Karácsony Gergely az utóbbi hetekben egész bátran tesztelgeti a budapesti lakosságot. Olyan kerékpáros fejlesztést kapott a főváros a nyakába néhány nap leforgása alatt, amire békeidőben sokszor éveket kell várni. A legújabb hírek szerint a sebességkorlátozásokhoz is hozzányúlna, amire a közvélemény reakciója ismét elég jó látleletet ad a közutakon zajló állapotokról.

Hirdetés

A médiumok jelentős része megtévesztően tárgyalta az új javaslatot, ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben Budapesten tényleg bevezetik az egységes 50 km/h-s sebességkorlátozást. A főpolgármester előterjesztését ugyan április 29-én tárgyalják (valójában ez csak formaság, hiszen a veszélyhelyzet miatt a főpolgármester nem hív össze rendes közgyűlést), de az egész Budapestre 50 km/h-s maximális sebességet előirányzó anyagban többek között az is szerepel, hogy a megvalósíthatóságot őszig vizsgálják és végül legkorábban 2021-ben lehet szó az új korlátozások bevezetésről.

Érdemes átfutni a dokumentumot (itt saját tárhelyről linkeltük, hogy a későbbiekben is megmaradjon), több tucat újító szándékú elképzelés is szerepel benne. Terítékre kerülnek többek között a Budapesti Mobilitási Terv fontosabb célértékei (súlyos és halálos balesetek számának felére csökkentése, az autós közlekedési arány 20%-ra csökkentése a tömegközlekedés, gyaloglás és kerékpározás javára stb.), illetve az új városvezetés nem csak kiáll az előző által készített dokumentum mellett, hanem sürgeti azok megvalósítását (2030 a határidő). Az előterjesztés tárgyalja még a gyalogátkelőhelyek biztonságosabbá tételét, több és új típusú lakóövezet, illetve 20-30 km/h-s övezetek kialakítását, a zaj- és környezetterhelés csökkentését a városi autópályák átalakításának lehetőségét is.

Ha úgy tetszik, a közvélemény tesztelésének újabb fázisának tekinthető ez a lépés, de érdemi munkával, hiszen a dokumentumban több budapesti helyszínt is mintaprojektnek jelöltek ki.

De tényleg olyan nagy változást hozna a közlekedésben, ha többet nem lehetne 70-nel száguldozni a városi autópályákon? Nincs az ilyenekből olyan sok, az oriáskörút, a Váci út, az Üllői út és még néhány 2×3 sávos, vagy külterületi utat leszámítva most is 50 km/h a legnagyobb megengedett sebesség. Már nagyobb lépés volna 30-ra való átállás, amit Graz nagyrészt meg is lépett és a 280 ezres lakosú osztrák város köszöni jól van, maximum a betelt bringatárolók okoznak időnként fejtörést. Kutatások, pilot projektek bizonyítják, hogy az alacsonyabb sebességhatárokkal nem csak a közlekedésbiztonság nő, de csökken a zaj- és környezetterhelés is, mindezt úgy, hogy a dugók érdemben nem nőnek. Egy 2018-as adat szerint Hollandiában a városi utak 70%-án már most is 30 km/h a sebességhatár és úgy tűnik, náluk sem omlott össze a közlekedés.

Tök normális a napi 3500 közúti haláleset?

Ezek azonban maximum bátorító intézkedések lehetnek, hiszen minden város más szerkezetű, lüktetése, szokásai egyediek, ezeket össze kell hangolni az új sebességkorlátozásokkal, ami nem kis feladat. Ennek fényében jogosnak tűnik a fél éves előkészítési periódus.

Az egységes 50 km/h-s sebességkorlátozás hírére megszaporodtak a társadalom igen széles rétegében berögzült dogmák: „Az országban képtelenség betartani a sebességkorlátokat, ha Budapesten 50-nel mész, letolnak az útról, lényegében feltartod a forgalmat; 30-nál 50-nel, 50-nél 70-el hajtanak a legtöbben; Budapesten a forgalom ritmusával kell haladni” – ilyen és ehhez hasonló érvelések születnek szerte a közvéleményben Karácsony Gergely legújabb javaslatcsomagjáról. A valóságot nem lehet meghazudtolni, sajnos valóban tendencia a gyorshajtás a fővárosban, az viszont elég szomorú, hogy ezeket a véleményeket egyfajta társadalmi egyezségként el is fogadjuk a mindennapokban.

Vegyük észre, hogy az ilyen dogmák harsogásával csak legitimáljuk a szabálytalankodók viselkedését.

A letolásos, feltartós dumát például sohasem értettem. A budapesti átlagnál kicsit ritkábban ülök autóban (hetente maximum kétszer), de amikor mégis útnak indulok, igyekszem betartani a sebességkorlátokat. Igaz, hogy villogtak már rám, amikor a Váci úton 70-nel mertem menni, illetve jöttek hozzám veszélyesen közel, de tendenciának egyáltalán nem mondanám. De ezeket még mindig nem nevezném letoltásanak, hiszen egyszer sem jöttek belém. Semmi nem történik, ha a tolakodók elől nem húzódunk le, úgyhogy ideje lenne elfelejteni a veszélyes autózásra buzdító felhangokat és a szabályok betartásával közlekedni, az idióták viselkedésére pedig nem a meghunyászkodás, de nem is az önkéntes rendőrködés a megoldás. Egyszerűen csak hagyni kell, hogy forrongjanak magukban, majd megunják.

A következő fél évben sok minden lefolyhat a Dunán, Karácsony Gergely javaslatcsomagját is számtalan tényező befolyásolhatja. A közvélemény reakcióit most letesztelték, már csak az a kérdés, hogy az új szabályok bevezetésére lesz-e elég politikai bátorság és a koronavírus kapcsán változott költségvetés lehetővé teszi-e a kutatás pontos lefuttatását, majd a változtatásokhoz szükséges infrastruktúra-átalakítások befejezését.

Hirdetés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

2 hozzászólás

  1. A Nagykörúton belül ezt meg lehetne valósítani, de onnan kijjebb nincs értelme, a külső kerületekben.

  2. Figyeljetek már 1 kicsit …
    itt mindig marha okos mindenki. aki ott ül. az utca emberét vagy a rendes nem milliós bevételből élőt nem kérdezik meg, de legalább megfigyelnék…persze nem úgy ahogy a znék meg a komcsik, hanem, hogy reggel odamennének hozzá és megkérnék, hogy hagy kísérjék el 1 hétre., hogy hogy tudja megoldani maga és családja életét a kis jövedelméből, úgy hogy napról-napra alkalmazkodik a gyorsan változó körülményekhez.. de mégis talpon marad..közben nem sír és nem vesz fel hitelt és nem posztolja magát, hogy fúúúúúú…
    jöttök itt a korlátozásokkal meg mindenféle variálással.. mint a hülyegyerekek… ami megvillan fejetek űrjében az kibuggyan a szátokon. aztán 1-2 órával később ” ja az mégse jó”
    most legutoljára az orvosi ellátás….. hahahahahahahahahahha…..
    akkor itt ez az 50…..és közben semmit sem tesztek a nagyszámú köz-ért
    és figyelj mert most jön a lényeg: az úthálózat nem is teszi lehetővé ezt a sebességet!
    tudnám ajánlani a reptéri gyorsforgalmi állapotának közelebbi szemügyrevételét, a gyömrői utat az üllöi utat teljes hosszában a régi 7-est de az újat is az 1 es a váci utat és valójában mindegyiket a felüljárókat a sínek utak találkozását a csatornákat, a vagy hogy találsz e 50m egybefüggő javítatlan viszonylag elfogadható útfelületet..
    röhögni szoktam amikor a sok hiteles suv-os meg németkocsis barom aki aztán 5000 ft–ért tankol a kúton, pattog a gödrökben a felgyűrődéseken a nyomvályúkon meg mindenféle útviszontagságokon…. utána meg a gumisnál meg a szerelőnél….
    más kérdés hogy ha nincs lámpa vagy körforgó akkor derék honfinak fogalma sincs az elsőbbség vagy besorolás vagy bármilyen közúti szabályról…
    nem említem hogy 50 autóból 38nak nem jó a lámpája…. de hát ez nyilván rendben vagy így
    csak 1 5let: amig tizede autó van az utakon ezeket kis fős csoportokban már ellehetett volna kezdeni javítani így meggátolva a forgalmi akadályok kialakulását
    vagy abból nem marad annyi

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet