A gyaloglás és a kerékpározás jót tesz az egészségünknek és a bolygónak. Ám nem mindenki kész hátrahagyni az autóját. Az Egyesült Királyság városaiban új módot találtak arra, hogy rávegyék az embereket arra, hogyan újítsák meg a közlekedési szokásaikat.

A cél: egészségesebb, környezetbarátabb közlekedés

Hirdetés

Az Egyesült Királyság városaiban egy olyan új játék indult, amelyben több mint egymillió ember vett már részt. A tét pontok és nyeremények gyűjtése azáltal, hogy a résztvevők például gyalog vagy kerékpárral utaznak munkába vagy iskolába.

A probléma

A több autó nagyobb torlódást, légszennyezést és klímaváltozást jelent. Ugyan Angliában korábban is jellemző volt, hogy minden harmadik felnőtt gyalogol vagy kerékpározik havonta legalább két alkalommal, de ez még mindig kevésnek számít. Adott volt tehát, hogy valahogyan ösztönözzék a lakosságot a változtatásra.

Beat the Street a gamification erejével

Az Intelligent Health, a testmozgás népszerűsítésére szakosodott cég által kifejlesztett játék az Egyesült Királyság 30 városában érhető el, és részt lehet benne venni egyénileg, vagy csapatban.

A játék lényege: a helyi lakosok speciális kártyákat kapnak, amelyeket közlekedés közben (pl. gyaloglás, kerékpározás) az érintésmentes kártyaérzékelőt tartalmazó dobozokhoz koppintanak. Ezzel adhatják a jelét, hogy ott jártak. A dobozok könnyen hozzáférhetőek út közben, hiszen gyalogátkelőhelyeken és a lámpaoszlopokon találhatók.

Az autómentes közlekedésért ajándék jár

A testmozgást jutalmazzák, hiszen a legmagasabb pontszámot elérők kaphatnak sportfelszerelési utalványokat, kézműves anyagokat és könyveket. A csapatok jótékonysági szervezetet is támogathatnak, ahol az érintett szervezet egy bizonyos számú pont elérésével 500 fontnyi (600 euró) adományt kap.

Persze nem csak tárgyi nyeremények vannak: már az is jutalom, hogy a játékosok testedzés közben számos olyan helyet fedeznek fel, ahol addig még sosem jártak. Ennek köszönhetően a Beat the Street játék egyre több embert elvarázsol. A kutatók azt tapasztalták, hogy a projekt kezdete és vége között jelentősen csökkent a forgalom egy általuk megfigyelt forgalmas úton.

Az eredmények bíztatóak

2019-ben a londoni Hounslow városrészben megtartott hathetes Beat the Street játékról készült tanulmány kimutatta, hogy mintegy 28 000 ember csatlakozott a programhoz – ez körülbelül minden tizedik ember, aki a kerületben él. Együttesen közel 100 000 mérföldet utaztak, és a 161 „beat boxon” 638 000 érintést rögzítettek.

A gamification ereje egyszerűen lenyűgöző! Te kipróbálnád?

Hirdetés

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet