Érdekel egy könnyed bringatúra, ahol egymást váltják a magyar irodalomtörténet szempontjából fontos települések és a felújított középkori templomok? Mi találtunk egy útvonalat, ahol mindegyik feltétel teljesül, és még az árak is kedvezőek errefelé. Leültünk Petőfi fája alá, jó nagyot szippantottunk a friss Felső-Tisza-vidéki levegőből, és megnéztük azt a községet is, ahol Kölcsey a Himnuszt írta.

Hirdetés

Táv: 95 km (a fehérgyarmati elágazástól kitérőkkel együtt Tivadarig)

Szintemelkedés: 135 m (teljesen sík, még felüljárók sincsenek)

Nehézség: könnyű

Ajánlott kerékpár: az aszfalt javarészt jó minőségű, bármilyen kerékpárral teljesíthető az útvonal

GPX fájl letöltése: ide kattintva.

Mi ez az egész, és miért a Felső-Tisza-vidék?

A Flowcycle 2019-ben igazán nemes felkérést kapott: bejárjuk az ország jelentősebb kerékpáros túraútvonalait. Ezúttal a Kerékpáros Vándortábor Felső-Tisza-vidéki útvonalát járjuk be. Ha nem tudod mi az a Vándortábor, ide kattintva mindenre fény derül.

Túránk az ország északkeleti csücskéből, Fehérgyarmatról kezdődik. A lejutás az közép-Magyarországról nem túl egyszerű, Budapestről például 6-7 órát kell utazni a MÁV-val, úgyhogy ezúttal azt hanyagoltuk. Kocsival is háromszáz kilométer, de az M3-ason probléma nélkül Fehérgyarmatra értünk 3 óra alatt.

Kelet felé egy 35 kilométeres karikával kezdünk, aminek az első részén elég rossz az út, de Nagyszekeresen és Jánkmajtison két igazán szépen felújított középkori templomot találsz majd, amik mindenképpen megérnek egy látogatást. Jánkmajtistól már sokkal jobb az útminőség, aztán Szamosújlakon ismét egy középkori templomba futunk bele. Azon kívül, hogy szép, pont a Szamos gátja mellett áll, amin folytatjuk az utunkat immáron északnyugati irányban. A gáton mi elidőztünk kicsit, hiszen a környezet gyönyörű és annyira érintetlen, hogy ottjártunkkor szép nagy csoport rétisas üdült a környéken.

A gáton egészen Fehérgyarmat vonaláig tekerhetünk, de ha rövidítenél néhány kilométert, akkor a vándortáboros útvonalat követve Cégénydányádon térsz le a gátról. Útközben Gyügyénél sem maradsz középkori templom nélkül, az ide épült imaház különálló templomtornyáról híres. Cégénydányádon már egy újabb, 18. században épült kastélyt találsz, ami egyúttal természetvédelmi terület is. Itt nem ritka a 4-5 vagy akár 7 méter körátmérőjű platán sem – ezeknek az árnyékában jól esik egy kis pihenés.

Fehérgyarmat felé robogva először alacsony forgalmú úton, majd a 4127-es számú útra tett balkanyar után egy rövid ideig kicsit forgalmasabb helyen tekerünk. Aggodalomra semmi ok, még a Fehérgyarmat tábla előtt kerékpárút kezdődik bal oldalon, ezt az eléd terebélyesedő bringatilos tábláról fogod majd felismerni. A kerékpárút nem fut végig a településen, a vasúti átkelőnél (aminek közvetlen szomszédságában van a vasútállomás is) befejeződik, így a közúton haladunk tovább. Fehérgyarmat kicsi város, de több éttermet is találsz és persze itt is akad a főút tőszomszédságában egy református templom.

A város központjában lévő körforgalmában adná magát, hogy a 491-es úton közvetlenül menjünk Penyige felé, de érdemes egy kicsit kerülni, a következő körforgalomból egy csendesebb út vezet egészen a Szenke holtághoz, ami igazán különleges horgász- és üdülőhely. Ottjártunkkor kicsit ki volt száradva a kotrási munkálatok miatt, de a helyiek azt mondták, a következő szezonra ismét a régi pompájában gyönyörködhetünk majd.

Penyigéről Kömörőn át Túristvándiba hajtunk tovább, ahol egy egész Európában egyedülálló felépítésű vízimalmot látogathatunk meg. Az ipartörténeti műemléket működés közben is megnézhetjük, 250 Ft a belépő, ahol egy kisebb múzeumot is megnézhetünk.

Túristvándi a Túr folyó ölelésében fekszik, amit hazánk két mérgeskígyófajából az egyik, a keresztes vipera nagyon szeret – ezt tábla is jelzi mikor kiérünk a településről. Magyarországon a jó ellenméreg-ellátottság és az állat békés természete miatt ritkán történik halálos kimenetelű marás (hatvan év alatt csak kettő ilyen volt), de inkább ne háborgassuk a viperát, hiszen mérge idegbénító hatású.

A továbbiakban mi Tiszakóród, Tiszacsécse útvonalon egy 22 kilométeres kitérőt tettünk. Tiszakóródon a bukógátat érdemes megnézni, ahol a Túr folyó kisebb vízeséssel folyik a Tiszába. Valamiért a környéken hemzsegtek a katicabogarak, szóval érdemes inkább bringával végigcsorogni a területen, máskülönben sodorhatod magadról a bogarakat.

A gátról az útra visszatérve, kis tekerést követően Móricz Zsigmond szülőfalujába, Tiszacsécsére érünk, ahol a költő életét emlékház mutatja be. Híres írónk azonban nem ebben a házban született, a milotai határban volt a szülőotthona, de azt a házat a ’70-es években elbontották. Az emlékház egyébként a Móricz család tulajdonában állt, nagy valószínűséggel Móricz Zsigmond apja saját kezével építette. Ha már idáig eltekertünk, a Csécsi Kemencés Lángosozóban tölthetjük fel energiaraktárainkat.

Tiszakóród irányába visszatekerve ismét egy magyar irodalom szempontjából fontos településre érkezünk. Szatmárcsekén lakott élete jelentős részében él Kölcsey Ferenc, a Himnuszunk írója. Kölcseynek mauzóleumot is állítottak a község temetőjében, ami már önmagában is különleges, csónakos fejfás temetőjéről nevezetes.

Az irodalomtörténetben (is) továbbhaladva nyugati irányban Nagyar következik, ahol egy botanikus kertben őrzik azt a kocsányos tölgyet, aminek árnyékában a helyiek szerint 1847-ben Petőfi Sándor a Tisza című versét írta. A helyet könnyű megtalálni, közvetlenül a főút mellett van, tábla is jelzi. Nagyaron található a Luby-kastély is, ami egyben interaktív múzeum és van a birtokon pálmaház is. A kastélyt csak belépőjeggyel lehet látogatni, ami 1200 Ft-ba kerül. Túránk Tivadaron fejeződik be, ahol a Tisza partján van egy kisebb szabadstrand is. Vasútállomás sajnos nincs Tivadaron, de a túra startpontja, Fehérgyarmat viszonylag közel, 9 kilométerre van innét.

Jártunk már könnyebben megközelíthető környéken is, mint a Fehérgyarmati járás, de a Felső-Tisza-vidék ennyi komfortzónából kilépést bőven megér. Az egy főre eső különleges templomok és botanikus kertek száma nagy, ahogy a magyar történelem nagy íróihoz köthető helyszínekből sincs hiány. Ha esetleg valakit ezek kevésbé izgatnak, akkor sem fog unatkozni: a Tisza, a Túr és a Szenke folyók végigkísérik az útvonalat, így horgászni, strandolni rengeteg helyen lehet. Ami a Felső-Tisza-vidék egyik komoly fegyverténye még, hogy 300 kilométer hosszú, kerékpározható, aszfaltozott töltéskorona áll a bringások rendelkezésére végig a Szamos és a Tisza-mentén Tiszabecstől, Záhonyig. Ja, és még egy erény: budapesti szemmel nevetséges árakkal találkoztunk az éttermekben és ez többnyire igaz a többi vendéglátóhelyre is – ez egy kicsit ellensúlyozza az ország közepétől távol eső helyszín útiköltségeit.

Tématámogatás: Készült Magyarország Kormánya támogatásával

Hirdetés
Flowcycle szerzővel jelennek meg azok a tartalmaink, amelyeket a szerkesztőség közösen készített.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!