A jelenleg hatályos magyar szabályok szerint kerékpáros sisak viselése csak akkor kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/h feletti sebességgel kerékpározunk. Ugyan kötelezni nem köteleznek rá, azonban mindenhol ajánlott a kerékpáros sisak viselése korosztálytól függetlenül. Lássuk, milyen szabványok vannak és mire érdemes figyelni vásárláskor!

Hirdetés

Hirdetés

Akármennyire bízunk a kerékpározási tudásunkban és a bringában is, bármikor történhet olyan esemény, ami veszélyeztetheti épségünket, egészségünket. Ahhoz, hogy ennek a kockázatát minimalizáljuk, ajánlott sisakot viselni kerékpározáskor. Sportoláskor és 14 éves kor alatt a Magyar Kerékpárosklub is ajánlja a sisak viselését. Azonban ők is hangsúlyozzák, hogy a kerékpáros tudás és a figyelem is legalább olyan fontos, mint maga a fejvédő. Döntsünk tehát felelősen és egyéni preferenciáinkat figyelembe véve a kérdésben.

Hogyan fog minket megvédeni a sisak?

A fejsérülések igen veszélyesek, hiszen közvetve vagy közvetlenül az agyunkat érik a behatások. Ha elsőre úgy tűnik, hogy meg is ússzuk az esést, későbbiekben, vagy ismételt behatások esetén meglehetősen gyakran alakulhat ki epilepszia, depresszió vagy akár Alzheimer- vagy Parkinson-kór is. A kerékpáros bukósisakok fő célja az, hogy a sisak külső behatás esetén elvezesse az agyra ható energiát a különböző rétegek segítségével. Az újabb típusú sisakok belsejében acél, magnézium, karbon, vagy egyéb anyagból készült merevítő szerkezet is megtalálható a megfelelő erősséghez.

Egy újabb fejlesztés az úgynevezett MIPS technológia (Multi-directional Impact Protection System, vagyis többirányú behatás elleni védelmi rendszer), mely a nem közvetlen a fejtetőnkre érkező erők hatására az agyunkra ható erőket is redukálja. A MIPS úgy lett megalkotva, hogy a sisak belsejében lévő réteg csökkentse az ütközésekből adódó forgási erőket. Ez a réteg ütközéskor elmozdul, mégpedig azzal a céllal, hogy lassítsa vagy csökkentse a fejbe vagy a fejből átvitt energia mennyiségét.

Másik irány még a SPIN (Shearing Pad INside) technológia, ahol a sisakbetét belsejébe egy szilikon gélszerű membrán kerül. Ez hivatott az ütközések során a fejet érő csavaró erőket csökkenteni.

Mit vegyünk figyelembe sisakválasztáskor?

Az első és legfontosabb szempont sisakválasztáskor a felhasználás legyen – különböző típusú kerékpározáshoz, eltérő fajtájú sisak ajánlott. A második igen fontos szempont a helyes méret kiválasztása. Ezután következnek a kényelmi és egyéb szempontok, mint a szellőzés, a sisak súlya és külső megjelenése. Utóbbit sokan a legeléjére veszik, ami nem feltétlenül rossz irány, főleg gyerekek esetében. Az unióban úgyis csak biztonsági szabványoknak megfelelő sisakot vehetünk, szóval ezzel valószínűleg nem lesz bajunk, de fontos, hogy a sisak gazdája örömmel hordja is az eszközt. Mindenképpen érdemes szaküzletben, szakértői eladói segítséggel kiválasztani leendő kerékpáros fejvédőnket. Használt sisakot inkább hanyagoljuk, tényleg csak akkor jó üzlet, ha valaki méretprobléma miatt adja el.

Milyen szabványokra, jelölésekre kell figyelni?

Amit ezekről a szabványokról érdemes tudni, hogy nem túl gyakran frissítik őket. Leginkább egyszerű elvek mentén készültek és csak apróságokban különböznek egymástól.

• CE, CEN vagy EN1078: európai szabvány
• CPSC – az Egyesült Államokban érvényes szabályozás
• AS/NZS az Ausztrál szabályozást jelöli
• Snell B95: jelenlegi legkomolyabb védelmi előírásokat tartalmazó szabvány

Ezek tehát alap szabványok – úgymond a szükséges minimum meglétét hivatottak jelölni. Ezek mell érdemes az egyes gyártók fejlesztéseit és munkásságát is figyelemmel kísérni. Abból már jobban látszik, hogy ki mekkora figyelmet fordít a fejlesztésekre és az új technológiák használatára.

Hogyan tesztelik a sisakokat?

Ez a különböző szabványok esetén elég jelentősen eltér – összességében elmondhatjuk, hogy az európai szabályozás a legmegengedőbb és a Snell B95 a legszigorúbb. A tesztelést különféle felületeken végzik, így nézik az elnyelési értéket egyenes, gömbölyű és éles felületek esetében is. Így szimulálni tudják azokat a valós veszélyhelyzeteket, mikor sima felületre érkezünk, vagy esetleg fának ütközünk, netán sziklának csapódnánk kerékpározás közben.

Így néz ki, amikor a bringás sisak életet ment

Összességében elmondható tehát, hogy szakemberek tömege dolgozik azon, hogy a kényelem és komfort mellett a biztonságunk is garantálva legyen kerékpározás közben. Ezek után már nem kérdés, hogy ha mások ennyit fáradoznak a biztonságos kerékpáros sisakok gyártásán, fejlesztésén, akkor nekünk igazán nem nagy terhet jelenthet az életmentő kiegészítő viselése. Válasszunk tudatosan és megfontoltan kerékpáros sisakot, hiszen az életünk múlhat rajta.

Hogyan kerüld el a „sisak-hajat”?


A Biztonság rovat támogatója a német sisak- és szemüveggyártó Cratoni, akik a legtöbb felhasználási területre többféle modellt is kínálnak, hogy mindenki megtalálja a saját fejformájának leginkább megfelelő darabot.
Hirdetés
Online marketinges szakemberként dolgozom és szenvedélyesen szeretem a kerékpározást. Ennek a két területnek az ideális ötvözete számomra a Flowcycle. Itt egy igazán nemes cél érdekében használhatom a szaktudásom arra, hogy minél szélesebb körben népszerűsíthessük a kerékpározást és a fenntartható életmódot.

1 hozzászólás

  1. Múlt héten bebizonyosodott, hogy nem csak terepen és ütközéskor van haszna a sisaknak, hanem egy ártalmatlannak tűnő kb forgalommentes útszalaszon is. Történt ugyanis, hogy montizni indultunk és az oda vezető úton volt egy (szerintem nem használt) vasúti sín is, amit kissé félvállról vettem ( szó szerint is) , azt hittem a köze ki van töltve földdel.. Nos, nem volt, az első kerekem befordult és fejjel plusz felsőtesttel levettem az aszfaltot.. A bukó behorpadt, megrepedt, a fejemnek kutya baja.. 🙏

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet