Sosem volt még ennyire sok gépjármű az utakon, ráadásul a növekedés mértéke is évről-évre egyre nagyobb – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) statisztikáiból.

Hirdetés

3 641 823 – jobb ha hozzászokunk ehhez a számhoz, ugyanis a legfrissebb adatok szerint 2018-ban ennyi autó volt forgalomban Magyarországon. Ez csupán a személyautók száma, a tehergépjárműveket, motorokat  és vontatókat is hozzávéve összesen 4 417 848 darab gépjármű közlekedik az utakon. Ezek nagyon durva számok, a szerkesztőségből kinézve látjuk is a lenyomatát: mióta visszaadták a buszsávot az autóknak, szinte alig lett jobb közlekedni a 2×3 sávos Váci úton. Változatlanul mindennaposak a dugók, Budapestre lassan ki lehet tenni a megtelt táblát.

Magyarországon forgalomban lévő gépjárművek száma (adatok: ORFK-OBB, KSH)

  • Darabszám

A rekorddöntögetés 2014 óta töretlen, gyakorlatilag minden évben kétszázezerrel nő a gépjárművek száma a magyar utakon. Előtte is csak gyenge visszaesés volt 2008-2013 között a gazdasági válság miatt, még korábbra visszatekintve pedig 1998-ig kell keresnünk, míg találunk egy enyhén deficites évet. A fentiek tudatában nem kell túl nagy jóstehetség ahhoz, hogy azt mondjuk, jövőre a 4,5 milliót is lazán átlépjük.

Természetes személy által üzemeltetett személygépkocsik ezer lakosra 2016-ban – Forrás: KSH

Ha a problémát csak egyetlen ábrával akarnánk szemléltetni, az a fenti lenne. A járásonkénti adatvizualizációból jól látszik a fővárosi (és vidéki nagyvárosi) szuburbanizáció. Sajnos erről már évtizedek óta tudjuk, hogy mérhetetlenül káros az országban élők egészségére és a gazdaságra is, mégsem érzékelhető érdemi változás. Magyarország ugyan jó alapokkal rendelkezik a közösségi közlekedés terén, de a szolgáltatás általános színvonala még mindig nem elég magas, túl sok a zsúfolt járat és tovább kellene javítani a járatok pontosságán is.

133 autó, vagy 200 bringás okoz nagyobb torlódást?

A gazdasági növekedés ugyan egyre többünk számára teszi lehetővé az autózást, de hosszú távon mindez fenntarthatatlan, és komoly kihatással lesz az ország anyagi/egészségügyi helyzetére is. Mi a Flowcycle-nél szorgalmazzuk a kerékpár használatát (hiszen imádjuk), a bringás közlekedés feltételeinek javítása azonban önmagában kevés. Rendszerszintű, komplex, és vaskezű intézkedéscsomagra van szükség, amiben a kerékpározás előnyben részesítése mellett meghatározó szerepet kap a közösségi közlekedés fejlesztése, és az egyéni, gépjárműves közlekedési módok drasztikus visszaszorítása behajtási díjjal, a parkolási helyzet megreformálásával és ha kell, az autótartás közterheinek további emelésével, fenntartható közelekedési módok használóinál az adók csökkentésével.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet