Nemrégiben bemutatták a Budapesti Mobilitási Tervet, ami előremutató szemléletmódjával, számos, igazán ambiciózus projektjével egy élhetőbb Budapestet vizionál, csakhogy lett benne egy aprócska, ám nem elhanyagolható változtatás.

Hirdetés

A korábbi nagy budapesti tervcsomagot még Balázs Mór Tervnek hívták, amiben a Budapesti Mobilitási Tervhez hasonlóan ábrán jelölik, hogy milyen arányban kívánják megosztani a budapesti közlekedési módok használatának arányát.

A Balázs Mór Terv még 2014-ben

Ahogy közeledünk 2030-hoz, gyakran elgondolkoztunk az ismeretségi körünkben, hogy a jelenlegi állapotokat nézve van-e bármilyen esély arra, hogy bő tíz év múlva 80%-ra növekedjen a fenntartható közlekedési módok (és azon belül tíz százalékra, vagyis ötszörösére a kerékpárosok) aránya. A Balázs Mór Tervben vizionált elképzelésről még 2018-ban azt írhattuk, hogy lényegében ugyanazt vállalta Budapest, mint Bécs, azzal a különbséggel, hogy Magyarországon öt évvel hosszabb ideig tartana a városi közlekedés átfogó reformja. Bécs egyébként derekasan küzd a célért, de évek óta nekik sem sikerül 7% fölé tornázni a kerékpárosok arányát.

Budapesti Mobilitási Terv egyeztetésre bocsátott változata 2019 – Nyertek az autók maguknak 10 %-ot?

A néhány hete kiadott Budapesti Mobilitási tervben végre választ kaptunk a nagy kérdésre. Sehogy sem lesz 80%-os fenntartható közlekedési arány 2030-ra, az autóhasználók kiütéssel győztek: plusz tíz százalékot kaptak a gyalogosok és a kerékpárosok kárára (-5-5%). Fun fact, hogy némiképp kozmetikázták a 2014-es adatokat is. Muszáj volt, máskülönben a gyalogos közlekedési arány romlását mutatta volna az új ábra.

A bécsi példára visszatérve, az osztrák fővárosban 1993-ban tartottak a budapestihez hasonló, 3%-os kerékpáros közlekedési aránynál, vagyis duplázni nekik is csak húsz év alatt sikerült. Innen nézve Budapest új mobilitási terve egy reálisabban elérhető célnak tűnik, azonban a korszak és az aktuális helyzet is teljesen más. Véleményünk szerint amikor egy kétmilliós fővárosban évente 20-30 ezerrel nő a személygépkocsik száma, igenis sürgős és kemény beavatkozásokra van szükség. A Budapesti Mobilitási Tervben rengeteg kerékpározással kapcsolatos fejlesztés terve szerepel, de a bringások és a gyalogosok arányának az autóhasználók javára történő megnyirbálása elég rossz üzenet egy autóktól túlzsúfolt főváros számára.

FRISS

A BKK egyik korábbi munkatársa jelezte, hogy a célok valójában nem változtak, csak a számítás lett új. Bővebben:

Jó hír: elméletileg mégsem számol Budapest kevesebb bringással


A Budapesti Mobilitási Terv jelenleg a véleményezési szakaszban, akár te is tehetsz észrevételt, javaslatot a a consul@bkk.hu e-mail címen.

Címlapfotó: Magyar Attila

Hirdetés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet