A Magyar Közlekedéspolitikai Egyesület komoly kritikákkal illette a hazai közlekedéskultúra minőségét. Közölt alapvetéseikben külön kitértek a kerékpárosokra is, akiknek szerintük átfogóbb képzéseket kellene tartani, akárcsak az autóvezetőknek és a gyalogosoknak.

Az egyesület az alapvetéseikben elsősorban az automatizáltság hátrányaira tér ki, megfogalmazva, hogy ez a terület milyen hatással van az emberi képességek fejlődésére, avagy visszafejlődésére, ha folyamatosan ráhagyatkozunk a modern technológiákra. Továbbá említést tesznek azokról a sokat hallott problémákról is, amik az automatizáció következtében szintén felléphetnek: a munkahelyek elvesztése, a hacker csoportok megjelenése az automatizált, internettel ellátott járművek esetében, a virtuális valóság betörése, valamint a mesterséges intelligencia felett elvesztett kontroll.

Strausz György: A magyar informatikai munkaerőpiac gondban van

A magyarországi közlekedéskultúra minőségét illetően komoly kritikákat forgalmaztak meg. Egyrészt a renitens autóvezetőkkel szemben, akik véleményük szerint a szabálytalan és agresszív vezetési stílusukkal a balesetek egyik legvalószínűbb okozói. Ugyanakkor kiemelik, hogy sok olyan sofőr kap vezetői engedélyt, akik valójában alkalmatlanok arra, hogy megfelelő mértékben betartsák a közlekedés írott és íratlan szabályait. Utóbbi kategóriához sorolják a lassú, rossz reakcióképességű, figyelmetlen, nem kellően rutinos, és nem elég találékony sofőröket, akiket legalább olyan problémásnak látnak, mint az előttük említett vezetőket.

Hozzáteszik azt is, hogy ma Magyarországon, nagyon alacsony kritériumai vannak a jogosítvány megszerzésének, amiből sokan inkább csak profitot akarnak termelni. Úgy vélik fontos lenne a jogosítvány megszerzésének további szigorítása, mert ez hozzájárulhatna a balesetek visszaszorításához, valamint színvonalasabbá és környezettudatosabbá tehetné a közlekedést.

Fotó: Daniel Olah

A településvezetőkről, valamint a rendfenntartó szervekről is hasonlóképp nyilatkoztak, utalva azokra a kétes ügyekre, amik tovább növelik az állampolgárok közötti bizalmatlanságot. Az utak nem megfelelő minősége, az elhúzott beruházások, a felújítások késleltetése, valamint a túlzott ellenőrzések is ezeknél a pontoknál szerepelnek.

Jelentős problémát okoz szerintük a közlekedésben megjelenő elidegenedés is, aminek következtében az emberek egyre inkább elszigetelődnek egymástól. Állítják, ezáltal sokkal könnyebben is hibáztatják a másikat. Úgy gondolják a környezet és a természet iránti közömbösségnek is ugyanez a forrása. A céljuk részben az lenne, hogy az emberek megtanuljanak egymásra és környezetükre odafigyelni, valamint hogy segítsék egymást, erre pedig szerintük jó kezdeményezések lehetnek olyan közösségi programok szervezése, mint amilyen például a Közlekedési Kultúra Napja.

Fotó: Tanja Heffner

A hazai vezetésoktatást hasonlóan bírálták. Negatívumként emelik ki a leendő vezetők sablonszerű elméleti és gyakorlati oktatását, ami nem feltétlenül készíti fel az egyént a magabiztos közlekedésre, illetve arra, hogy gyorsan és megfelelően tudjon reagálni adott helyzetekben. Tovább fejlesztenék és gazdagítanák az oktatás és a vizsgáztatás formáját, akár különleges helyzetek, körülmények, és szituációk előidézésével, valamint a felkészítés hosszának megnövelésével. Szerintük a jelenlegi követelmények csak a vezetéshez szükséges feltételek minimumát adják meg, ezáltal sok frissen levizsgázott vezető nem áll készen arra, hogy helytálljon a közúti közlekedésben.

Azt is felvetik, hogy a gyalogosoknak, a kerékpársoknak, illetve azoknak, akik a közlekedés bármilyen formájával élnek, szintén átfogóbb képzést kellene nyújtani. Ennek okát a nem megfelelő helyzetfelismerésben látják, illetve abban, hogy sokszor az emberek nem feltétlenül tudják, hogyan cselekedjenek bizonyos helyzetekben, ez pedig a forgalom akadályozáshoz vezethet.

Állásfoglalásuk szerint a jövőben alaposabb, hosszabb, átfogóbb és személyre szabottabb képzésre lenne szükség, valamint az oktatásnak azt is meg kéne mutatnia, hogy az ember hogyan tudna aktívan hozzájárulni a közlekedéskultúra építéséhez.

 

Te hogyan vélekedsz a jelenlegi magyar közlekedéskultúráról? Oszd meg velünk véleményed.

 

További részletek: Az egyesület hivatalos Facebook oldalán.

Borítókép: Tom Fejér

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet