Még jogsi sem kell ahhoz, hogy tudjuk, hogy autópályán személygépkocsival 130km/h a sebességhatár, vagy hogy lakott területen belül általában 50 km/h a megengedett legnagyobb sebesség. Nagy valószínűséggel az autóbusz sofőrök és a robogósok is tudják a járművükre vonatkozó sebességhatárokat és igyekeznek betartani azokat. De mi a helyzet akkor, ha azt kérdezzük, vajon mennyivel haladhat egy bringás egy gyalogos és kerékpáros zóna gyalogos részén? Esetleg egy lakó- és pihenőövezetben?

Hirdetés

A kerékpárosokra ötféle különböző általános sebességhatár vonatkozik. Hogy egyszerűbb legyen feldolgozni, táblázatba szedtük a szabályokat.

Sebességhatár kerékpárral Közterület jellege, feltételek Forgalmi jelzőtábla
10 km/h Gyalogos övezetben a jelzett időszakon kívül
10 km/h Gyalogos és kerékpáros övezetben, ha nincs külön terület a kerékpárosoknak kijelölve
10 km/h Járdán (= amennyiben az úttest közlekedésre alkalmatlan)

 

Sebességhatár kerékpárral Közterület jellege, feltételek Forgalmi jelzőtábla
20 km/h Lakó-pihenő övezetben

 

20 km/h Gyalogos és kerékpáros övezetben, ha van külön terület a kerékpárosoknak kijelölve  
20 km/h Gyalog- és kerékpárúton közlekedve, ill. a kerékpárnak kijelölt részen

 

Sebességhatár kerékpárral Közterület jellege, feltételek Forgalmi jelzőtábla
30 km/h Kerékpárúton közlekedve

 

 

Sebességhatár kerékpárral Közterület jellege, feltételek Forgalmi jelzőtábla
40 km/h Lakott területen belül, úttesten / kerékpársávon közlekedve
40 km/h Lakott területen kívül, bukósisak nélkül

 

Sebességhatár kerékpárral Közterület jellege, feltételek Forgalmi jelzőtábla
50 km/h Lakott területen kívül, bukósisakban, utas nélkül

 

Mi szóltunk… Elsőre elég, ha elmented ezt a linket, hogy meglegyen, de a jövőben érdemes figyelni a jelzőtáblákat és tesztelni magadat. Egyetlen más járműtípusra sincs ennyi megkötés, pontosítás, mint amennyi a kerékpárra és a legjobb még hátravan:

a kerékpár kötelező tartozékai közt nincs felsorolva a sebességmérő berendezés!

Vagyis egy bringás nem is tudhatja, éppen mennyivel hajt. Ez persze nem menti fel semmi alól, de rávilágít a szabályozás felemásságára. Most még nem akkora ügy, hiszen sosem hallottunk még olyan esetről, hogy valakit kerékpáron ülve sebességhatár túllépése miatt büntettek volna meg, de a növekvő számú elektromos rollerek, pedelecek világában egyre égetőbb probléma lesz. A KRESZ-módosítás, legalábbis, ami a járművek típusait és a rájuk vonatkozó sebességkorlátozásokat illeti, már a Belügyminisztérium illetékeseinek asztalán hever. Leghamarabb 2020-tól várható módosítás.

Addig is, mit érdemes akkor megjegyeznünk a fentiekből? Érdemes beszerezni (hahh, mit ad isten, épp akciósak mindkét négybetűs germán áruházláncban), de legalábbis kölcsönkérni egy sebességmérő órát valakitől egy pár alkalomra, hogy tudjuk, megszokott sebességünk ténylegesen mennyi. A fenti sebességhatárokat korántsem kell kimaxolni, hiszen sebességünket amúgy is úgy kell megválasztanunk, hogy bringával meg tudjunk állni a belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számíthatunk. Gyalogoszónában például a gyalogosokra, lakó- és pihenő övezetekben az elénk pattanó labdákra.

Csak akkor büntetik, ha megtörténik a baj – Relatív gyorshajtás kerékpárral

Végezetül, nagy vonalakban igenis legyünk tisztában az ajánlott sebességekkel: országúton, lejtőn lefelé simán elérhető az 50km/h-s sebesség; gyalogos- és kerékpárúton csökkentett sebességgel (és nagyobb odafigyeléssel) tekerjünk, járdán pedig inkább sehogy. Érdemes ugyanakkor minél jobban felvenni a közlekedés ritmusát, azaz növelni a sebességünket a biztonságos megállást lehetővé tevő határig, mert statisztikák szerint az átlagosnál gyorsabb tempóval haladó kerékpárosokat kevesebb baleset éri.

Aki viszont lassabban szeret tekerni, annak a KRESZ egy másik passzusát érdemes figyelembe vennie, mely szerint „nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza”. Vagyis, ha úgy érezzük, hogy sebességünk jóval más közlekedők sebessége alatt van és a közút jellege nem teszi lehetővé a megelőzésünket, akkor próbáljuk meg elengedni a mögöttünk haladókat. Kis túlzással, de egy Nagykörúton tötymörgő bringás mögött feltorlódó kocsisor simán lehet, hogy feltartja a 70-es troli tucatnyi utasát a Király utcánál. Soha nem egyedül közlekedünk a városban, a közlekedési rendszer részeiként mi is kölcsönösen hatással vagyunk a többi közlekedőre, úgyhogy figyeljünk egymásra!


A cikk írója Árva János, a Velo Budapest! alapítója, ami Magyarországon az első kifejezetten felnőtteknek szánt bringasuli.

Hirdetés
Bringapedagógus: tanári diplomái mellé Londonban szerzett kerékpáros-oktatói végzettséget, s 20 év budapesti bringás tapasztalatával maga mögött megalapította az ország első, kifejezetten városi kerékpározást oktató vállalkozását a Velo Budapest!-et. Kerékpáros közlekedésbiztonsági előadásokat tart a közlekedési kultúra fejlesztése és a városi kerékpározás népszerűsítése érdekében.

3 hozzászólás

    • ha a bringások ellen vagy, akkor semmi, tök jól csinálod! (minden szabálytalanság vagy ebből következő baleset ugyanis a bringások csoportjának egészén csapódik le, nem csak rajtad)

  1. Nagyon emlékezetes, hogy 2000-2002 környékén hallottam az egyik fehérvári rádióban, miszerint a tűzoltóság előtt (kedvenc trafizó hely volt akkoriban) ~70-el mértek be egy kerékpárost. Megállították, gratuláltak a remek sportteljesítményhez, és figyelmeztették, a lakott területen belül érvényes sebességkorlát betartására.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet