Sosem volt még ennyire sok gépjármű az utakon, ráadásul a növekedés mértéke is évről-évre egyre nagyobb – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) statisztikáiból.

Hirdetés

3 641 823 – jobb ha hozzászokunk ehhez a számhoz, ugyanis a legfrissebb adatok szerint 2018-ban ennyi autó volt forgalomban Magyarországon. Ez csupán a személyautók száma, a tehergépjárműveket, motorokat  és vontatókat is hozzávéve összesen 4 417 848 darab gépjármű közlekedik az utakon. Ezek nagyon durva számok, a szerkesztőségből kinézve látjuk is a lenyomatát: mióta visszaadták a buszsávot az autóknak, szinte alig lett jobb közlekedni a 2×3 sávos Váci úton. Változatlanul mindennaposak a dugók, Budapestre lassan ki lehet tenni a megtelt táblát.

[vc_line_chart type=”line” style=”custom” x_values=”1955; 1960; 1970; 1980; 1990; 2000; 2010; 2018″ values=”%5B%7B%22title%22%3A%22Darabsz%C3%A1m%22%2C%22y_values%22%3A%22135494%3B%20319171%3B%201007822%3B%201852962%3B%20%202401949%3B%20%202840187%3B%20%203608834%3B%204417848%22%2C%22color%22%3A%22turquoise%22%2C%22custom_color%22%3A%22%233abeb5%22%7D%5D” animation=”easeOutBounce” title=”Magyarországon forgalomban lévő gépjárművek száma (adatok: ORFK-OBB, KSH)”]

A rekorddöntögetés 2014 óta töretlen, gyakorlatilag minden évben kétszázezerrel nő a gépjárművek száma a magyar utakon. Előtte is csak gyenge visszaesés volt 2008-2013 között a gazdasági válság miatt, még korábbra visszatekintve pedig 1998-ig kell keresnünk, míg találunk egy enyhén deficites évet. A fentiek tudatában nem kell túl nagy jóstehetség ahhoz, hogy azt mondjuk, jövőre a 4,5 milliót is lazán átlépjük.

Természetes személy által üzemeltetett személygépkocsik ezer lakosra 2016-ban – Forrás: KSH

Ha a problémát csak egyetlen ábrával akarnánk szemléltetni, az a fenti lenne. A járásonkénti adatvizualizációból jól látszik a fővárosi (és vidéki nagyvárosi) szuburbanizáció. Sajnos erről már évtizedek óta tudjuk, hogy mérhetetlenül káros az országban élők egészségére és a gazdaságra is, mégsem érzékelhető érdemi változás. Magyarország ugyan jó alapokkal rendelkezik a közösségi közlekedés terén, de a szolgáltatás általános színvonala még mindig nem elég magas, túl sok a zsúfolt járat és tovább kellene javítani a járatok pontosságán is.

133 autó, vagy 200 bringás okoz nagyobb torlódást?

A gazdasági növekedés ugyan egyre többünk számára teszi lehetővé az autózást, de hosszú távon mindez fenntarthatatlan, és komoly kihatással lesz az ország anyagi/egészségügyi helyzetére is. Mi a Flowcycle-nél szorgalmazzuk a kerékpár használatát (hiszen imádjuk), a bringás közlekedés feltételeinek javítása azonban önmagában kevés. Rendszerszintű, komplex, és vaskezű intézkedéscsomagra van szükség, amiben a kerékpározás előnyben részesítése mellett meghatározó szerepet kap a közösségi közlekedés fejlesztése, és az egyéni, gépjárműves közlekedési módok drasztikus visszaszorítása behajtási díjjal, a parkolási helyzet megreformálásával és ha kell, az autótartás közterheinek további emelésével, fenntartható közelekedési módok használóinál az adók csökkentésével.

Hirdetés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet