Bár a KRESZ kiemeli a gyengébb, védtelen közlekedők (gyalogosok és kerékpárosok) védelmét, Hollandiával vagy Dániával ellentétben Magyarországon nem mindig a kerékpárúton érkezőnek van elsőbbsége. Ráadásul legtöbbször pont ott nincs, ahol a legnagyobb szükség volna rá: a nagyobb járművekkel való találkozások alkalmával, azaz a kerékpáros átvezetésekben.

Hirdetés

A szerző a Velo Budapest! városi kerékpáros képzések alapítója és akkreditált oktatója

Amikor ezt a cikket terveztük, még nem gondoltuk, hogy az egy szomorú eset kapcsán is időszerű lesz. Pedig a kerékpárút és az úttest szintbeli csomópontjainak, kereszteződéseinek (a továbbiakban: kerékpáros átvezetések) témája azóta időszerű, amióta léteznek: azok számára, akik járművet vezetnek; azok számára, akik forgalomban tekernek; de legfőképpen  azok számára, akik a legnagyobb(nak vélt) biztonságban a kerékpárúton érzik magukat. A kerékpáros infrastruktúrák ugyanis időnként más utakat kereszteznek – ezeket a bringás csomópontokat nevezzük kerékpáros átvezetéseknek.

Bár nincs friss és megbízható statisztika a bringás balesetekről, Felföldi Péter 2013-mas diplomamunkája szerint is a bringás átvezetésekben történik „messze a legtöbb [a baleset] a kerékpáros létesítményeken történő balesetek közül, és jellemzően az elsőbbségi viszonyok figyelmen kívül hagyására vezethetőek vissza”, s nagy valószínűséggel ez azóta is így van. Más kutatások szerint az összes kerékpáros baleset ¾-e történik az átvezetésekben! S hogy mi ennek az oka? A válasz egyszerű: mert az átvezetések forgalomtechnikai megoldásai (pl. elsőbbségi viszonyok) nem egységesek.

A kerékpáros átvezetésekben a járművek elsőbbségét leggyakrabban jelzőtáblák szabályozzák.

(Nem térünk ki külön a jelzőlámpás átvezetésekre, legfeljebb annyiban, hogy amennyiben külön bringás lámpa van, értelemszerűen annak a fényjelzéseit kell követnünk. És nem a gyalogosokét, mert a kettő fázisa eltérhet.)

A bringaúton haladva egy kereszteződés előtt nézd meg alaposan a bringaútra vonatkozó jelzőtáblákat és a keresztirányú út tábláit. Ha a bringaút mellett elsőbbségadás kötelező háromszöget vagy STOP-táblát látsz, lassíts. A kereszteződés közelébe érve valószínűleg felfestés is figyelmeztet majd arra, hogy fölérendelt utat keresztezve elsőbbséget kell adnod, az átvezetés felfestése pedig sima, sárga szaggatott vonal az átvezetés szélein.

Ha a bringaút mellett nem látsz táblát, keress a keresztező forgalom számára kihelyezett táblát! Hátulról könnyen felismerhető a csúcsára állított háromszög vagy nyolcszög alakú tábla, gyakran kiegészítő táblával alatta. Ebben az esetben gyakran az átvezetés maga is piros színű, felhívva a kerékpárosok elsőbbségére a figyelmet. Ilyen esetben is nézz körül (még hátra is) és győződj meg arról, hogy a többi közlekedő lát téged és megadják neked az elsőbbséget, s csak ezután haladj át a kereszteződésen.

Nem megadott elsőbbség. Hiába a stoptábla, a piros felfestés, a gépjármű vezetője csak a jobbról érkező gépjárműveket figyelte. A balesetet ezúttal a bringás védte ki azzal, hogy lassított és felkészült arra, hogy nem adják meg neki az elsőbbséget / GIF: flowcycle.hu

Ha olyan átvezetéshez közeledsz (az úttesttel párhuzamosan vezetett bringaúton), ahol sem a bringaúton, sem az útpályán érkezőnek nincs elsőbbséget szabályozó táblája, a bringautat keresztező, bekanyarodó járművekkel szemben a bringával érkezőnek van elsőbbsége (KRESZ 31. § (5) pont). Ezzel kapcsolatban azonban két dolgot kell kiemelnünk. Tegyük fel, hogy minden járművezető tisztában van az előző KRESZ-bekezdéssel (nincs, sajnos). Sok esetben azonban nem is tudnak az átvezetés létezéséről, mert az nem látszik, nincs kitáblázva, lekopott. Remek fotó a Szerémi útról:

Amiről nem tudnak, arra odafigyelni sem fognak…

Ha úgy gondoljuk, hogy a fenti jogszabályi paragrafus értelmében az úttesttel párhuzamosan vezetett kerékpárúton haladó kerékpárosnak minden esetben elsőbbsége van, tévedünk. A vonatkozó Útügyi Előírás ugyan ajánlja, hogy a kanyarodó járműveknek elsőbbségadás kötelező táblát helyezzenek ki, ám „ha a helyi viszonyok alapján a kerékpárosok elsőbbsége nem lenne biztonságos, ott a kerékpárutat kell alárendelni a kanyarodó iránynak.” És ettől bizonyára biztonságosabb is lesz… (nem 🙁 )

Forgalomtechnikai megoldásokkal és a bringaút vonalvezetésével egy párhuzamos bringaútból útpályát keresztező bringautat lehet csinálni, s ilyenkor az elsőbbségünk megszűnik. Budapesten a Petőfi híd északi oldalán Budára érkezve a bringaút egy pici S-kanyart tesz, s így az átvezetésben már a kanyarodó gépjárműveknek van elsőbbsége, nem pedig az útját az átvezetés kanyarjait leszámítva egyenesen folytató kerékpárosnak.

Az útügyi előírás azt mondja, hogy „tisztázott elsőbbségi viszonyok” és „könnyen felismerhető és egyértelmű forgalomtechnikai jelzések” szükségesek egy bringás csomópontnál. A fentiek alapján minden, csak ezek nem teljesülnek. Az elsőbbségi viszonyok sem egyértelműek akkor, ha a kerékpáros átvezetés gyalogátkelőhely mellett halad (gyakran pl. körforgalmak kilépésén vezetett szakaszoknál vagy gyalog- és kerékpárutak kereszteződéseinél): ilyenkor gyakran csak a gyalogosoknak van elsőbbségük, a bringán érkezőknek nem. Ugyanez igaz azokra a mérnöki csodákra, ahol a kerékpáros átvezetést egy gyalogos zebrával tudta le a tervező: a kerékpárút vége tábla egyben az elsőbbséged végét is jelzi… 🙁

Szóval, a helyzet nem jó, de nem is reménytelen. Jobban oda kell figyelni, mint más helyeken, ezekben segíthetnek a következő gyakorlati tanácsok:

  • Átvezetéshez közeledve győződjünk meg arról, hogy minden közlekedő látott minket és megadja nekünk az elsőbbséget! Az összes közlekedőbe az is beletartozik, aki mögüled érkezve kanyarodna rá az átvezetésre – ezért először hátra nézz és teremts szemkontaktust a jármű vezetőjével!
  • Különösen figyelj akkor, ha kétirányú bringaúton haladsz! Sok járművezető hajlamos csak az egyik irányból érkező kerékpárosokra figyelni vagy elindulni akkor, ha a neked szemből érkező bringás elhaladt előtte!
  • Helyezkedj bele a járművezető helyzetébe: mennyire látható a bringaút? Mennyire voltál te látható az átvezetéshez érkezés előtt? Volt-e figyelmeztető tábla, hogy kerékpáros átvezetés következik? Ezek alapján mérlegeld a sebességed és az elsőbbséged!
  • Hiába bringázol jó ideje „védett” kerékpárúton, kereszteződéshez érkezve a kerékpárútnak vége (tábla is jelzi)! Ne hidd azt, hogy továbbra is el vagy különítve a többi közlekedőtől!
  • Ha az átvezetésben jármű(vek) áll(nak), óvatosan és lassan haladj át köztük! Nemcsak azért, mert a forgalmi okokból álló jármű bármikor elindulhat (ezért sose az első jármű előtt, hanem mögötte menj át, ha tudsz); hanem azért is, mert az álló gépjárművek közül, gyakran beláthatatlan helyről érkező bringásra nem számít az esetleg üresen lévő sávba kanyarodó jármű vezetője.
Takarásból érkező bringás – ezúttal mindkét jármű vezetője figyelt. / GIF: flowcycle.hu
  • Lehet, hogy végig kerékpárúton tekersz, ám elképzelhető, hogy minden kereszteződés más jellegű: egyszer lámpás, egyszer neked van elsőbbséged, egyszer pedig a keresztező járműveknek.  Az elsőbbségi viszonyokat az átvezetésekben a keresztező útpálya típusa határozza meg!

A kerékpáros átvezetések világszerte a legnagyobb baleseti gócpontok. A hazai közlekedési szakemberek is tisztában vannak a szabályozatlansággal, a nem egyértelmű, ezért balesetveszélyes forgalomtechnikai megoldásokkal – mégsem történik évek óta semmi. Vajon hány kerékpáros balesetnek kell még bekövetkeznie ahhoz, hogy érdemi változások szülessenek?

Hirdetés
Bringapedagógus: tanári diplomái mellé Londonban szerzett kerékpáros-oktatói végzettséget, s 20 év budapesti bringás tapasztalatával maga mögött megalapította az ország első, kifejezetten városi kerékpározást oktató vállalkozását a Velo Budapest!-et. Kerékpáros közlekedésbiztonsági előadásokat tart a közlekedési kultúra fejlesztése és a városi kerékpározás népszerűsítése érdekében.

7 hozzászólás

  1. Hogy lehet a KRESZ jogszabályokat ennyire pontatlanul és félreérthetően magyarázni??? Aki a közlekedési szabályokat magyarázza, vegye a fáradtságot és fogalmazzon pontosan!
    Mi az, hogy „kerékpáros átvezetés”? Ilyen fogalom nincs is a jogszabályban.
    Íme az egyik magyarázat:
    Ha olyan átvezetéshez közeledsz (az úttesttel párhuzamosan vezetett bringaúton), ahol sem a bringaúton, sem az útpályán érkezőnek nincs elsőbbséget szabályozó táblája, a bringaútra rákanyarodó járművekkel szemben a bringával érkezőnek van elsőbbsége (KRESZ 31. § (5) pont).
    Aki ezt megérti, az biztosan nem fogja tudni, hogy miről van szó. „A bringaútra rákanyarodó járművek” – dehogyis a bringaútra kanyarodnak rá! Azok csak keresztezik a bringautat, amikor bekanyarodnak.
    (Nem folytatom, mert nincs érteleme…)
    Lehet, hogy a bringások ezért nem ismerik a közlekedési szabályokat?

    • Helló! Köszi a hozzászólást. A jogszabályban valóban nincs ilyen fogalom, de a műszaki-mérnöki szövegekben a kerékpáros szintbeli csomópontokat kerékpáros átvezetésként hívják. Írhattam volna „utat keresztező kerékpárutat” végig a cikkben, de kicsit hosszabb és nehezebb ragozni.
      Az ominózus idézetet valóban lehet úgy érteni, hogy konkrétan a bringaútra kanyarodnának rá a járművek, de ha szabatosan fogalmaztam volna, akkor a mondat meg lehet, hogy éppen mások számára lenne nehezebben érthető: „a bringautat keresztező, bekanyarodó járművekkel szemben a bringával érkezőnek van elsőbbsége.” Ennek ellenére ezt most átírom, mert valóban pontosabb körülírás.
      Nehéz megtalálni a határt a pontos fogalmazás és az érthetőség, olvashatóság, a könnyedebb stílus között (elvégre nem tervezőmérnöki diplomamunkát írok, hanem 5 perc alatt elolvasható, mégis tanulságos cikkeket); de ha vannak észrevételeid a cikkel kapcsolatban, akkor ne tartsd magadban, igyekszem figyelembe venni és pontosítani.

    • Sok helyen hiányzik a bicikliúton az elsőbbségadás jelzőtábla = háromszög…
      Az átvezetés vagy nincs, vagy elkopott…
      Ezt kellene tisztázni hogy ilyenkor a biciklisnek mindenképp érdemes megállnia.
      Bicajozom is és autozom is… DE EZ GÁZ !!
      ha baleset lesz….

  2. Kérdésem lenne nekem is. Bicikli úton megyek, amit merőlegesen szel át egy ipartelepi autó kihajtó. Ha az autós már áll a kereszteződésben elállva ezzel a bicikli utat és szeretne kikanyarodni, amennyiben később érek oda mint ő, szabályos-e, ha előtte megyek át, vagy meg kell várnom míg kihajt?

    • Ha már ő a kereszteződésben várakozik, akkor nem beszélhetünk arról, hogy megadta-e az elsőbbséget (hiszen utóbbi nem megadása a te sebességednek vagy irányodnak a hirtelen megváltoztatását jelenti, ilyen helyzetben azonban nincs erről szó). De nem is a szabályosság szerintem itt a lényeg, hanem a praktikum: indulni készülő jármű ELŐTT sosem érdemes elhaladni, biztonságosabb és kényelmesebb mindkét fél számára, ha mögötte haladsz el. Persze, ha ott nincs hely és a vezetővel megvolt a szemkontaktus (pláne, mondjuk, jelezte is, hogy elenged), akkor mehetsz előtte is – elviekben alapesetben a forgalomba csatlakozónak nincs elsőbbsége a már forgalomban lévőkkel (azaz veled) szemben.

  3. Ha elsőbbségadás táblám van a kerékpárúton,ami keresztezi az utat,át lehet e menni a kerékpárra ülve,vagy csak tolni szabad?
    Köszönöm!

    • Alapesetben két esetben kell leszállni és áttolni a kerékpárt a közlekedésben: ha lakott területen kívül, főútvonalról szeretnénk balra kanyarodni; illetve azokon a helyeken, ahol tiltva van a kerékpározás (pl. járda, gyalogos zóna, kétirányból behajtani tilos stb.), de gyalogosként folytathatjuk az utunkat.
      Mivel itt csak elsőbbséget kell adni, ez azt jelenti, hogy a kereszteződésben a keresztirányú forgalom mehet először. Néha ehhez meg sem kell állni kerékpárral (mert nem jön semmi), néha lassítani kell, néha pedig megállni. De a leszállást semmi nem írja elő.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet