Remélem jól sikerült a hosszú hétvégéd és jót kirándultál. Nem úgy, mint az a holland család, aki arra vetemedett, hogy feltérképezi a családbarát Budapestet. Miután a Bem-rakparton kikeveredtek a gyalogosok forgatagából, egy 90 fokos kanyart vettek a zebrára, majd a következő zebrán egy hasonló manőverben elvesztették édesapjukat. Tudniillik, a 19-es villamosnak 200 méteren olyan jó a gyorsulása, hogy az elért sebességgel elcsapta az apukát.

Hirdetés

Mostanában sajnos nem is olyan ritkán fordul elő fővárosunkban, hogy a felelősöket a halottakban, vagy a rendszer leggyengébb láncszemében találják. Így van ez most is. Az áldozathibáztatás már elindult és feltételezhetjük, hogyha lesz is felelősségre vonás a halotton kívül az nem a tervezőt, kivitelezőt vagy az infrastruktúrát átvevő BKK-t fogja érinteni.

Pedig az infrastruktúra gyengeségére már az átadás előtt felhívta a figyelmet a Magyar Kerékpárosklub: “Hát itt is lesznek problémák, ez egyszerűen bevehetetlen lesz,[…] ez a Z kanyar (3:05 percnél).

WorldWarZ

A „Z kanyar” itt két 90 fokos fordulót jelent, amit még tetéz több jelzőlámpa, korlát és a zebra zavaró megléte. Miért zavaró? Az északnak bicikliző család a Batthyány tér előtt már megtett egy ilyen Z kanyart, ahol nincs jelzőlámpa, viszont hasonlóan van zebra. Az egyértelműség és baleset-megelőzés jegyében Hollandiában, ahol zebra van, ott a keresztező közlekedőnek van elsőbbsége, legyen az gyalogos, vagy kerékpáros.

Végül is miért arra kéne figyelni, hogy ki és mivel jön? Ha valaki jön, adjuk meg neki az elsőbbséget! Ez körülbelül olyan, mint a KRESZ vizsgák becsapós kérdése: „egyenrangú utcák kereszteződésénél kell-e elsőbbséget adni a balról érkező villamospótló busznak?” (Segítek: a villamosnak igen, a villamospótlónak nem, hiszen miért kéne tudnunk, hogy a busz villamospótló vagy más vonalon közlekedik?)

Jelzőlámpa a Csalogány utcai átvezetésnél. Itt történt a baleset

Következetesség, illetve annak hiánya ordít az egész sztoriról: a nem zebrának használt zebrán való áttekerés után vissza is kellett tekerni a gyalogosoknak fenntartott zebra mellett, viszont a Csalogány utcai kereszteződésben már több lámpa is van! Hogyan döntötte el a tervező, hogy a déli kereszteződésben nem kell lámpa, viszont az északiban igen? Milyen forgalomnövekedés történt, hogy hirtelen ugyanazt a villamossínt, most már csak lámpás kereszteződésben lehet keresztezni? A tervezőasztalon lehet, hogy még volt értelme (kétlem), de a gyakorlat azt mutatja, hogy a világ – és benne Budapest – nem úgy működik, mint ahogy azt a magyar tervezők megrajzolják. Itt az ideje, hogy megkérdezzék a lakosságot, a használókat ahelyett, hogy mérnökök ránk erőszakolják vágyaikat: pl. hogy az 10 cm2 nagyságú táblát vegyük észre és ne a 18 m2 felfestést. Vagy a három jelzőlámpából egy 90 fokos kanyar közben találjuk ki, hogy melyik szín vonatkozik ránk!

[vc_cta h2=”Az elektromos kerékpár nem luxus többé! Válts még ma!” txt_align=”center” add_button=”bottom” btn_title=”Feliratkozom!” btn_color=”turquoise” btn_align=”center” css_animation=”appear” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fbiciklizing.hu||target:%20_blank|”]Az elektromos kerékpár nem luxus többé! Válts még ma! A biciklizing.hu havi bérletre kínál holland elektromos bringákat!

[/vc_cta]

Holland infrastruktúra

Teljes mértékben elképzelhető, hogy áldozatunk – lévén, hogy egy olyan nemzet fia, ahol az egyszerűség és praktikum meghatározó kulturális jellemző – miután egy kereszteződést megtett, észre sem vette, hogy a 90 fokos kanyar nem volt elég nehezítés a magyar mérnöktől, hanem egy jelzőlámpával is meglepi az arra járót.

Egy példa a holland infrastruktúrára

Sajnos a meglepetés túl fájdalmasra sikerült. Remélem, városunk tanul a halálos karambolból! Ajánlásaimat jövőhéten olvashatjátok.

Hirdetés
Közlekedés- és várostervezési szakember, közgazdász. Londoni (UCL) tanulmányai után az Európai Bizottságnál lobbizott fenntartható közlekedés érdekében, majd 2015-től holland közlekedésanalitikai és kerékpármegosztó start-upoknál dolgozott. Kerékpár-vasút közlekedési rendszerre vonatkozó kutatásait az Amszterdami Egyetemen (UvA) végezte. 2019-ben, holland mintára, elektromoskerékpár szolgáltatást indított Budapesten, Biciklizing néven.

2 hozzászólás

  1. A villamos az villamos. Nem a villamos fog elugrani a biciklis elől. Kellene jobban odafigyel.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet