senki sem merne lecentizni 🙂

Ezután a scratch-ben nemrég Európa-bajnoki ezüstérmet szerző Lovassy Krisztián mondott néhány szót: „Minden nap, amikor felveszem a bringás cipőt és elindulok az országútra edzeni, meg van a kockázata annak, hogy már nem fogok többet hazaérni. Így elindulni edzeni nem egy felvidító élmény. Másfél méter az a minimum, amit meg kellene tartaniuk az autósoknak.” – mondta Lovassy.

Amikor egy kerékpáros szervezet a bringázást népszerűsíti, akkor egy fő probléma áll előtte: a kerékpározástól való félelem. Pedig a felnőttek 95%-a egészen biztos, hogy szeret(ne) biciklizni.” – vette át a szót a Magyar Kerékpárosklub elnöke, Kürti Gábor.

„A másfél méteres oldaltávolság ötlete onnan jött, hogy a jelenlegi KRESZ-nek úgy szól az előzéssel kapcsolatos passzusa, hogy előzni abban az esetben szabad ha az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani.

Tudjuk, hogy veszélyes dolog előzni, de nincsen egy objektív támpont a KRESZ-ben, hogy mi az ami veszélyes.”

– mondta Kürti Gábor, aki hozzátette, hogy már Európa számos országában bevezették a KRESZ-be a konkrét oldaltávolság fogalmát, köztük Romániában, Hollandiában, Franciaországban, Belgiumban és Spanyolországban. Felhívta a figyelmet arra az érdekes tényre is, hogy sok autóvezető nem rosszindulatból előz kis oldaltávolsággal, hanem nincs tisztában az autója méreteivel. Az elmúlt évtizedekben tendencia, hogy több tíz centivel szélesebb autókat gyártanak.

Kükü a kampánnyal kapcsolatban bemutatott egy pólót is, amin szerepel az MK együtt közlekedünk logója is, ami bizonyítja, hogy nem kettős mércét akar felállítani a bringás társadalom. A megfelelő mértékű oldaltávolság mellett ugyanúgy cél, hogy a forgalomban a kerékpáros se veszélyeztesse a többi közlekedőt.

Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke fontosnak tartotta kiemelni, hogy nem csupán néhány száz vagy ezer sportkerékpárosnak fontos magánügyről, hanem mindenki számára fontos közérdekről van szó. „Az év során a kerékpársportolók nagyjából 45 versenynapot töltenek munkával, és a hét hét napjából hatot töltenek edzéssel. Konkrétan bizonyos pillanatokban életveszélyben vannak azért, hogy jó sporteredmény érjenek el és az országnak dicsőséget hozzanak. Ilyen helyzetben, amikor a magyar kerékpársportnak az a legnagyobb problémája, hogy nincsen elegendő utánpótlás korú versenyzője és nincsen zárt pálya, ahol edzeni lehetne, nem kell magyarázni, hogy miért fontos a megfelelő oldaltávolság betartása. (…) Amikor egy többtagú, gyerekekből álló kerékpáros csoportot látunk az országúton közlekedni, amelynek a végén a felnőtt edző fél méterrel beljebb van az úton, azt nem azért csinálja, hogy az autósokat bosszantsa, hanem azért, hogy a gyerekeket védje.” – mondta Princzinger, aki még megemlítette 8 nap alatt a Fürdők és Borok Földjén nevű tanulmányutat is, amely során a külföldi bringás újságírók elismeréssel nyilatkoztak a magyar utak minőségéről.

Ezért tekerek az autók között a bringaút helyett

 

Környey Balázs, a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) alelnöke a jövőre újra beinduló Vándor Táborról beszélt, amelynek keretében a részt vevő gyerekek biciklivel járhatják majd be Magyarország régióit. „Nagyjából 2500 gyerek vehet majd részt ebben a kerékpáros Vándor Táborban és nagyon szeretnénk őket biztonságban tudni. 12-17 éves korosztályról van szó, akiket nyilván szeretnénk kis forgalmú utakra vinni, de ezt garantálni nem lehet, sőt bizonyos területeken lehetetlen.

Szeretnénk, ha ezek a gyerekek egy olyan közlekedési kultúrával ismerkednének meg, amelyben biztonságban érzik magukat és ezzel hosszútávon a bringázás mellett tegyék le a voksukat.”

 

Révész zárásként még felemlegette a régóta várt KRESZ módosítás lehetőségét is, amellyel kapcsolatban az elmúlt hónapokban széleskörű szakmai egyeztetéssorozat zajlik a kerékpáros és az autós érdekvédelmi és állami szervezetekkel. A kerékpáros egyeztetéscsomagban többek között szerepel a másfél méteres oldaltávolság bevezetése a KRESZ-be, illetve a kötelező kerékpárút-használat eltörlése is, de törvényi szintre emelkedésről csak a 2018-as választások után beszélhetünk majd. Jövőre szintén előrelépés lesz, hogy a negyedik-ötödik osztályos tanulók közlekedésre nevelő munkafüzetet kapnak majd az iskolákban.

Hirdetés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

3 hozzászólás

  1. Hogy is van ez?
    Idézet:
    A hazai kerékpáros helyzettel foglalkozó legnagyobb szervezetek képviselői tartottak sajtótájékoztatót, akik a másfél méteres előzési oldaltávolság betartására hívták fel a figyelmet.

    ha ez a szabály életbe lépne, a Tisztelt kerékpárosok nem kerekezhetnének el a két egymás melletti forgalmi sávban lassan haladó gépjármű sor között, ugyanis az így haladó gépjárművek között biztosan nincs meg a kerékpáros szélessége + 3,0 méter távolság.
    Ugyanígy, a járda mellett sem gurulhatna előre a Tisztelt kerékpáros a szélső forgalmi sávban araszoló gépjárművek mellett, hiszen ott sincs meg a kerékpáros szélessége + 1,5 méter távolság.
    Aggódom… Balesetveszélyes lenne…
    Biztosan jó lesz ez a szabályozás?

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet