Az Európai Unió rendeletet fogadott el a gépjárművek fokozott biztonságáról, továbbá az utasok és a veszélyeztetett úthasználók, például gyalogosok és kerékpárosok védelméről, azzal a céllal, hogy jelentős mértékben csökkentse a halálos kimenetelű közúti balesetek számát – közölte az Európai Unió Tanácsa.

Az új szabályok értelmében minden gépjárművet – köztük a tehergépjárműveket, a buszokat, a kisteherautókat és a városi terepjárókat is – számos biztonsági felszerelésekkel kell ellátni. Ezek között szerepelnek intelligens sebességszabályozó rendszerek, indításgátló alkoholszonda (alcolock készülék) beszerelésének előkészítése, a járművezető fáradékonyságának és figyelmének nyomon követésére szolgáló figyelmeztető rendszerek, a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszerek, vészfékjelzések és tolatóradar, valamint úgynevezett eseményadat-rögzítők és pontos abroncsnyomás-ellenőrzést lehetővé tevő rendszerek.

A személygépjárművek és a kisteherautók esetében további biztonsági intézkedésekre is szükség lesz. Ilyenek lesznek a fejlett vészfékező rendszerek, veszélyhelyzetben működésbe lépő sávtartó rendszerek, nagyobb frontális védelmi zóna, amely a veszélyeztetett úthasználókkal – például gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal – való ütközés során képes mérsékelni a sérüléseket.

Az általános előírások és a jelenlegi rendszerek – például a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek és a fejlett vészfékező rendszerek – mellett a tehergépjárműveket és a buszokat olyan módon kell tervezni és gyártani, hogy jelentős mértékben csökkenjenek a jármű körüli holtterek. Olyan fejlett rendszerekkel is fel kell szerelni azokat, amelyek képesek felismerni a jármű közvetlen közelében lévő gyalogosokat és kerékpárosokat.

Ahhoz, hogy a gépjárműgyártók kellőképpen felkészülhessenek az új szabályokra, 30 hónapos türelmi időt szabott meg az EU, vagyis az új kötelező elemek csak 2022 közepén jelenhetnek meg alapfelszereltségként az autókban és tehergépjárművekben. A tapasztalatok szerint szükség is van a türelmi időre, ugyanis az automata vészfék és a sávtartó automatika a gyártók többségénél gyakran fals jelzéseket ad a túl enyhe követelményrendszer miatt. Az EU ezzel kapcsolatban is a szabályok egyértelműsítését ígérte, de konkrétumok nem derültek ki.

3 hozzászólás

  1. Végre valami értelmes dolog. Nagyon kellene vele igyekezni, és utólag is felszerelni. Végre valami ami nem fegyver az élet kioltására, hanem védelem az életnek!

  2. Semmire sem megyünk ezekkel a szabályokkal, ha csak az újonnan gyártott gépjárművekbe kerülnek beszerelésre. Ezek helyett inkább a járművezetői alkalmasság megítélésén kellene szigorítani, mert manapság minden idióta jogsit kap. Nem ártana edukálni is a népet, hogy ne menjen már mindenhova autóval, naponta többször elindulva otthonról, mert most idemegyek, aztán meg oda, teljesen átgondolatlanul. Kisebb forgalom, kevesebb baleset.
    A közlekedési kihágások büntetése is egy vicc, nincs valós következménye az elkövetőre nézve, ha valakit egy életre megnyomorít, vagy megöl. Nincs kötelező kártérítés, alapból nem is foglalkoznak ilyesmivel, azt magánvádas eljárásban kell a sértettnek kezdeményeznie. De ha nincs pénze, mert elment a felépülésére (“jó” esetben és nem a föld alatt fekszik), amit magának kellett állnia, pedig nem akart megsérülni, ugye, akkor a szabálysértési/bűnügyi eljárással le is zárul a dolog. Csakhogy ott is túlságosan enyhék a tételek.
    A szabályok betartatásáról meg ne is beszéljünk…

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet