A Bringázz a munkába! kampány nem csak egy naiv játék a nyereményekért és a toplistás helyezésekért, hanem egyben komoly misszió is. Ha részt veszel a kampányban, a döntéshozók számára kiderül, merre van a legnagyobb szükség a kerékpáros fejlesztésekre. Mutatjuk hogyan!

Hirdetés

A 2018. tavaszi Bringázz a munkába! kampány egyik legnagyobb újdonsága az volt, hogy az akcióban már a Bike Citizens nevű alkalmazással kellett részt venni. Sok hasznos funkciója mellett az volt a legnagyobb előnye az újításnak, hogy így igen részletes statisztikai térképek rajzolódtak ki a hazai nagyvárosok bringás szokásairól.

A 2018-as kampányban közel 6000 résztvevő tekeréseiből kirajzolt grafikák amellett, hogy megmutatják, hogy mely útvonalak a legnépszerűbbek, jól kirajzolják azt is, melyek azok a területek, ahol kerékpáros fejlesztésekre volna szükség.

Budapest bringás hőtérképe a Bringázz a munkába! 2018-as kampánya alapján. A nagyfelbontású kép ide kattintva érhető el

Jól látszik a budapesti térképről, hogy a rakparti és a kiskörúti kerékpárutak a legnépszerűbbek, egyrészt ezért, mert Budapest legszebb helyein és gerincútvonalain haladnak végig, másrészt a kiskörúton egészen jó kerékpáros infrastruktúra áll rendelkezésre.

Érdekesség, hogy a nagykörúti tengely sem elhanyagolható, pedig ott nincs is kiépített kerékpáros infrastruktúra. Ugyanígy látványos a Bartók Béla úti kerékpárút népszerűsége is, ami igazán vonzóvá teszi a bringázást a Kelenföld vasútállomástól ingázók számára. Talán jobban nem is lehetne szemléltetni, miért lenne fontos, hogy tovább javítsák a vonattal ingázók bringás lehetőségeit.

A hidak átjárhatósága sem elhanyagolható téma, hiszen amelyik átkelőn megoldott a kerékpáros közlekedés (ilyen például a Margit és az Árpád híd), azt a bringások is előszeretettel használják. Emellett a Lánchíd és a Szabadság híd is nagy bringás forgalmat bonyolít le, pedig ezeken a helyeken nincs kiépített kerékpáros infrastruktúra, így sokan a járdán tekernek jelenleg.

Ha már említettük az ingázást, érdemes kiemelni az Andrássy utat, a Hungária körutat és a Kassák Lajos-Röppentyű-Göncöl utca tengelyt is. Ezek az útvonalak segítik a külső kerületek elérését, hiszen nagyrészt már van rajtuk valamilyen kerékpározást támogató intézkedés, de a hőtérképet nézve további fejlesztések szükségesek ezeken a területeken. Dél-Pesten Csepel és a Könyves Kálmán körút az említésre méltó útvonal, viszont a többi déli terület nehezebben bringázható, ami a hőtérképen is látszik. A 2018-as kampány keretében Debrecenről és Székesfehérvárról is készültek nagyfelbontású térképek, amiket a Kerékpárosklub oldalán nézhetsz meg.

Nemzetközi példa

A Bikecitizens mellett a legnagyobb kerékpáros közösséget számláló kerékpáros applikáció, a Strava is készít hőtérképeket, nem is akármilyeneket. A Strava Heatmapen akár az egész világon megnézhetjük, melyek a legnépszerűbb kerékpáros útvonalak. Magyarország teljes térképe például így néz ki.

Az adatokat a Strava Metro rendszerben szortírozzák, ahol az izgalmas hőtérképek mellett egy óriási adatbázist is készítenek. Így nem csak az utak általános terheltségét tudják mérni, hanem olyan apró, de fontos részletekre is fény derül, hogy bizonyos kereszteződésekben mennyi az átlagos várakozási idő, mik a legfontosabb úti célok és mennyi bringás halad át az egyes útszakaszokon.

A Strava Metro adatait a világon már 100 város használja nem csak a kerékpáros, de a gyalogos infrastruktúra megtervezésénél. 2014-ben az ausztráliai Queensland a Metro adatait használta fel a bringás fejlesztések megtervezésénél és későbbi hatástanulmányainál. A példát később az amerikai Seattle, Florida és a kanadai Ontario is követte.

A május 31-ig tartó Bringázz a munkába! kampány célja, hogy a kerékpározás népszerűsítése mellett a további kerékpáros fejlesztések döntéselőkészítését is segítse. A kezdeményezés az Innovációs és Technológiai Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztály és az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos támogatásával jön létre, így a kampányban képződött adatok (például a tekerésekből képződő hőtérképek is) közvetlenül a döntéshozók kezébe kerülnek.

Tématámogatás: Készült Magyarország Kormánya támogatásával.

Hirdetés
Itt olyan írásokat olvashatsz, amelyek a Flowcycle többi cikkeihez hasonlóan érdekesek és hasznosak, de elkészítésüket egy külső cég támogatta.

1 hozzászólás

  1. > Emellett a Lánchíd és a Szabadság híd is nagy bringás forgalmat bonyolít le, pedig ezeken a helyeken – a Szabadság híd kerékpáros nyomain kívül – nincs kiépített kerékpáros infrastruktúra, így sokan a járdán tekernek jelenleg.

    Huh, miről maradtam le? Milyen kerékpáros nyomok vannak a Szabadság hídon?? A közút úttestje nem számít kiépített kerékpáros infrastruktúrának? Egy „szabálytalanul” szó igazán elfért volna az utolsó tagmondatba.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet