Sokan mai napig egyfajta csalást látnak az e-biciklikben, használóikra pedig lényegi testmozgást nem végző, kvázi-motorosként tekintenek. Egy új tanulmány azonban úgy tűnik, megcáfolhatja ezeket a régi berögződéseket.

Hirdetés

Hozzám hasonlóan biztos sokan átélték már az érzést, amikor egy emelkedőn kaptatva, utolsó erőnkkel szenvedve tekerünk felfelé, majd jön egy e-bike-os kolléga, és arcán minden erőfeszítés jele nélkül könnyedén kerül ki minket. Ilyenkor ember legyen a talpán, aki nem morogja bosszúsan maga elé, hogy „hát ez csalás”, meg „mit ér vele, ez nem is edzés”. Ha azonban higgadtan végiggondoljuk, kiderülnek az e-bringa használatának előnyös tulajdonságai, ezekre mutat rá egy, a témában készült új tanulmány is.

A hét európai város hagyományos és e-bringát használó kerékpárosait vizsgáló kutatás ugyanis kimutatta, hogy egy elektromos biciklit tekerő ember átlagos napi tekerése jóval hosszabb, mint egy hagyományos kerékpárt használóé (8km az 5,3km-hez képest). Így bár az e-bike használata értelemszerűen kisebb erőkifejtést igényel, az egy hétre lebontott fizikai aktivitás szintje nagyságrendileg azonos az elektromos és a normál kerékpárt használók körében (4463 és 4065 perc/hét).Ennél is lényegesebb az a pozitív hatás, amit az elektromos kerékpárra a személygépkocsi vagy tömegközlekedés használatáról átváltók körében fejt ki az e-bringázás. Az ilyen új bringások heti fizikai aktivitása átlagosan 5-800 perccel nőtt az e-bike használatának köszönhetően. Ezek a felhasználók ráadásul átlagosan idősebbek és magasabb testzsír-százalékkal rendelkeznek, mint a hagyományos bringával közlekedők, mégis többet és hosszabban tekernek.

Persze fontos megjegyezni, hogy a tanulmány kizárólag az Európában használt e-bike modellekre érvényes. Hiszen ezek, az amerikai példányokkal ellentétben, korlátozzák a rásegítéssel elérhető sebességet és watterőt, illetve maga motor beindítása is egy tempó eléréshez kötött, így igényel valamilyen fizikai erőkifejtést.

Ha pedig ezek a korlátozások használatban vannak, a kutatás eredménye szerint nincs érdemi különbség a normál és az elektromos kerékpárt használók fizikai aktivitása közt. Az e-bike használata ráadásul számos új felhasználónak könnyíti meg a belépést a bringázás világába. Ezt figyelembe véve, a tanulmány szerint ajánlott lehet az e-kerékpárok szélesebb körű állami promotálása, vagy akár támogatása is. Ez talán még a jövő zenéje, az elektromos biciklikkel szembeni régi előítéletek elfelejtésének azonban itt lehet az ideje.

Címlapfotó: TJStamp

Hirdetés
ForrásTreehugger

9 hozzászólás

  1. Ebike ot használok kb 4 hónapja. Előtte DH biciklim volt és van is még. Edző biciklinek tökéletes az ebike. A 4 hónap alatt több mint 2095km tekertem! Sajnos meló mellett van, hogy csak 3 órám van edzeni és erre tökéletes az ebike. Egyébként bátran tudom mindenkinek ajánlani egy Specialized turbo kenevo comp 2019-es ebike ami nekem van. És árban sem vészes én Salzburgban vettem mivel ott van ismertség és így fizettem 1.100.000 de ebbe bele számoltam az oda vissza utat. Itthon ugyan ez a bicaj 1.490.000 az árakról eltekintve, megéri mert 2x annyit tekerek vele mint a DH bicajjal 🙂 ?????

  2. Ebike-hoz nem értek, de ha A-ból B-be megyek izomból, vagy akkuról, akkor nem ugyanannyi kalóriát égetek el. Az osztrák nyuggerek tényleg lazán látták a Fertő-melléki kaptatókon, de sík terepen nem voltak sehol… ja persze a 25 km/h-s fal nekik valóban akadály. Pedig csak egy 7 sebességes Csepellel mentem.
    Nyilván nekem is tetszene, de ennyit nem adnék ki rá!

  3. Nekem azt magyaraztak, hogy 2000 euro alatt nem kapok olyan ebikat ami felsuhan a dombon..annyit nem.adneknegy bicajert, mert akkor lakasban kellene tartanom. Learazva vettem egy shimano kozepmotorost, emelkedon nehezen akart felmenni-100kg vagyok-visszakapcsolva porgooosbrnmasr felment…a 25 km/h korlaat valoban erdekes, mivel utana gyakorlatilag olyan mintha a falnak mennel, gondolom a suly miatt is, kaloriat ugy lehet egetni velemenyem szerint, ha eco modba teszem, vagy kikapcsolom:) A fura az, hogy amikor egy trekking geeppel oorult modjara tekertem be a varosba 5 perccel elobb ertem be mint elektromossal, siik terepen! Nyilvan ha emelkedos lett volna akkor elektromos a nyeroooo

  4. Szerintem az ebike egy olyan jelenség, mint az e-autó. Divatos és drága.
    Ebike időseknek -már ha futja a nyugdíjból – túlsúlyos, vagy vmilyen ízületi sérülésből lábadozó embereknek jó választás. Próbáltam már ilyen bringát érdekes élmény, de jelenleg biztos nem váltanék. Viszont azt nem tudom elképzelni hogy élettanilag jobb a hatása ugyanarra a korosztályra nézve.

  5. Szerintem semmi értelme az e-bikenak. A 25 km/h-s határ olyan amit egy rendes bicajjal is lehet hozni, átlagban, jó persze sík terepen. Én 108 kg vagyok nem éppen bicajos alkat, de fixivel a tőlünk 18 km lakó barátnőmhöz 40 perc az út. Szerintem ehhez nem kell méreg drága elektromos bicikli, csak fel kel ülni egy bicajjra és akarni kel tekerni és minnél gyorsabbnak lenni.

  6. Feleségemmel közösen Barcelonát jártuk be e-bike-kal, ECO módban. Barcelona azért elég dimbes-dombos, de erőfeszítésre nem volt szükséges, végig mintha enyhe lejtőn tekertünk volna. Mivel rendszeresen hagyományos kerékpárral járok munkába (napi 34 km), össze tudom hasonlítani a normális biciklizéssel. Szerintem semmi sportértéke nincs az e-bike-nak (persze az autónál így is ezerszer jobb).

    • Teljesen igazatok van, ebben az esetben az élményt a városnézés jelentette és a gyalogos caplatás, vagy belehalásig tekerés csak kivégezte volna a programot.

  7. Ha ki szeretnéd élni a helyváltoztatási igényedet, vagy sportolni szeretnél, a e-bringa tökéletes lehet, de csak akkor ha rendelkezik mind azokkal a képességekkel is, amivel egy hagyományos dupla váltós országúti kerékpár is rendelkezik.
    Sajnos a gyártók nagyon ügyelnek arra, hogy az elérhető árú bringák ne teljesítsék ezt a követelményt (még akkor sem, ha ez nem jelent a gyártónak számottevő többlet költséget), mert akkor nem tudják rávenni a vásárlókat, hogy megvegyék az olyan aránytalanul méregdrága bringákat, amelyek már teljesítik a minimális elvárásokat.
    A minimális elvárásokba nem tartozik bele pl. az elektromos váltó, vagy agyváltó, a kilométer és sebesség mérő, GPS, ABS, alu vagy karbonszálas váz, okostelefonos lekérdezés, stb.
    Viszont az már minimális elvárás, hogy ha az aku lemerül, akkor ne maradjunk ott egy dög nehéz bringával, amin alig van néhány sebességfokozat, és így a hazatérés vele egy rémálom.
    Persze ha csak sportolni szeretnénk, akkor egy hagyományos kerékpárral is indulhatunk, lehetőleg sebességváltó nélkül. 🙂
    Összegzésül, a fentiek alapján úgy döntöttem, hogy nem veszek egy autó áráért egy elfogadható, minimális követelményeknek eleget tevő e-bringát, hanem maradok a jól bevált 21 sebességes, 28″-os bringámnál, és azt kiegészítem első kerék meghajtású rásegítéses elektromos rendszerrel.
    Mindez kevesebb, mint 200E Ft-ba került, és 50 – 100Km. hatótávot élvezhetek domborzati viszonyoktól függően. Ha lemerül az akku, ott a bő választék a sebességfokozatok között.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet