Tavaly a kerékpártúrák 1.0-jának neveztük a Budapest-Vác-Szob bringautat. Az azóta mindkét irányban meghosszabbított útvonalra újra visszatértünk, hogy egy kis kirándulást tegyünk a Börzsönyben is. Mi már régóta imádjuk a Márianosztrát és Kóspallagot is érintő kört, itt az ideje, hogy nektek is bekerüljön a kedvenceitek közé.

Hirdetés

Táv: 38 km

Szintemelkedés: 310 m

Ajánlott kerékpár: bármilyen kerékpárral teljesíthető.

Nehézség: közepes

GPX file letöltése: ide kattintva.

Visegrádi fellegvár

Starthelyszínnek ezúttal Nagymarost választottuk, ahová óránként közlekedő emeletes motorvonatokkal juthatunk el Budapestről. Mi a Nagymaros-Visegrád állomást ajánljuk, hiszen ez a város központjában van, közelben az összes jó étteremmel és a Duna-parti kerékpárúttal. Ha átverekedtük magunkat a finom kürtőskalács-illatfelhőn, és ellenállunk a gyönyörű visegrádi vár csábító közelségének is, akkor nincs más dolgunk, mint rátalálni a kerékpárútra, ami pofonegyszerű vonalvezetésével egészen az országhatárig vezet majd minket.

Útközben szó szerint a Dunakanyar ívét követjük, Dömösi átkelés megállóhelynél a bringákat lekötve akár egy mini gyalogos túrával is fűszerezhetjük az élményt. A rövid, alig két kilométeres túra kezdetéhez a vasúti töltésre felvezető vaslépcső mutatja az irányt. A kaptató tetején a Remete-barlangokban gyönyörködhetünk majd, ahol a történészek szerint római kori legionisták, később szerzetesek éltek.

Zebegény felé bringázva érjük el talán a legszebb részeit a kerékpárútnak, romantikus ligetek, fákkal tagolt dombok kísérik utunkat. Érdekesség, hogy a helyi hagyomány szerint minden születendő gyermek után az önkormányzat ültet egy facsemetét. Zebegényen a Kós Károly-kilátó és a Sárkánydomb Pazar panorámáját semmiképp se hagyjátok ki!

Zebegényi Sárkánydomb

Szobra – és ennek a bringaútnak a befejezésére – hosszú, egyenes, fasoros bringaút vezet, aminek a végén a révátkelővel folytathatnánk az utat az EuroVelo 6-oson. Mi persze maradunk, és a sínek alatt átkelve, a 12-es út végén jobbra tekerünk tovább Márianosztra felé. Az alacsony forgalmú úton hamar ízelítőt kapunk a Börzsönyből, igazi erdei hangulatban szelhetjük a kilométereket.

Bringaút az ártéri virágos mező közepén – Az ipolydamásdi kerékpárút

Ha belefér néhány kilométernyi kitérő, akkor mindenképpen javasoljuk, hogy nézz el Ipolydamásdra ugyanis 2021-ben vadonatúj kerékpárút épült ki a község felé. A bringaút a rév utáni jobbost követően startol (jeleztük a GPX fájlban), és 3,5 kilométeren át kanyarog az Ipoly árterében.

A gyönyörű útvonalat ottjártunkkor őszi kikerics virágzás tette igazán hangulatossá. A kerékpárút a még épülő helembai hídnál ér véget, amit alig várunk, hogy elkészüljön, hiszen így remek határon túli bringatúrákat tehetünk majd a háborítatlan Leliansky les és Burdov természetvédelmi területekre.

Márianosztra szakrális látnivalókban gazdag település. A Magyarok Nagyasszonya Bazilika és a mellette lévő kolostor a monumentalitásával nyűgöz le, a község keleti dombjaira emelt Kálváriát pedig a gyönyörű környezetbe épített cikkcakk lépcsői miatt érdemes meglátogatni.

Nosztráról kisebb emelkedőket mászunk meg a nem is olyan rég felújított aszfaltúton, közben időről-időre pazar kilátások váltják az erdős részeket. Egy kicsit hosszabb lejtmenettel érkezünk el a kóspallagi elágazáshoz, ahonnan balra fordulva Nagyirtáspusztára tekerhetünk fel, ami a környékbeli bringások egyik kedvenc hegyi útvonala a maga 450 méterig felvezető aszfaltútjával. Mi viszont jobbra folytattuk a kört, ahonnan iszonyatosan szép, tükörsima aszfaltúton gurulhatunk vissza egészen a Dunáig.

A lejtmenet végén a 12-es úton átkelve, rövid murvás szakaszon térhetünk vissza az EuroVelo 6-os kerékpárútra, ahonnan már csak pár kilométer Nagymaros, a kiindulási pontunk. Ha már most azon gondolkozol, hogy mit tudsz majd Nagymaroson csinálni a bringázáson kívül, akkor feltétlenül ajánljuk a Julianus-kilátót, ahová kijelölt gyalogtúra útvonal vezet fel, és a tetején 360 fokos panoráma lesz a jutalmad.

Bringaút vissza Nagymarosra

Ez a 38 kilométeres kör csak az ízelítő, hiszen a Kemence és Diósjenő közötti leghíresebb, transzbörzsönyi útszakaszt nem is érintettük. Kezdésnek viszont akár családoknak is ideális lehet, hiszen javarészt jó bringaúton haladhatunk, sok az alternatív program, és az utakon sem kell tartani a nagy autóforgalomtól.

Tématámogatás: Készült az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ és az aktivmagyarorszag.hu ajánlásával.

Hirdetés
Flowcycle szerzővel jelennek meg azok a tartalmaink, amelyeket a szerkesztőség közösen készített.

2 hozzászólás

1. Egyik kedvenc kör, annyival megtoldva, hogy Kóspallagon át, utána párszáz méter szenvedés felfelé, majd gurulás a Deszkametsző völgyön és Szokolyán át vissza. Vagy méginkább ugyanez fordított irányba 🙂

2. Kedves Cikkíró, Olvasók!
    Azt mindenképpen meg kell jegyezni, hogy az egyébként valóban gyér forgalmú Szob – Márianosztra közti út munkanapokon életveszélyes tud lenni: a kőbányából követ szállító kamionok sokszor eszementen száguldoznak. Lefelé megrakva több tíz tonnával, fölfelé üresen élvezik a sofőrök a kanyarokat – pár éve a szemből érkező busznak és nekem is a padkára húzódva állóra kellett fékezni ahhoz, hogy elkerüljük a balesetet.
    Számomra újdonság, hogy a Márianosztra – Kóspallag közti út felújításra került (tavasz végén még nem volt nyoma ennek), de ha a hír igaz, az nagyon jó, mert már eléggé töredezett volt a felülete, sok kátyúval. Az út végi kereszteződést ábrázoló kép nem győz meg arról, hogy ezt a részt rendbe tették volna. Onnan a 12-es útig tartó szakaszt viszont pár éve jól megcsinálták.
    Üdv: Péter

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!