Tipikus és sajnos gyakori kerékpáros baleset, amikor egy autó nem adja meg az elsőbbséget és elüti a kerékpárost. Mi most összegyűjtöttük azokat a leggyakoribb közlekedési helyzeteket, melyekben kerékpárosként balesetet szenvedhetünk városi közlekedéskor. Ezeknél a szituációknál legyünk figyelmesebbek, körültekintőbbek és próbáljunk mindent megtenni a balesetek elkerülése érdekében.

Hirdetés

1. Kereszteződésben jobbról jövő autó

forrás: https://bicyclesafe.com/

Törekedjünk rá, hogy a jobbról jövő autós jól lásson bennünket – világítás, ruházat stb. Lassítsunk kicsit, ha ilyen kereszteződéshez közelítünk és próbáljunk szemkontaktust felvenni az autóssal. Az is segíthet, ha kicsit balra tartunk, és nem teljesen az út szélére húzódva haladunk, hiszen így kisebb az esélye, hogy takarásban leszünk.

2. Parkoló autóból kiszálló autós

https://bicyclesafe.com/

A második leggyakoribb balesettípus, amikor az éppen leparkoló autó sofőrje figyelmetlenül kinyitja a gépjármű ajtaját, ezzel veszélyeztetve az úton szabályosan érkező kerékpárost. Itt is fontos, hogy figyeljük az út szélén álló autókat is és tartsunk inkább kicsit balra az úton, ne közvetlenül a parkoló autók mellett haladjunk. Természetesen, ha hirtelen kényszerülünk balra sorolni, mindenképpen nézzünk hátra előtte, hogy szabad-e az út. Fontos tudni, hogy a biztosítók ilyen esetben nagyrészt elutasítják a kötelező biztosítás terhére történő kártérítési igényt, szóval egyáltalán nem biztos, hogy a bringában esett kárunk megtérül, ha rendőrt hívunk. Ilyenkor érdemes még a kárbejelentés előtt független kárrendezési szakembert keresni, ha komolyabb kár keletkezett.

3. Piros lámpánál, láthatatlanul

Gyakran láthatjuk ezt a szituációt a városi közlekedés során. Olyan úton, ahol nincs kerékpársáv, a kerékpáros beáll a várakozó gépjármű mellé (ez egyébként tök szabályos, némi kitétetllel. Lásd bővebben itt).

Mennyire szabályos a kocsisorok között bringázni?

Sok baleset megelőzhető lenne, ha ahelyett, hogy a lámpánál várakozó autó mellé állunk, besorolnánk mögé (vagy esetleg elé). Ha ugyanis a gépjármű mögött vagyunk, akkor lát minket az előttünk álló és a mögöttünk álló sofőr is. Arról nem is beszélve, hogy az autó mellett simán lehetünk annak holtterében is – szinte teljesen láthatatlanul.

Bemutatjuk a közlekedés láthatatlan kaszását, a holtteret

4. Jobbhorog

forrás: https://bicyclesafe.com/

Sok autós nem helyesen méri fel a kerékpáros sebességét, és úgy gondolja, hogy ő gyorsabb járműként be tud kanyarodni mielőtt odaérne a kerékpáros a kereszteződéshez. Ennek elkerülése érdekében hasznos kiegészítő lehet egy visszapillantó tükör a kerékpáron, melyben láthatjuk a mögöttünk haladó járműveket és időben észlelhetjük kanyarodási szándékukat. Emellett szintén fontos, hogy amennyire tudunk, tartsunk balra, ne teljesen az út szélére húzódva haladjunk (főleg, hogy egyébként a Kresz sem kötelez a szoros jobbratartásra!)

5. Akadály, vagy parkoló autó kikerülése – kiflizés

Soha ne próbáljunk hirtelen mozdulattal kikerülni valamit, amíg nem néztünk hátra és nem bizonyosodtunk meg arról, hogy szabad az út! Ha az út szélén parkoló autók vannak, akkor is maradjunk az úton, ha épp nem parkol ott autó, ugyanis visszakanyarodáskor nem számítanak majd ránk a sávban haladó autósok és könnyen baleset lehet a vége. A tükör itt is hasznos lehet. Ezen kívül mindig jól láthatóan jelezzük az irányváltoztatási szándékunkat a közlekedés többi résztvevője számára. Városban a legjobb taktika az, ha egy egyenes vonalat tartunk.

Közlekedjünk figyelmesen a városokban is, sok baleset megelőzhető és elkerülhető körültekintéssel. Mi magunk is sokat tehetünk a biztonságunkért! További bringás közlekedési tippekért nézd meg Kresz kedd rovatunkat!

Hirdetés
Online marketinges szakemberként dolgozom és szenvedélyesen szeretem a kerékpározást. Ennek a két területnek az ideális ötvözete számomra a Flowcycle. Itt egy igazán nemes cél érdekében használhatom a szaktudásom arra, hogy minél szélesebb körben népszerűsíthessük a kerékpározást és a fenntartható életmódot.

5 hozzászólás

  1. Kedves Cikkíró!

    Az írás szándéka kétségkívül nemes, de rögtön az 1. pontban óriási hibát vétettél. A jobbkéz-szabály alapján a jobbról érkező járműnek van elsőbbsége, így az ábra is és a leírás is hibás. Az ábra szerinti szituációban az autónak van elsőbbsége, így a kerékpárosnak nem csak kicsit, hanem akár megállásig is le kell lassítania, hogy az autós számára megadja a neki járó elsőbbséget!
    A láthatóság persze fontos, főleg, hogy az autóból hamarabb lehessen észlelni a szabályokat nem ismerő bringást, és könnyebben elkerülhető legyen az ütközés.
    A cikket sürgősen javítsd, nehogy valakit emiatt érjen baleset!

    Üdvözlettel: Péter

  2. A második ponthoz. A KRESZ tanfolyamon azt tanították, hogy a legbiztosabb a „szemkontaktus”, ha a egymás szemébe tudunk nézni akkor biztos, hogy tudunk a másik hollétéről.
    Ha ez nincs akkor jobb, ha nem állunk a várakozó autó mellé.

  3. Én városban csak tömegközlekedek, így csak látatlanban kérdezek:
    Budapest belvárosában van sok egyirányú utca, ahol engedélyezve van a forgalommal szemben bringázás. Ezekben az utcákban a jobbkezes kereszteződések nem veszélyforrások? Itt nem szokott probléma lenni? Hiszen másik irányból érkezhet forgalom, mint ahogy számítanak rá.
    Hangsúlyozom, nem tudom, csak gyanús a dolog

    • Szia Lacka!
      Budapesten nem kerékpározom, de gyalogosan, autóval, vagy tömegközlekedve azt látni, hogy az ilyen helyeken táblával szabályozzák az elsőbbségi viszonyokat. A közlekedő társak számára egyébként – ha nincsenek kitéve elsőbbségi viszonyokat szabályozó táblák – az egyirányú utca tábla alatti, kétirányú kerékpáros forgalmat jelző kiegészítő tábla tájékoztat a helyzetről, tehát az arra közlekedőnek számítania kell egy jobbról érkező bringásra. Jó esetben meg is adja neki az elsőbbséget (én azért körültekintően közelíteném meg az ilyen helyet – is).
      Üdv: Péter

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet