Egyre többen próbálják ki a bringás közlekedést és kapnak kedvet hozzá tartósan. Ez gyors és környezetbarát módja annak, hogy eljussunk munkahelyünkre, vagy egyéb célpontunkhoz. Akik viszont még nem próbálták, azokat lehet éppen az tartja vissza, hogy nem érzik elég biztonságosnak a közlekedés ezen formáját. Cikkünk nekik is és azoknak is szól, akik már a kerékpározás mellett tették le voksukat. Bemutatunk néhány olyan banálisnak tűnő biztonsági tippet, melyekkel még nagyobb biztonságban érezhetik magukat, akik a kétkerekű közlekedést választják.

Hirdetés

Hirdetés

Tedd magad láthatóvá!

A szükséges alap a KRESZ által előírt:

  • egy fehér fényvisszaverő a kerékpár elején,
  • egy, vagy két piros, szimmetrikusan elhelyezett, de nem háromszög alakú fényvisszaverő hátul,
  • valamint legalább az első keréken 2 db borostyánsárga színű, mindkét oldal felé látszódó fényvisszaverő.

Egy 2019-es felmérés szerint Németországban egy év alatt több, mint 16000 kerékpáros sérült meg sötétben vagy szürkületkor bringázva. Ebből 3000 eset volt súlyos és sajnos 89-en hunytak el ezen időszak alatt ilyen okokra visszavezethetően. Ezek a szomorú számok is bizonyítják, hogy a láthatóság bizony életmentő lehet.

A minimális elváráson felül pedig rengeteg egyéb lehetőségünk is van, hogy láttassunk magunkat az utakon. Lehetőségünk van mindenféle fényvisszaverő matricát használni a kerékpáron saját ízlésünk szerint. A küllőprizmák pedig nem csak menőn néznek ki, de szintén sokat javítanak észrevehetőségünkön sötétedéskor és éjszaka. Aki extra biztonságra törekszik, az ma már olcsón vásárolhat ruhára, hátizsákra tehető fényvisszaverő pántokat, de egyre népszerűbbek a sisakba integrált világítások is.

Fényjelzéssel működő sisakok – Helyettesíthetik a karjelzést?

Igen, nappal is!

Azt már tudjuk, hogy sötétben megfelelő világítás nélkül egy kerékpáros gyakorlatilag láthatatlan, de mi a helyzet a lámpákkal? A KRESZ alapján elöl egy fehér, vagy kadmiumsárga, hátra pedig egy piros fényt adó lámpa szükséges – melyek fényét tiszta időben legalább 150 méterről is lehet látni.

A kerékpárlámpákról már mi is többször írtunk. Nagy a választék és vágyainknak maximum a pénztárcánk szabhat határt. Az is egyértelmű, hogy sötétben, sötétedéskor vagy rossz idő esetén használni kell a világítást a kerékpáron. Azonban arról viszonylag kevés szó esik, hogy nappal érdemes-e, kell-e használnunk a kerékpáron a lámpákat.

Világítsanak a bringások nappal is?

Nos, egy dán kutatás alapján igencsak érdemes! Ők ugyanis azt vizsgálták, hogy mennyivel csökken a kerékpáros balesetek száma, ha nappal is használjuk a világítást. A szám igencsak megdöbbentő, de magáért beszél – 30%-kal kevesebb baleset történt nappali világítás használata esetén!

A rikító az új menő? – reflektív téli ruhák a Decathlontól

Megfelelő méretű, és egyénre szabott kerékpár

Látszólag banálisnak tűnő tippünk nagyon sok bringást érint, valahogy mégsem szánnak erre elegendő figyelmet a kerékpárosok. Egy nem megfelelő méretű, vagy rosszul beállított kerékpáron nem csak hamarabb elfáradunk, de többek között emiatt bizonytalanabbul is kezeljük a paripát. Ha túl kicsi, vagy túl nagy, nem tudjuk biztonságosan hajtani, könnyebben eleshetünk vele. Vásárlás előtt ezért feltétlenül ajánlott hozzáértő segítségét kérnünk a méretválasztáshoz.

Azonban a méret csupán egy tényező a sok közül. Ugyanis hiába van egy számunkra megfelelő méretű kerékpárunk, ha a többi beállítás elmarad, attól még ugyanúgy lehet kényelmetlen a tekerés. Fontos az nyeregmagasság, a fékkarok, a kormány magassága és beállítása is. Ehhez már sok helyen van külön igénybe vehető bikefitting szolgáltatás is – hiszen komoly gondokat is okozhat, ha egy rosszul beállított bringával közlekedünk nap mint nap. Megfájdulhatnak az ízületeink és egyéb mozgásszervi problémákat is okozhat ennek a banálisnak tűnő lépésnek az elmaradása.

Egy 2017-es tanulmány szerint a nyeregmagasság és térd hajlításának a szöge egyértelműen kapcsolatban áll a térdfájdalommal, sőt még szédülést is okozhat. Ez pedig nem csak a versenysportolókat érinti, hanem a kerékpárral közlekedőket is. Érdemes tehát hangsúlyt helyezni ezekre a fontos beállításokra is.

Rendszeresen ellenőrizd a fékrendszert és a gumikat

A megfelelően működő fékek nagyon fontos elemei a biztonságunknak. Emiatt bármilyen fékrendszer van a bringán, érdemes rendszeresen megtisztítani, karbantartani és szükség esetén cserélni az elemeit. A legtöbb esetben ezek házilag is megoldható feladatok, azonban aki nem ért hozzá, vagy nem szeretne bíbelődni vele, annak kerékpárszervizben szívesen segítenek a témában a szakemberek.2

A gumik szintén fő alkatrészek egy kerékpáron és kopott abroncsokkal bizony könnyebben ledefektelhetünk. Szenteljünk figyelmet tehát a külsők és belsők állapotára is rendszeresen. Ajánlott pótbelsővel, pumpával esetleg javítókészlettel közlekednünk, hogy szükség esetén biztonságosan megoldható legyen a csere és a javítás is.

A fent felsorolt tippek nem hatalmas újdonságok és lehet, hogy apróságnak tűnnek. Azonban, ha odafigyelünk rájuk, máris sokat tettünk a biztonságosabb kerékpározásért.


A Biztonság rovat támogatója a német sisak- és szemüveggyártó Cratoni, akik a legtöbb felhasználási területre többféle modellt is kínálnak, hogy mindenki megtalálja a saját fejformájának leginkább megfelelő darabot.
Hirdetés
Online marketinges szakemberként dolgozom és szenvedélyesen szeretem a kerékpározást. Ennek a két területnek az ideális ötvözete számomra a Flowcycle. Itt egy igazán nemes cél érdekében használhatom a szaktudásom arra, hogy minél szélesebb körben népszerűsíthessük a kerékpározást és a fenntartható életmódot.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet