Az talán ma már senkinek nem újdonság, hogy az otthon, szobában tekerés nem jelent egyet a hagyományos görgőzés falat bámuló monotonitásával. A terület alig pár év alatt óriási változáson ment keresztül, a virtuális valóság és az okos eszközök elterjedésével ma egészen más élményre számíthat, aki az otthoni bringázást választja.

Kevés dolog változott meg olyan gyorsan és drasztikusan a kerékpározás világában, mint tette azt az otthoni tekerés az elmúlt években. Elég csak visszaemlékeznem saját, nem túl távoli kamaszkoromra, amikor a tél egyet jelentett a négy fal között görgőzés monoton borzalmával. Alig telt el pár év, és a nappaliban tekerve virtuálisan megmászhatom az Alpe d’Huez-t, vagy ismeretlen kanadai amatőrökkel versenyezhetek az innsbrucki vb-pályán. A technológia segítségével mindez ma már lehetséges, de mik a legújabb lehetőségek és  hogyan jutottunk idáig?

Jómagam ugyan sose voltam nagy görgő használó, de kevés tapasztalatom valószínűleg egybevág azzal, amire mindenki más is emlékszik: kevés unalmasabb dolog létezett annál, mint felállítani a bringát egy szabadgörgőre és edzés gyanánt órák hosszan tekerni, miközben a szobánk falában gyönyörködünk. Persze a módszer hasznosságát (jobb híján) nehéz volt vitatni, mégis megváltásnak érezhettük, amikor túllépett ezen a megoldáson technológia.

Az első lépés a fejlődésben a mágneses alapú görgők megjelenése volt, amik különböző fokozataikkal lehetővé tették a szintemelkedés szimulálását, ezzel a hegymenet vagy épp a lejtő érzetét keltve a benti tekerés közben. Ezzel párhuzamosan a gyerekcipőben járó virtuális valóság segítségével (horror áron) kaphattunk a monitorunkra egy előre rögzített képet mondjuk egy ismert emelkedőről, a rendszer pedig tempónknak megfelelően végigvitt minket a pályán.

2015-ben aztán elindult világhódító útjára az otthoni bringázás mai legismertebb márkaneve, a Zwift. Az amerikai cég programja egyrészt a technológia fejlődésnek hála már számos saját, virtuális térbe átültetett pályával működik, ezáltal sokkal változatosabb élményt nyújt, mint a korábbi próbálkozások. A legnagyobb érdeme azonban nem ez, hanem hogy a készítők ráéreztek, hogy legtöbben a társaságot hiányolják a benti tekerésből. A program ezért az online szerverek segítségével összekapcsol a világ bármelyik pontján szintén a szobájában bringázó többi felhasználóval, megadva ezzel a közösségi élményt.

A Zwift erre helyezte a hangsúlyt, de koránt sem övék lett az egyetlen megoldás a területen. Más programok részletesebben kidolgozott edzésterveket és pontosabb watt adatokat kínálnak, ezzel egy profibb célközönséget megszólítva. Ezek ára egyébként nagyjából hasonló és havidíjuk szinte megegyezik a manapság szintén népszerű streaming szolgáltatók előfizetésével. A nagyobb tétel a modern technológiával felszerelt görgő beszerzése, de az országúti bringa árszabásával mérve drágának ez sem mondható.

Cserébe vannak programok, ahol az se gond, ha a szobában tekerve is kedvenc útszakaszunkon/emelkedőnkön szeretnél szenvedni. Különböző okos eszközök segítségével akár magunk is rögzíthetjük és beolvastathatjuk a rendszerbe az adott utat. Ezzel a megoldással ráadásul egész biztosan nem fogunk soha kifogyni az új lehetőségekből.

A benti tekerés élményét tovább forradalmasíthatja egy másik amerikai cég, a Wahoo. A vállalat a jelenleg elterjedt görgők (és más bringás kiegészítők) mellett kifejezetten benti tekerésre kitalált bringák gyártásával is foglalkozik. Azonban ne gondoljuk, hogy egyszerű szobabiciklikről van szó, a legújabb darabok teljesen személyre szabhatóak, így mindenki tökéletesen tudja velük szimulálni saját országútijának érzését. Ezek ára egyelőre eléggé borsos, de nehéz elképzelni, jövőben ne lennének alternatívák az otthoni tekerésre.

Fotó: Sebastian Voortman / Pexels

A benti tekerés egy másik robbanásszerűen fejlődő területe az úgynevezett virtuális versenyzés. A dolog pont az, aminek hangzik: görgőkön tekerő versenyzők küzdenek a fent említett programok által létrehozott digitális világban. Ezen a területen szintén a Zwift jár az élen, de kihívói természetesen itt is akadnak. Bár az amerikaiak saját bevallásuk szerint induláskor egyáltalán nem kezelték prioritásként az online versenyzést, pár próbaszerűen indított versenyük meglepően nagy érdeklődést váltott ki, így ráfeküdtek a témára.

Ma már egész szezonon át tartó bajnokságot rendeznek, gyakran olyan ismert profi csapatokkal mint a tavaly Peák Barnát is foglakoztató SEG Racing. Nagy nevekben a riválisok sem maradnak el, a Bkool hasonló ligáját például a Movistar World Tour sora szponzorálja. Az ilyen versenyek sportértéke ugyan megkérdőjelezhető (hiszen a valósággal ellentétben mondjuk a technika vagy a helyezkedés egyáltalán nem számít), népszerűségük viszont egyértelműen felfelé ível. Sőt, az NTT World Tour csapat jogelődje, a Dimension Data a profik közé is bevett néhány hobbistát.

Online bringázott, profi szerződést kapott

 

Itt tartunk most. A terület alig pár év alatt eljutott az egyszerű szobagörgőktől a virtuális térben rendezett óriási közös tekerésekig és e-sport versenyekig. A jövőben ráadásul további gyors fejlődés várható, például a még mindig kiforratlan VR szemüvegek bevonásával. Ha eddig úgy érezted, az otthoni tekerés nem a te sportod és télen inkább mondjuk futásra váltottál, érdemes újragondolnod. Adj neki egy esélyt, valószínűleg egészen más élményre számíthatsz, mint amit korábban megszoktál!

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet