Budapest VII. kerületében élő 16-19 éves fiatalok egyéni közlekedéséhez nyújt támogatást az önkormányzat, amit nem csak jogosítványszerzésre, hanem kerékpárvásárlásra is fordíthatnak. A Magyarországon egyedülálló támogatás kezdeményezőjével, Erzsébetváros Klímavédelmi és Fenntarthatósági Kabinetjének vezetőjével, Tóth Csabával beszélgettünk.

Hirdetés
Mi volt a célja a támogatással az önkormányzatnak? Miért van szükség ilyen kezdeményezésre?

Az erzsébetvárosi önkormányzat úgy módosította a rendeletét, hogy a korábban a jogosítványszerzés 100%-os támogatására szolgáló keretet a jövőben úgy használja fel, hogy a fiatalok 40 ezer Ft-os támogatást igényelhetnek, amit vagy kerékpár beszerzésére vagy jogosítvány-szerzésre használhatnak fel (roller beszerzése esetén a támogatás maximum 25 ezer Ft lehet). A módosítás célja, hogy a támogatást szélesebb körben igénybe lehessen venni, illetve hogy fenntarthatóbb módon is fel lehessen használni.

Első körben kik jelentkezhetnek és hány gyermek támogatására készültök?

A támogatásra a 16 évesnél idősebb, erzsébetvárosi lakhellyel rendelkező középiskolás diákok pályázhatnak, akik száma kb. 1400 fő. De mivel a támogatást csak egy alkalommal lehet igénybe venni, érdemesebb azzal számolni, hogy évente hányan válnak jogosulttá a támogatásra. Ez a szám kb. 350 fő. Ugyanakkor a keret jelenleg csak kb. 150-170 pályázat támogatására elegendő, siker esetén a keretösszeg a jövőben némileg nőhet.

Külföldön léteznek kerékpáros támogatások, de azok is elsősorban a felnőtteket érintik, pl. a kerékpárral történő munkába járást támogatják az önkormányzatok, az állam vagy éppen a munkáltató. Számodra honnan jött az ötlet?

Még évekkel ezelőtt szereztem tudomást a fiatalok jogosítvány-szerzését támogató rendeletről, már akkor sem értettem, hogy az önkormányzatnak miért pont egy az autóhasználatra ösztönző támogatást nyújt a fiataloknak egy belvárosi kerületben, ahol az autóhasználat óriási problémákat okoz. Az akkori adatok alapján ráadásul csak egy szűk körnek, a fiatalok 5-6%-ának nyújt fejenként kb. 130-150 ezer Ft-os támogatást. Ez rendkívül igazságtalan, támogatást vagy rászorultsági alapon, vagy jóval egyenlőbb mértékben kellene nyújtani.

Mennyi pénz jár a bringás munkába járásért?

A CEU-n végzett, a belvárosi autódominancia okait vizsgáló kutatásom során egyértelművé vált, hogy a fenti séma általánosnak tekinthető. Az önkormányzatok és az állam rengeteg, az autóhasználatot ösztönző támogatást (pl. parkolási kedvezmény, ingázási támogatás, externáliák meg nem fizettetése) nyújtanak viszonylag kevés embernek, akik ráadásul anyagilag jobb helyzetben vannak, mint azok, akik nem tudják igénybe venni a támogatást (mert nincs autójuk). Ezért az lett az irányelvem, hogy a támogatásokat úgy kell átalakítani, hogy azokat sok mindenre fel lehessen használni, és sok mindenki részesüljön belőle, klímavédelmi szempontból ugyanakkor ne növelje az autóhasználatot, hanem az egyéni, nem motorizált közlekedést népszerűsítse a fiatalok körében.

A fiatalok kerékpározásának támogatása azért különösen fontos, mert elősegítheti, hogy a fiatalok minél később vegyék meg első autójukat, azaz minél tovább autómentes életet éljenek. És amíg saját autó nélkül élnek, addig akkor is sokkal ritkábban utaznak autóval, ha amúgy közösségi autót használnak vagy autót bérelnek. Az idősebb felnőttek esetében ez a hatás sokkal kisebb, mert nekik sokszor akkor is van autójuk, ha egyébként kerékpárral járnak munkába.

Mennyi idő telt el az ötlet és a támogatás elfogadása között, mennyire volt nehéz elfogadtatni a döntéshozókkal a tervedet?

Mikor tavaly decemberben elkezdtem a munkát az önkormányzatnál, ez volt az első elképzelésem, amit meg akartam valósítani. A rendeletmódosítási folyamat több hetes előkészületei után azonban az első önkormányzati ülésen elfogadták, így összességében mindössze két hónapba telt, míg a pályázatot kiírhattuk. Meglepő volt, de mindenki nagyon jól fogadta. A többség egy innovatív dolognak látta, ami a független médiában is népszerű lesz. A Képviselőtestület egyhangúlag elfogadta, azok a képviselők is, akik a korábbi rendeletet hozták. Ezek szerint, ha valaki korábban javasolta volna, lehet, hogy már akkor is átment volna.

Tudsz-e arról, hogy más hazai önkormányzatnál is létezik ilyen, esetleg terveznek-e hasonló támogatási rendszert?

Erzsébetvárosban azért volt ez lehetséges, mert korábban volt egy jelentős keret a jogosítvány támogatására, így elég volt átalakítanunk a keret felhasználását. Ha nem lett volna ilyen keret, akkor szerintem sokkal nehezebb lett volna meggyőzni a képviselőket, hogy a kerület költsön erre egy tízmilliós összeget. Szóval elsősorban ott tudom elképzelni, hogy egy ilyen támogatási forma megszülessen, ahol már ma is létezik egy, a fiatalok támogatására szolgáló keret, amit jelenleg nem megfelelően, pl. jogosítvány-szerzésre használnak fel. Nem tudom, hogy ez mennyire általános a többi önkormányzatnál, bár úgy tudom, hogy Terézváros tervez hasonlót.

Ha beválik, és az új támogatási rendszer jelentős szerepet fog játszani abban, hogy Erzsébetváros fiatal lakosai körében a városi kerékpározás egy menő és magától értetődő közlekedési mód lesz (ez a célunk), akkor akár nulláról indulva is érdemes lesz kiépíteni egy ilyen támogatási rendszert.

A bringavásárlás mellett oktatást is nyújt az önkormányzat: erre miért van szükség?

Azért is volt jó, hogy a megvalósítás több hónapig elhúzódott, mert közben volt idő alaposan körbejárni a dolgot. Arra jutottunk, hogy a célt – azaz hogy a fiataloknak a kerékpározás magától értetődő legyen a városban – nagyban segítené, ha a kerékpárvásárláshoz képzés is társulna. Illetve az egyik alpolgármester is javasolta, hogy legyen egy közlekedésbiztonsági képzés, mert aggódott, hogy a tapasztalatlan fiatalok esetleg balesetet szenvednek vagy okoznak. Ebből alakult ki egy olyan képzési koncepció, amely egyrészt egy olyan üzenetet közvetít, hogy a kerékpárhasználat menő, fenntartható, a belvárosban magától értetődő közlekedési mód, másrészt felkészíti a fiatalokat arra, hogy biztonságosan és a körülményeknek megfelelően kerékpározzanak a városban. A képzések néhány órás elméleti és gyakorlati részből állnak majd, melyeken a bringavásárlást követően kell részt venniük a fiataloknak.

Hirdetés
Bringapedagógus: tanári diplomái mellé Londonban szerzett kerékpáros-oktatói végzettséget, s 20 év budapesti bringás tapasztalatával maga mögött megalapította az ország első, kifejezetten városi kerékpározást oktató vállalkozását a Velo Budapest!-et. Kerékpáros közlekedésbiztonsági előadásokat tart a közlekedési kultúra fejlesztése és a városi kerékpározás népszerűsítése érdekében.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet