A Tour de France után a Giro is felfedte a kártyáit, Milánóban bemutatták a 2020-as Olasz Körverseny útvonalát. A magyarországi start után hamar megejtik az első hegyi befutót, de az igazi izgalmak egyértelműen az utolsó hétre maradnak, több brutális, 5000 méter szintet meghaladó nappal. A három időfutam miatt a klasszikus allrounder versenyzőknek kedvez majd az útvonal.

A Giro 14. alkalommal startol majd külföldről, először kelet-Európából, Magyarország fővárosából, Budapestről. A május 9-i első napon a korábban bejelentetthez képest csak minimálisan változtattak. A 9,5 kilométeres nyitó időfutam 8,6 kilométerre rövidült, de a start továbbra is a Hősök terén lesz. A világ legjobb kerékpárosai az Andrássy úton fognak végigrobogni, majd a Bajcsy Zsilinszky útnál éles jobb-bal kanyarokat vesznek, hogy aztán a Szent István Bazilika előtt, a Zrínyi utcán keresztül közelítsék meg a Lánchidat. A korábbiakkal ellentétben azonban itt még nem hajtanak le a rakpartra, a Széchenyi térnél az Alkotmány utcán haladnak tovább és csak a parlament előtt mennek le a Duna mellé.

Újdonság az is, hogy a Margit híd átszelése után nem a Fő utcában, hanem a Bem rakparton halad majd tovább a pálya. Így viszont elkerülik a Clark Ádám teret is, a versenyzők a Batthyány tér, Fő út, Ponty utca, Szalag utca, Hunyadi János út irányában veszik be a Budai várat. A kockaköves meredek izgalmas első napot hoz majd a versenyben.

A második szakasz is a Hősök teréről startol majd, de az éles rajt csak Budapest határában, Óbuda szélén lesz majd. Az útvonal érdemben nem változott, a mezőny Szentendre után megmássza a pilisszentlászlói emelkedőt, majd Lepencénél tér vissza a 11-es útra. Innen irány Esztergom, majd nyugat, délnyugat felé veszik az irányt, Tatabányát kikerülve, de Pannonhalmát érintve. A 195 kilométeres szakasz befutója Győrben lesz. A szintrajz alapján Peter Sagan akár rögtön meg is nyerheti élete első Giro szakaszát, a szlovák ugyanis a prezentáción bejelentette, ott lesz a budapesti rajtnál.

Peter Sagan ott lesz a Giro budapesti rajtjánál

Harmadik nap főszereplője a Balaton lesz. A startot Székesfehérváron tartják, ahonnan a Balaton-felvidék legszebb tájait (Veszprém, Tihany, Köveskál, Tapolca, Hévíz) érintve jutnak el a magyarországi Giro-rajt végállomására, Nagykanizsára. Minimálisan módosítottak ezen a napon is, a táv 197 km-ről 204 km-re növekedett. A korábban elképzeltnél élesebb fordulóval érintik majd Veszprém városát, valamint kijelöltek egy hegyi hajrát a Tihanyi-félszigeten is. A Giro mezőnye ezután nem tart pihenőt, még aznap csomagolnak a Sármelléki repülőtéren és Szicíliába veszik az irányt.

A Giro d'Italia össztávja az elmúlt években - 2007-2020

  • Össztáv (km)

Itt hamar komolyra fordulnak a dolgok, Agrigentóban meredek befutót rendeznek és a pálya is dombos lesz. A maga 136 kilométerével ez lesz a 2020-as Giro legrövidebb mezőnyszakasza. Másnap már rögtön az Etna következik, ahol összecsaphatnak az összetett esélyesei. A szicíliai kirándulás Villafranca Tirrenában fejeződik be, ahová a Giro szervezői sprintbefutót várnak, hiszen szerintük a szakasz közepén lévő 1125 méter magas Portella Madrazzi “komplikációmentes” hegy.

Innen lényegében egy héten át az olasz csizma keleti partjain halad majd a mezőny, így az erős csapat kulcsfontosságú lesz, hiszen az oldalszél bármikor szétszaggathatja majd a mezőnyt. Az összetett mozgolódására csak a 7. szakaszon látszik némi esély, egyébként a sprinterek és néhány napon a szökevények veszik át a terepet. A képernyők előtt lehet, hogy kicsit unalmasabb lesz ez az egy hét, de rengeteg 200 kilométer körüli szakasz lesz, amit meg fognak majd érezni a lábak. Az első pihenőnapot a 9. szakasz után, május 18-án tartják.

Az utolsó héten viszont biztosan nem fogunk unatkozni. Dombos, 33,7 kilométeres időfutam szerepel a menü első sorában, benne egy igen meredek, 19%-os részeket is tartalmazó emelkedővel, a Muro di Ca’ del Poggióval. Másnap négy darab 1000 méter körüli hegy szerepel az étlapon, az 1290 méter magas Piancavallón rendeznek hegyi befutót. Az utolsó pihenőnapot követően a 16. szakasz vérbeli szökevényetapnak ígérkezik, kisebb emelkedőkkel és három dombos városi körrel San Daniele del Friuliban.

Időfutam kilométerek száma a Giro d'Italián - 2007-2020

  • időfutamkilométerek száma

A 17. szakaszon borult el a szervezők agya először: több, mint 5000 méter szint vár a versenyzőkre, az 1524 méter magas Madonna di Campiglión lesz a hegyi befutó. A 18. lesz a verseny királyetapja a maga 209 kilométerével és 5400 méter szintjével, benne a Cima Coppival, a Stelvióval és földutakkal az utolsó kilométereken. Ilyen durva szakasz talán a modern idők legbrutálisabb Girójának tartott 2011-es kiírás óta nem volt a versenyen. Másnap a Comói-tó partjára viszik rehabilitálni a nyeregben maradt sprintereket, de hogy nekik se legyen olyan könnyű dolguk, a 251 kilométeres szakasz a 2020-as Giro d’Italia leghosszabb etapja lesz.

Zárásként ismét egy elképesztő, 5000 méter szintet tartalmazó szakasz, benne egy rövid francia látogatással a 2360 méter magas Col d’Izoard-ra. Hogy jól essen a külföldi kirándulás, előtte megmásszák a 2744 méter magas Colle dell’Agnellót, és a biztonság kedvéért jut a szakasz utolsó harmadára is a hegyekből: az 1854 méter magas Montgenèvre után a 2035 méter magas településen, Sestrierében zárul majd az emelkedők sora. Izgalmak maradnak az utolsó napra is, 16,5 kilométeres sík időfutamon dőlhet el az összetett sorsa Milánóban.

A 2020-as Giro d’Italia útvonala néhány számban:

  • 3579,8 km az össztáv
  • Átlagosan 170,5 kilométer hosszúak lesznek a szakaszok
  • 10 darab 200 km fölötti szakasz
  • Várhatóan 6 sprintbefutó
  • 5 hegyi befutó
  • 58,8 km időfutam (3 szakasz)
  • Legmagasabb pont: Passo dello Stelvio – 2758 m (18. szakasz)
  • Leghosszabb szakasz: 19. szakasz – május 29., péntek – MORBEGNO > ASTI 251 km
  • Legrövidebb mezőnyszakasz: 4. szakasz – május 12., kedd – MONREALE > AGRIGENTO 136 km

A 2020-as Giro d’Italia szakaszai:

Május 18., hétfő – pihenőnap

Május 25., hétfő – pihenőnap

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet