Hogyan működhet egy olyan bringakölcsönzési rendszer, amihez még dokkoló sem tartozik? Eláruljuk.

A helyszín ezúttal az Amerikai Egyesült Államok, azon belül pedig Washington államának egyik népszerű városa, Seattle. A Spin névre megkeresztelt kerékpárkölcsönző kísérleti program a Seattle Közlekedési Minisztérium (SDOT) közreműködésével valósult meg. A megszokottaktól eltérően azonban a Spin esetében a kerékpárok rögzítéséért nem a dokkolók felelnek, sokkal inkább az okostelefonok jelentik a kulcsot.

Hogyan működik ez a valóságban?

Hátránnyal indulhatnak azok, akik kipróbálnák az új struktúrát, de nem rendelkeznek semmilyen okostelefonnal sem, hiszen erre épül a Spin alkalmazása. Első körben ehhez le kell tölteni egy mobil applikációt (iOS, Android), majd a kerékpár feloldásához be kell olvasni egy megadott QR kódot. Ha ez sikeresen megvalósult, akkor nincs más hátra, mint nyeregbe ülni. A jelenlegi árazások alapján 1 dollárért cserébe fél óráig alkalmazhatja a kölcsönvett kerékpárt az illető, de ha valakinek nagyon megtetszik a dolog, akkor havi bérletet is kiválthat, hogy taggá válva kedvezményesebben kerékpározhasson a városban. A fejlesztők azért felhívják a figyelmet arra is, hogy a parkolást úgy végezzék a kerékpárosok, mintha csak a saját bringájukat használnák.

Fotó: bicycletimesmag.com

A Spin kerékpárjai könnyen felismerhetőek élénk narancssárga színükről. Háromsebességes agyváltóval, LED-es világítással, könnyen állítható üléssel, 26 colos kerekekkel, elülső kosárral, sárvédőkkel és számos más kiegészítőkkel rendelkeznek. Bukósisakot azonban nem biztosítanak, így arról maguknak a kerékpárosoknak kell gondoskodniuk.

Mi volt ezzel a fejlesztők célja?

Dokkolókkal rendelkező kerékpárkölcsönzők Seattle városában is léteznek, ezzel azonban a Spin alkotói nem voltak teljesen elégedettek. Mondván az egész rendszer olyan, mintha csak oda-vissza tudna közlekedni az ember, a kiindulópont is mindig kötelezően adott az állomásoknál, ráadásul előfordul, hogy a dokkoló állomások megtelnek. Elmondásuk szerint egy könnyen átlátható, biztonságos, megfizethető és környezetkímélő megoldásra törekedtek, ami javíthatja az emberek életminőségét a városban. Ez lett a Spin, ami egy internetes kerékpárzárra épül.

A bevétel egy részét a projekt további fejlesztéseire fordítják, hogy ezzel egy megfelelő közlekedési módot hozhassanak létre, ami szerintük felgyorsíthatja a kerékpározás gazdasági és környezeti előnyeit a városokban.

Mik az eddigit tapasztalatok?

A Spin a megalakulása óta fokozatosan egyre több támogatóval rendelkezik, ahogyan azoknak a területeknek a száma is bővül, akik alkalmaznák ezt a szolgáltatást. Ha minden igaz, a Spin két héttel az indulása után több mint 1 000 túrát élt meg. A LimeBike már alkalmazza is ezt a módszert. A Spin munkatársai mindeközben különböző városokban népszerűsítik a fejlesztésüket. A Bicycle Times cikke szerint már New York városával is zajlanak a tárgyalások.

Fotó: bicycletimesmag.com

 

Azt, hogy hosszútávon ez mennyire válik igazán hatékonnyá, környezetkímélővé és kifizetődővé, az idő és a tapasztalatok majd eldöntik, addig is, ha van véleményed a témával kapcsolatban, nyugodtan oszd meg velünk kommentben.


Borítókép: Spin

1 hozzászólás

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet