Lassan már itthon sem kapjuk fel a fejünket, ha bringás fejlesztésekről hallunk, de pontosan milyen számok bújnak meg a döntések mögött? Mivel támasztják alá a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésének szükségességét? Hogy teljesítenek a már elkészült létesítmények? Mik a jövőbeni tervek?
Hangos kisebbség?
Szeptemberben hiánypótló kerékpáros kutatás készült, ahol sikerült reprezentatív számokkal alátámasztani, hogy a kerékpáros, gyalogos és más alternatív közlekedési módok fejlesztés a társadalom többségének az érdeke: a közlekedők 67%-a nem autóval jut el a céljához. Ezzel megdőlt egy korábbi tévhit, miszerint az alternatív közlekedési módok terjedését csupán egy hangos kisebbség szeretné. A kutatás bővebb eredményeiről ide kattintva olvashatsz érdekes adatokat.
Használják is a létesítményeket?
2018-ban már 19 állandó kerékpáros forgalomszámlálót helyeztek ki a legforgalmasabb bicikliutakra. Az adatok nyilvánosak, a veloclass.hu oldalon bárki figyelemmel kísérheti őket.
Forgalomszámlálással válnak tervezhetőbbé a magyar kerékpárutak
A Tisza-tó körüli kerékpárút befejezése ugyan még várat magára, ennek ellenére a jó minőségű gátszakaszoknak köszönhetően évről-évre növekszik a használók száma. Míg 2016-ban 20 ezer, addig 2017-ben már 31 ezer kerékpározót számláltak, 2018 szeptemberéig pedig 48 500-ra növekedett ez a szám a tó körül. A számlálók további adatairól ide kattintva olvashatsz bővebben.
Változtatni kell az autóhasználati szokásokon
Nagyvárosaink egyik legégetőbb problémáját a túlzott autóhasználat okozza. Az autókkal a környezet- és zajterhelésük mellett talán a legnagyobb gond az, hogy túl sok helyet foglalnak. Az összes közlekedési mód közül arányaiban az autóknak van a legnagyobb fajlagos dinamikus helyigényük. A helyzet még akkor sem sokkal jobb, ha az autó teljes kihasználtsággal működik, de a valóság az, hogy átlagosan alig több mint egy ember ül ezekben a gépjárművekben.
A problémát tovább súlyosbítja, hogy jelenleg a személyautók idejük 96%-át egyhelyben állva töltik, így jelentős hasznos területet foglalnak el a városban lakók elől. A rengeteg dugó és a nyilvánvaló társadalmi hátrányok ellenére jelenleg évente 3-4%-kal nő az autóhasználók száma, az elmúlt nyolc év alapján ez közel félmillióval több forgalomba helyezett gépjárművet jelent.
Átalakul a közlekedés
Megoldást az önvezető autók és a velük összekapcsolódó autómegosztó szolgáltatások jelentenének, de ezek egyelőre váratnak magukra. Addig is lehetőség van arra, hogy más alternatív közlekedési módok és modellek terjedjenek el. A kerékpáros infrastruktúrát például nem csak a bringások, hanem más, relatíve nagy sebességre képes, környezetkímélő és helytakarékos járművek is használhatják. Az egyik nagy sláger az elektromos roller lehet, amiből Lime néven Párizsban megosztó szolgáltatást indítottak. A helyiek imádják, a 10 ezer rollerhez tartozó app jelenleg népszerűbb, mint az Uber és a Booking.
Új igények, új szabályok
A hírek szerint hamarosan Magyarországon is megjelenhet a közösségi elektromos roller , így szükség lehet a hazai KRESZ szabályok módosítására, kibővítésére. A kerékpárosok védelmében tervezett másfél méteres előzési oldaltávolság, a kötelező kerékpárút-használat és más szabályok módosítása egyébként is napirenden van, így ezek mellé érdemes lehet majd az új elektromos járművek szabályozását is beemelni.
Tématámogatás: Készült Magyarország Kormánya támogatásával