A néha-néha lefagyó ujjbegyeken túl azért bringázni télen is remek dolog. Sőt, bizonyos szempontból még jobb is, mint nyáron.

Kedélyjavító

A Zwift és a Strava korában, egyre nehezebb elalibizni az igazán kemény téli napokat. Viszont felmérések szerint azok, akik kinti testmozgást végeznek, kevésbé hajlamosak a téli levertség és a szezonális affektív zavar (Seasonal Affective Disorder – SAD) áldozatául esni.

Minden bringás havat akar látni

Erősíti az immunrendszert

És még a nátha ellen is véd (amit sokszor úgy élünk meg, mint utolsó napjainkat, mivel többnyire fogalmunk sincs róla milyen valóban betegnek lenni). De tényleg, a testmozgás és a hideg is egyaránt erősíti az immunrendszert. Én eddig mindent megúsztam, de ha nekem nem hisztek, íme néhány statisztika.

A kerékpáros fejlesztések tízmilliárdokat hoznak a gazdaságnak

Önbizalom növelő

Aki télen bringázik, rövid távon észreveszi, hogy a többi kerékpáros ismerősével valahogy mindig arra terelődik a társalgás, hogy hogyan nézett szembe az időjárás viszontagságaival. Még ha az a -20 csak -2 volt, és a hó sem szakadt csak szállingózott, akármilyen, a komfortzónánkon kívül eső viszontagság elviselése mentálisan erősebbé tesz és az önbizalomnak is csak hasznára válik.

“Szibériában mínusz 37 fokra süllyedt a hőmérséklet, de kibírtam”

Erősebbé tesz

Akiben megvan a téli bringázáshoz szükséges elhivatottság, nagy valószínűséggel rendelkezik egy kimondottan téli kerékpárral is, de aki nem, az is vastagabban öltözködik, nagyobb súlyt cipelve magán, ezzel nem csak mentális, de fizikai erőt is növelve.

Fotó: Krisztina Benczés / Strava

Még jobban tudunk örülni a jó időnek

Visszatérve a téli bringához, szeretjük, mert ennek a csodás eszköznek köszönhetően maradhattunk nyeregben télen is. De ki az, aki az év eleji öt fokban ne dobna félre mindent, hogy ragyogó napsütésben, nyárin tekerjen egész nap? Azt a lelkesedést is a tél építi fel.

Stresszmentesebb kerékpárutak

Télen a kutyasétáltatás inkább feladattá, mintsem időtöltéssé válik. Ennélfogva nem kell a kerékpárutakat keresztbe átszelő, Közép-Európa leghosszabb, 42 méteres pórázai fölött bunny-hopolgatni, mert a sétáltatás a ház tömbjére korlátozódik. Szóval sokkal nyugisabban lehet télen bringázni.

Ügyesebb kerékpárossá válsz

Aki téli útviszonyok mellett megszokta a bringázást, azt kevésbé fogja váratlanul érni a nyári záporok okozta nedves, csúszós út.

Ez a bringás focista volt korábban

Tudatosságra ösztönöz

Aki egész évben teker, már a nyár elején túledzve találhatja magát. Ha nem akarjuk kihagyni a legjavát, megtervezve, előrelátó módon kell felépíteni az edzést, ennek alkalmával rengeteg “bringás elméletet” sajátíthatunk el, és ez a tudatosság még tovább növeli a teljesítményünket.

Milyen hatással van a téli bringázás az ízületeinkre?

Van idő új dolgokat tanulni

Ahogy a bringásnak is kell egy pár perc a melegben, vagy egy forró tea (tudom, tudom, kávé), a kerékpárnak is szüksége lesz karbantartásra. Ez egy fajta öröm az ürömben inkább, de a tél tökéletes időpont arra, hogy megtanulj bringát szerelni. Nem kell senkinek lesütni a tekintetét, az én télim is mostoha körülmények között van (karban)tartva, csak február környékén rakok fel egy új sort meg láncot.

Fotó: Wikimedia commons

Felkészít a tavaszra

Nyári túledzettség, meg lestrapált téli ide vagy oda, a tavasz mindenképpen a mi időszakunk. Tudjuk, hogy nem a gyorsaság számít, hanem, hogy ki mennyire élvezi a tekerést, meg azt a bizonyos belső önbizalmat is másoktól függetlenül, az elemekkel szembenézve szereztük.  Viszont az érzést, amikor mások márciusban átlag 11-es tempóval, hat réteg ruhában próbálják ledolgozni a karácsonyt, mi meg már rövidnadrágban, meg egy szál mezben suhanunk el mellettük, csak azok ismerik akik télen is tekernek.

Paris-Roubaix 2017: Greg Van Avermaet tényleg soha nem adja fel

Címlapfotó: Mikael Colville-Andersen

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet

15 + tizenhat =