Laci dániai kalandjainak újabb részében elmeséli, mennyiért vesz a dán biciklit, és mennyibe kerül Koppenhágában egy órányi parkolás autóval.

Hirdetés

A kerékpár piac

A félmillió lakosú Dániában évente kb 500 000 biciklit adnak el! Lakosságszám arányosan háromszor annyit, mint nálunk, mert a kétszer akkora Magyarországon ez a szám kb 300 000. (forrás: NKS, Országos Kerékpáros Koncepció és Hálózati Terv 2013. Október)
Nyilván az is segíti a piac érettségét, hogy 100 éve bicajoznak. És nagyon jó adottsága van Koppenhágának, nevezetesen, hogy tök lapos. A főbb utcákon 100 méterenként van egy biciklibolt. Mindegyik megél, bár az egyik srác kérdésre elmondta, hogy egy kicsit zavarják a többiek, de jól megélnek.
Több bringaboltossal is beszéltem, és kiderült, hogy a legnépszerűbb kerékpár a klasszikus citybike, fekete színű, 3 sebességes, agyváltós, kényelmes magas kormánnyal. De az is kiderült, hogy a legtöbbet eladott konkrét típus és felszereltség változik negyedről negyedre, hogy éppen milyen a lakosság összetétele. Egyikük elmondásuk alapján az ő forgalmának 90% át a klasszikus, fekete női vázas, teljesen felszerelt (agyváltó, agydinamó, dobfék, integrált lámpa, hátsó csomagtartó, első kosár) bicaj teszi ki,

amin még meg is mutatott egy nagyon okos fícsört, a kormányrögzítőt.

Kitámasztott állapotban a kormányt és az első kereket egy mozdulattal rögzíteni tudod, így nem fordul ki, ha éppen egy pár kilós szatyrot akarsz az első kosárba beletenni – őrület! Ennek a bringának az ára egyébként 6500 dán korona, ami potom 270 000 Ft.
Hú, ez nagyon húzós. Főleg akkor, ha tudjuk, hogy egy átlag koppenhágainak több bicaja is van és néhány évente cseréli is (magyarul egy kis használt autó ára biztosan bicajban áll). Na de nézzük meg a másik oldalát is. Egy napi sima bringabérlés (nem a közbringa, arról majd a negyedik részben írok) 85 Korona/első nap, utána 35 korona. Két nap átlaga 2500 Ft. 100 nap bérletből megvan az új kerékpár. De matekozzunk csak tovább. Egy óra parkolás (hely napszakfüggő persze) legyen 30 korona, ami kb 1250 Ft.

Ha csak a munkahelyed előtt napi 8 órát parkolsz, egy hónap alatt megvan a bicajod ára.

A helyi lakosokkal beszélve szinte mindenki kitért a biztonság kérdésére, mert az utóbbi időben megnőtt a lopások száma (eddig sem volt alacsony). Nagyon jól fogy a lakat és főleg a gyerek utánfutóhoz kitalált lakat. Ez kb 40 e Ft nak megfelelő összegbe kerül és slágertermék.

A biztonság másik vetülete a sisakhasználat. Ez napszak, időszak szerint változó, de minimum 20%, a délutáni csúcsforgalomban ez felment 50%-ra (saját megfigyelés). Az egyik boltos elmondta, hogy viszonylag sok sisakot ad el, de nem is csodálkozik, mert az utcájában pont nincs külön bicikli út és a nagy buszok nem mindig látják a bicajosokat. Az ő boltja előtt már két halálos baleset is volt emiatt. A sisakoknál érdekes, hogy nem a bicikli mellé adja el a sisakot, hanem attól függetlenül mozog az eladás, ami egyenletesen nő. Simán elhiszem, mert a gyors tempó és a zsúfolt utak miatt én is azonnal felvettem a jó kis összehajtható sisakomat, hogy biztonságba érezzem magam.

Szóval, mi lesz velünk, ha utolérjük Dániát? Háromszor ekkora kerékpár piac darabra és 6-10 szer ekkora értékben, ugyancsak tizszeresére nő a kiegészítők, főleg a sisakok eladása is. Ja, és készüljünk fel arra, hogy parkolásra egy vadiúj bringa árát ki fogjuk fizetni havonta – legalábbis, ha addig nem jön meg az eszünk.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet