Mielőtt útnak indulnál, haladj végig ezen a néhány egyszerű ponton, hogy önfeledten és problémamentesen gurulhass!

Infinety hirdetés

1. Kezdd a nagytakarítással!

Ezt azért előbb beszéld meg a lakótársaiddal 🙂 / Fotó: Richard Masoner / Cyclelicious, Flickr

Persze, reméljük eleve tisztán raktad el a biciklit, de egy poros pincében a hónapokig tartó téli álom után újra szükségessé válhat egy kis fürdés. Ne ülj fel a tévhiteknek, a magasnyomású gőzborotva nem árt a bringának, de egyébként egy vödör vízzel és szivaccsal, elhasznált ruhából rendszeresített ronggyal is egészen gyorsan végezhetsz, ha csak a port kell letakarítani. A felnik fékezőfelületeit, vagy a féktárcsákat kicsit dörzsöld meg jobban, a lánc tisztításáról pedig majd egy másik pontban olvashatsz. A takarítás nem csak azért fontos, mert szép lesz tőle a bringa, hanem a csutakolás közben felismerheted az apró hibákat és végső soron egy tiszta kerékpár mindig sokkal tovább bírja meghibásodás nélkül.

2. Kotyog, mozog?

Vizsgált meg az alkatrészeket, hogy stabilan illeszkednek-e. Ebből a szempontból a kormány- és a középcsapágy szokott gyenge láncszem lenni. Ha a fékeket behúzva mozog a kormány vagy a hajtókar, akkor húzz egy kicsit a csavarokon, de ügyelj arra, hogy ne vidd túlzásba! Általában fél-negyed fordulat is elég. Ha rövid időn belül újra kilazulnak, mindenképpen csereérettek.

3. Nézz rá a gumikra!

Ne legyél az aki feleslegesen egy belsőcserével kezdi a szezont. Tavaly ősz óta sokat engedtek a kerekek, figyelj rá, hogy indulás előtt a külső szélességének megfelelő nyomást pumpálj a belsőbe (a köpeny oldalán megtalálod a megfelelő értéket)!  Ha elhasznált külsővel vágsz neki egy hosszabb edzésnek, túrának a pótbelső sem segít sokat, az is ki fog lyukadni. Amire érdemes még figyelni, hogy nem szőrösödött-e ki a külső oldala, és hogy van-e még elég gumi a guruló felületen.

4. Tisztítsd meg, olajozd be a láncot!

Minden bringakarbantartás alapja a lánc. Friss olajozást az előző réteg kenőanyag eltávolításával kezdd! Ehhez használhatunk speciális folyadékot és lánctisztító eszközt, ha időben végezzük el a feladatot, vagy féktárcsa tisztítót és rongyot, ha túl sokáig halogattuk (ebben az esetben az életben nem mosnánk ki a lánctisztítót).

Olajozás, mindig a mozgó alkatrészekre kell. A lánc esetében a a láncszemek illesztéseire, hogy a kisebb súrlódásnak köszönhetően, hatékonyabban, csendesebben dolgozzanak és lassabban kopjanak. Miután végeztünk az olajozással és kellőképpen átforgattuk a láncot, a felesleget a lánc külső felületeiről egy tiszta ronggyal távolítsuk el. A fogaskerekek nem igényelnek olajozást.

5. Tedd rendbe a fékeket!

Amellett, hogy a féktáv is sokszorosára nőhet, az elkopott fékbetétek a felniket is megrongálhatják. Cseréjük egyszerű, némelyikhez még szerszám se kell. Ügyelj rá, hogy úgy legyenek beállítva, hogy fékezéskor csak a felni fékező felületével érintkezzenek!
A fékbowden feszessége akkor ideális, ha túlzott erőfeszítés nélkül betudod húzni a fékkarokat, de nem tudod annyira, hogy hozzáérjenek a kormányrúdhoz. Miután kézzel beállítottad, a féken található csavarral tudod finomhangolni a feszességet.

6. Ellenőrizd a bowdenfeszességeket!

A nem megfelelő bowdenfeszesség más részeken is sok kellemetlenséget tud okozni. Az első váltó esetében a lánc fog borzalmasan zörögni, ahogy hozzáér váltóhoz. Ennek beállítása kell némi türelem. Ha megvan az alkatrész, jól jön egy bringaállvány, vagy egy haver aki megemeli a hátsó kereket, de ezek hiányában csak fordítsd fel a bringát és kézzel kezdd el hajtani. Váltsunk le a legkisebb fokozatra (váltókaron és a fogaskerekeken is) rögzítsük a bowdent olyan feszesre ahogy csak tudjuk. Ehhez kézzel kicsit a nagyobb fogaskerék felé tolhatjuk a váltót amíg a kábelt egy fogóval meghúzzuk. Váltsunk fel és addig állítsuk a bowdenfeszességet (a külső, bowdenre szerelt állítóval, vagy ha az elfogy, húzzuk még feszesebbre a kábelt), amíg erőlködés nélkül fel nem vált a nagyobb fogaskerékre.

A hátsó váltó bowden helytelen beállítása hamar tönkreteheti a láncot, ami később a fogaskerekek gyorsabb elhasználódásához vezet, ráadásul a megugró lánc igen balesetveszélyes is. Ennek a beállítása is igazából ugyanaz, mint az első váltóé, csak itt van beépített bowdenfeszesség-szabályozó és általában is kevésbé kell feszesre húzni a bowdent.

Válts le a legkisebb fogaskerékre! Kézzel húzd meg a kábelt, majd rögzítsd! Ha nem ugrál a lánc, nem akar feljebb váltani, akkor válts fel egyel nagyobb fokozatba (ellenkező esetben túl feszesre húztad) és kézzel hajtsd tovább! Ha felvált, akkor elég szerencséd volt, ha nem, akkor addig tekerd a bowdenfeszesség-állító csavart (balra), amíg fel nem vált. Próbaként váltogass fel/le a fogaskerekek között! Ha mindenhol vált, akkor megfelelő a bowdenfeszesség.

Előfordul, hogy egyszerre csak egyik irányba tudod jól beállítani a váltót. Például felfelé, ami a váltókaron egy fokozat, az eggyel nagyobb fogaskerék, de lefelé már mondjuk kettőt kell váltani hogy lejjebb váltson. Ilyenkor a bowden elvan használódva, valószínűleg a sodrony már kirojtosodott, ezért jobban túl kellett feszíteni a kábelt. Emiatt a másik irányba nehezebben fog váltani (ez igaz az első váltóra és fékekre is). Ilyenkor nincs mese, cserélni kell a bowdent.

Ha az előző pontok alapján leírt módon be tudod állítani a bowdenfeszességet, már csak annyit kell hozzáadnod, hogy átfűzöd a váltó/fékkaron (ez a feladat típusonként eltérő, amikor az előzőt kiveszed jól nézd meg honnan vetted ki).
Rossz hír viszont, hogy a bowdenek folyamatosan nyúlnak, így a megfelelő teljesítményhez és váltáshoz folyamatos karbantartást igényelnek.

7. Ellenőrizd a lánc feszességét!

Fotó: Ted Rabbitts, Flickr

A lánc megugrását a megnyúlt lánc és elkopott fogaskerék sor is okozhatja. A lánc valamivel gyorsabban használódik el (4500-6000 km), mint a fogaskerék sor (5000-7000 km), de ha az egyik el van használódva, a másik is gyorsabban kopik, ezért ezeket érdemes egyszerre cserélni. A fogaskerék sorról ránézésre meg lehet állapítani, ha már a végét járja. Ilyenkor a fogak sokkal hegyesebbek, rózsatövis formájúak.

A lánc állapotának vizsgálata már kicsit trükkösebb feladat: közelebbről szemrevételezve a láncot, észrevesszük, hogy van külső és belső láncszem, ezek párban tesznek ki egy teljes szemet, amelyeknek a hossza új lánc esetében kb 2,5 cm. Szóval 2 szem 5 cm és így tovább. 12 szemet vizsgálva már szembetűnő a különbség. A lánc teljes hosszához mérten 0,5 %-nyi nyúlásnál már érdemes lehet cserélni, míg 1%-nál már kötelező. Lánccseréhez egy ezer forintos láncbontóra van szükség esetleg egy gyors-láncszem kioldóra, aki olyat használ. A fogaskerék sor cseréjéhez két szerszám kell: egy láncos és egy márkának megfelelő lockout kazetta leszedő. Előbbit láncos kutyának is szokás becézni.

8. Világítás

Habár már később sötétedik, feltétlenül nézz rá a világításra is. Az elemeket néhány száz forintból kicserélheted, de már pár ezer forintért kaphatsz akksis, nagy fényerejű lámpákat is. A lényeg, hogy mindig jól látszódj, te is a forgalom része vagy!

+1 Ha ritkán akarsz szervizbe járni…

A karbantartás mellett a legtöbb amit tehetsz a kerékpárod jó műszaki állapotáért, ha vigyázol rá. Legnagyobb bringagyilkos az elesés, ami időnként elkerülhetetlen, de aki nem versenyszerűen bringázik (vagy max. a kormányon gázpalackot szállító néniket sprinteli le), az egész sokáig megúszhatja. Keresztbeváltás (elöl a kisebb hátul meg két legkisebb fogaskerék, vagy a nagy elől és a legnagyobbak hátul) a lánc és fogaskerék sor élettartamát harmadolja meg, míg a hirtelen fékezések a fékrendszert használják el. Bánj jól a bringáddal és kevesebb karbantartással is élvezetesebb lesz tekerni!

+2 Nem ciki segítséget kérni

Manapság összetettebbé válnak a dolgok, ezert egyre ritkábban tölthet el minket a jóleső önállóság érzése, amikor nem vagyunk másokra ráutalva. A csináld magad házi bringa szerelés erre remek alkalom lehet, de egyúttal érdemes felismerni a határainkat, és adott esetben egy bringabolt segítségét kérni.

Infinety hirdetés




Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet

hat − 3 =