Hosszú hónapok találgatásai után hivatalossá vált, hogy 2020-ban Magyarország rendezi a Giro d’Italia rajtját és első három napját. Budapest Walesszel és Marseille-jel volt versenyben a rendezésért. Magyarországon még sohasem járt ilyen magas rangú kerékpáros sportesemény.
2019. április 15-én stílszerűen a Budapesti Olasz Kultúrintézetben jelentették be, hogy Budapest nyerte a 2020-as Giro d’Italia rajtjának rendezési jogát, ráadásként a verseny első három szakaszát is Magyarországon tartják.
Mi az a Giro d’Italia?
A Giro (magyarosan Olasz Körverseny) egy háromhetes profi országúti kerékpáros körverseny. Sportszakmai rangjában azonos szinten áll, mint a kerékpársportot nem követők számára biztosan ismert Tour de France. A Francia Körversenyhez hasonlóan a Giro d’Italiát is nagyjából 100 éve rendezik meg (1909-ben volt az első). A nézők számára a legszembetűnőbb különbség, hogy a versenyben élen álló nem sárga, hanem rózsaszín trikót visel. Habár a csúcsok csúcsának a Tour de France-t tartják, a Giro is egy globális sportesemény: várhatóan 200 médium látogat el hazánkba és közel ugyanennyi országban nagyságrendileg 800 millió tévénéző láthatja majd a versenyt és Magyarország tájait. És akkor még nem beszéltünk a környező országokból érkező rajongókról, akik szintén nem lesznek kevesen, hiszen a régióból sohasem indult még háromhetes körverseny.
A nyilvánosság számára először igazán 2018 novemberében merült fel, hogy Budapestről rajtolhat egy GT, akkor egy kormányhatározat utalt arra, hogy folyamatban vannak a tárgyalások. Az azóta eltelt időszakban folyamatosan hullottak ki a lehetséges versenyek, a Vuelta 2020-ban Utrechtből indul, míg a Tour de France Nizzát választotta a 2020-as rajt helyszínéül. Maradt a Giro, és nagy örömünkre Budapest lett a kiválasztott.
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos elárulta, hogy Magyarországnak a kísérőprogramokkal együtt 7,8 milliárd forintba kerül a rendezés. „Először egy 2017-es konferencián, Szilasi Lászlótól hallottam arról, hogy egy háromhetes körverseny milyen előnyökkel tud járni a rendező országnak. Ezután megkérdeztük Mauro Vegnitől, a Giro d’Italia versenyigazgatójától, hogy mit szólna egy budapesti rajthoz, és nagy meglepetésünkre nem zárkózott el az ötlettől.” – mondta Révész.
Mauro Vegni igazi nagy népünnepélyre számít: „Júniusban fogjuk hivatalosan minden részletre kiterjedően bemutatni a Nagy Rajtot és az első három szakasz útvonalát. Az biztos, hogy Budapesten lesz a Grande Partenza. Addig is a magyar kormánnyal közösen azon dolgozunk, hogy megtaláljuk a legszebb helyszíneket, amelyek vendégül láthatják az eseményt. Hogy miért Budapestre esett a választás? Olyan várost akartunk választani, aminek fejlődése, kultúrája, történelme hasonló Olaszországéhoz.„
Mennyiért nyerte? Mert nem ingyen jön ide. Vagyis ezért fizetett de jó sokat.
bizony. ez egy ilyen világ, ingyen semmit nem adnak a nyomorultak