Karácsony Gergely az utóbbi hetekben egész bátran tesztelgeti a budapesti lakosságot. Olyan kerékpáros fejlesztést kapott a főváros a nyakába néhány nap leforgása alatt, amire békeidőben sokszor éveket kell várni. A legújabb hírek szerint a sebességkorlátozásokhoz is hozzányúlna, amire a közvélemény reakciója ismét elég jó látleletet ad a közutakon zajló állapotokról.
A médiumok jelentős része megtévesztően tárgyalta az új javaslatot, ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben Budapesten tényleg bevezetik az egységes 50 km/h-s sebességkorlátozást. A főpolgármester előterjesztését ugyan április 29-én tárgyalják (valójában ez csak formaság, hiszen a veszélyhelyzet miatt a főpolgármester nem hív össze rendes közgyűlést), de az egész Budapestre 50 km/h-s maximális sebességet előirányzó anyagban többek között az is szerepel, hogy a megvalósíthatóságot őszig vizsgálják és végül legkorábban 2021-ben lehet szó az új korlátozások bevezetésről.
Érdemes átfutni a dokumentumot (itt saját tárhelyről linkeltük, hogy a későbbiekben is megmaradjon), több tucat újító szándékú elképzelés is szerepel benne. Terítékre kerülnek többek között a Budapesti Mobilitási Terv fontosabb célértékei (súlyos és halálos balesetek számának felére csökkentése, az autós közlekedési arány 20%-ra csökkentése a tömegközlekedés, gyaloglás és kerékpározás javára stb.), illetve az új városvezetés nem csak kiáll az előző által készített dokumentum mellett, hanem sürgeti azok megvalósítását (2030 a határidő). Az előterjesztés tárgyalja még a gyalogátkelőhelyek biztonságosabbá tételét, több és új típusú lakóövezet, illetve 20-30 km/h-s övezetek kialakítását, a zaj- és környezetterhelés csökkentését a városi autópályák átalakításának lehetőségét is.
Ha úgy tetszik, a közvélemény tesztelésének újabb fázisának tekinthető ez a lépés, de érdemi munkával, hiszen a dokumentumban több budapesti helyszínt is mintaprojektnek jelöltek ki.
De tényleg olyan nagy változást hozna a közlekedésben, ha többet nem lehetne 70-nel száguldozni a városi autópályákon? Nincs az ilyenekből olyan sok, az oriáskörút, a Váci út, az Üllői út és még néhány 2×3 sávos, vagy külterületi utat leszámítva most is 50 km/h a legnagyobb megengedett sebesség. Már nagyobb lépés volna 30-ra való átállás, amit Graz nagyrészt meg is lépett és a 280 ezres lakosú osztrák város köszöni jól van, maximum a betelt bringatárolók okoznak időnként fejtörést. Kutatások, pilot projektek bizonyítják, hogy az alacsonyabb sebességhatárokkal nem csak a közlekedésbiztonság nő, de csökken a zaj- és környezetterhelés is, mindezt úgy, hogy a dugók érdemben nem nőnek. Egy 2018-as adat szerint Hollandiában a városi utak 70%-án már most is 30 km/h a sebességhatár és úgy tűnik, náluk sem omlott össze a közlekedés.
Ezek azonban maximum bátorító intézkedések lehetnek, hiszen minden város más szerkezetű, lüktetése, szokásai egyediek, ezeket össze kell hangolni az új sebességkorlátozásokkal, ami nem kis feladat. Ennek fényében jogosnak tűnik a fél éves előkészítési periódus.
Az egységes 50 km/h-s sebességkorlátozás hírére megszaporodtak a társadalom igen széles rétegében berögzült dogmák: „Az országban képtelenség betartani a sebességkorlátokat, ha Budapesten 50-nel mész, letolnak az útról, lényegében feltartod a forgalmat; 30-nál 50-nel, 50-nél 70-el hajtanak a legtöbben; Budapesten a forgalom ritmusával kell haladni” – ilyen és ehhez hasonló érvelések születnek szerte a közvéleményben Karácsony Gergely legújabb javaslatcsomagjáról. A valóságot nem lehet meghazudtolni, sajnos valóban tendencia a gyorshajtás a fővárosban, az viszont elég szomorú, hogy ezeket a véleményeket egyfajta társadalmi egyezségként el is fogadjuk a mindennapokban.
Vegyük észre, hogy az ilyen dogmák harsogásával csak legitimáljuk a szabálytalankodók viselkedését.
A letolásos, feltartós dumát például sohasem értettem. A budapesti átlagnál kicsit ritkábban ülök autóban (hetente maximum kétszer), de amikor mégis útnak indulok, igyekszem betartani a sebességkorlátokat. Igaz, hogy villogtak már rám, amikor a Váci úton 70-nel mertem menni, illetve jöttek hozzám veszélyesen közel, de tendenciának egyáltalán nem mondanám. De ezeket még mindig nem nevezném letoltásanak, hiszen egyszer sem jöttek belém. Semmi nem történik, ha a tolakodók elől nem húzódunk le, úgyhogy ideje lenne elfelejteni a veszélyes autózásra buzdító felhangokat és a szabályok betartásával közlekedni, az idióták viselkedésére pedig nem a meghunyászkodás, de nem is az önkéntes rendőrködés a megoldás. Egyszerűen csak hagyni kell, hogy forrongjanak magukban, majd megunják.
A következő fél évben sok minden lefolyhat a Dunán, Karácsony Gergely javaslatcsomagját is számtalan tényező befolyásolhatja. A közvélemény reakcióit most letesztelték, már csak az a kérdés, hogy az új szabályok bevezetésére lesz-e elég politikai bátorság és a koronavírus kapcsán változott költségvetés lehetővé teszi-e a kutatás pontos lefuttatását, majd a változtatásokhoz szükséges infrastruktúra-átalakítások befejezését.
A Nagykörúton belül ezt meg lehetne valósítani, de onnan kijjebb nincs értelme, a külső kerületekben.
Figyeljetek már 1 kicsit …
itt mindig marha okos mindenki. aki ott ül. az utca emberét vagy a rendes nem milliós bevételből élőt nem kérdezik meg, de legalább megfigyelnék…persze nem úgy ahogy a znék meg a komcsik, hanem, hogy reggel odamennének hozzá és megkérnék, hogy hagy kísérjék el 1 hétre., hogy hogy tudja megoldani maga és családja életét a kis jövedelméből, úgy hogy napról-napra alkalmazkodik a gyorsan változó körülményekhez.. de mégis talpon marad..közben nem sír és nem vesz fel hitelt és nem posztolja magát, hogy fúúúúúú…
jöttök itt a korlátozásokkal meg mindenféle variálással.. mint a hülyegyerekek… ami megvillan fejetek űrjében az kibuggyan a szátokon. aztán 1-2 órával később ” ja az mégse jó”
most legutoljára az orvosi ellátás….. hahahahahahahahahahha…..
akkor itt ez az 50…..és közben semmit sem tesztek a nagyszámú köz-ért
és figyelj mert most jön a lényeg: az úthálózat nem is teszi lehetővé ezt a sebességet!
tudnám ajánlani a reptéri gyorsforgalmi állapotának közelebbi szemügyrevételét, a gyömrői utat az üllöi utat teljes hosszában a régi 7-est de az újat is az 1 es a váci utat és valójában mindegyiket a felüljárókat a sínek utak találkozását a csatornákat, a vagy hogy találsz e 50m egybefüggő javítatlan viszonylag elfogadható útfelületet..
röhögni szoktam amikor a sok hiteles suv-os meg németkocsis barom aki aztán 5000 ft–ért tankol a kúton, pattog a gödrökben a felgyűrődéseken a nyomvályúkon meg mindenféle útviszontagságokon…. utána meg a gumisnál meg a szerelőnél….
más kérdés hogy ha nincs lámpa vagy körforgó akkor derék honfinak fogalma sincs az elsőbbség vagy besorolás vagy bármilyen közúti szabályról…
nem említem hogy 50 autóból 38nak nem jó a lámpája…. de hát ez nyilván rendben vagy így
csak 1 5let: amig tizede autó van az utakon ezeket kis fős csoportokban már ellehetett volna kezdeni javítani így meggátolva a forgalmi akadályok kialakulását
vagy abból nem marad annyi