A Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség — Maketusz és a Magyar Kerékpáros Szövetség közleménye a kerékpáros forgalom segítése érdekében

Hirdetés

Úgy tűnik, a korlátozásokkal még hosszabb ideig együtt kell élni. Ugyanakkor meg kell teremteni feltételeit is annak, hogy a megfelelő előírások betartásával ki tudjanak mozdulni az emberek a szabadba, a fizikai és mentális egészségük megőrzésére.

Az elmúlt időszakban nagyon sok olyan korlátozás történt, amelyek megnehezítik az egyébként ajánlott, hivatásforgalmi vagy rekreációs és sport célú kerékpáros közlekedést. Megalapozatlannak tartjuk, hogy a települések megtiltják a kerékpárral való áthaladás lehetőségét – miközben az országos tisztifőorvos is kifejezetten ajánlja a rekreációs célú mozgást.

Javasoljuk az országszerte elrendelt, sok esetben túlzottan szigorú és indokolatlan tiltások legalább részbeni feloldását, az intézkedések újragondolását annak érdekében, hogy azok segítsék elő a kerékpározást, több esetben akár a gyalogos közlekedést, kirándulást is.

A javasolt intézkedéseket több részletre bontjuk, a fővárosi és nagyvárosi közlekedésre, illetve a vidéki, önkormányzatok által tett intézkedésekre, és kéréssel fordulunk a kerékpáros vagy gyalogos kirándulókhoz is.

Budapest és a nagyvárosok (megyei jogú városok):

A jelenlegi helyzetben célszerű elősegíteni a távolságtartást lehetővé tevő közlekedést. A városokban azokon az utakon, ahol az út mellett kerékpárút is halad, oldják fel a kötelező kerékpárút használatot – ha minden nap nem lehetséges, legalább próbaképpen hétvégére tegyék ezt meg. Kivételt képeznek a városi és elővárosi gyorsforgalmú utak.

Indoklás: Rengeteg helyen előfordul, hogy a közút mellett haladó kerékpárút túltelített és zsúfolt, hiszen gyalogosok is használják, szűk, tele van akadályokkal stb. Ráadásul a koronavírus-válság alatt nem is feltétlenül egészséges, ha szűk kerékpárúton egymással szemben halad sűrű kerékpáros forgalom, a nyálcseppeken átadható kórokozók miatt. A sportolási és rekreációs célú rutinos kerékpárosok így le tudnak menni az útra kerékpárral.

Budapest:

  1. Flórián tértől a régi Csiki-Bege teherautó-szalonig (Pünkösdfürdő utca kereszteződés) legyen ideiglenes kerékpáros nyom a Szentendrei úton oda-vissza. Pünkösdfürdő utcától a Szentendrei út mindkét oldalán adott a normális kerékpárút is.

Indoklás: Most sokkal alacsonyabb a forgalom, mint egyébként, a két vagy három sávon nem zavarnák egymást a kerékpárosok és autósok, és tesztelni lehetne ezt a megoldást. (Az Eurovelo 6 Budapestre bevezető szakasza ebben a magasságban elég rossz minőségű.)

  1. Osztyapenkó (Őrmezői csomópont) és a Déli pályaudvar között legyen ideiglenes kerékpáros nyom a szélső sávban/buszsávokon oda-vissza.

Ezen a szakaszon sokak számára bonyolult megoldani bringával a közlekedést, nem találják a kerékpározásra kijelölt utakat, autópálya bevezető/kivezetőre és az Alkotás útra viszont félnek felmenni. Ez a szakasz és az előbbi, a Szentendrei úti is sok lehetőséget nyit meg kerékpáros kirándulásokhoz úgy, hogy ne autóba üljenek először, majd a város szélén vegyék csak ki a bringát. Így ki tudnak menni az emberek bringázni belvárosi otthonaikból is.

  1. Pesti oldalon a fentiek szellemében hasonló ideiglenes kerékpáros nyom
  • a Váci út az Árpád hídtól Budapest határáig;
  • A Kerepesi úton, majd a 3-as úton;
  • A Pesti út Rákoskeresztúron át Maglód felé.

Budapesten a Kerékpárosklub komplex javaslatcsomagot állított össze a gyorsan és olcsón megvalósítható, hiányzó kerületek közötti kapcsolatokat biztosító kerékpáros útvonalakra.

Balatoni Bringakörút:

Balaton körül kísérleti jelleggel a 7-es és a 71-es főúton az érintett szakaszokon a kerékpározás tiltásának feloldása.

Indoklás: a Balaton körül helyenként olyan szűk a bringaút, hogy normál körülmények között sem mindig biztonságos a közlekedés, ha sokan kerékpároznak adott szakaszon egy időben. A sportcélú kerékpározás sok szakaszon szinte lehetetlen.

Önkormányzatok, erdőgazdaságok számára:

A nagyobb parkolók és a nagyon ismert, látogatott turisztikai célpontok lezárása jelentősen visszavette a tömegturizmust a húsvéti és az azt követő hétvégén. Egyes települések azonban azt a megoldást választották, hogy mindenki elől lezárták a települést, az átmenő forgalmat sem engedve, így a kerékpározási és túrázási lehetőségek is csökkentek, növelve ezzel a még nem tiltott területek zsúfoltságát.

Javaslatunk

  • A kirándulásra alkalmas területeken a parkolás engedélyezése az út szélén.
  • A települések bejáratánál a polgárőrök, önkéntesek figyelmeztessék a településen áthaladókat, hogy ne álljanak meg a boltnál, kútnál, a településen átvezető útvonalat tényleg csak átmenésre használják. Jó példát láttunk erre bakonyi településeken (Tés). A boltoknál szintén polgárőrök állhatnának, hogy szükség esetén és nagyobb számban érkező látogató esetén ellenőrizzék a kérést.
  • A piknikezésre alkalmas pihenőhelyeket, kihelyezett padokat ne csak szalaggal kerítsék körbe, hanem tegyenek ki tájékoztató táblát, hogy a kihelyezett padok, asztalok, kilátók, kapaszkodók használata növeli a vírus átadásának és átvételének az esélyét.
  • Szintén érdemes mindenkinek azt kommunikálni, hogy vigyen magával olyan ennivalót, amelyhez nem kell főzni, kitelepedni, hanem útközben is meg lehet enni, vagy vigyen magával mindenki saját ülőalkalmatosságot (polifoam), és arra üljön le, ha már mindenáron ülni szeretne.
  • Sorompóval lezárt erdőgazdasági utak (szilárd és nem szilárd burkolatú is), valamint jelöletlen (nem turista) ösvények korlátlan használatának lehetőségét biztosítsák a kerékpárosok és a gyalogosok számára is.

Kijárási korlátozás és a bringázás koronavírus-járvány idején – Mit szabad most és mi a biztonságos?

Címlapfotó: Maketusz

6 hozzászólás

      • Ne haragudj, de én nem sértegettelek! Ezt mondják mindenhol, maradj otthon! Ha valaki elkapja majd tőled, és tovább adja egy idős rokonának aki megahl, akkor hogy nézel mejd a szemébe? Gondolom simán, mint a gerinctelenek!

        • Tudod az emberek nem csak dolgozni járnak, van akinek életvitel a kerékpár, nem csak divatból használja. Nincs autója, pedig megengedhetné magának, de nem olyan önző, hogy fölösleges autókázással elvegye a jövőt a még meg sem születettektől.
          Ami a kommentemet illeti, lehet, kicsit erősebben fogalmaztam a kelleténél, de a cikkhez írva a tiéd is inkább érthető úgy, hogy “hülye bringás, minek akarsz tekerni”, mint a mindenhonnan folyó maradjotthon nonszensz. Idős anyósommal élünk együtt, az idős szüleimnek is segítek a napi teendőkben, hogy ne kelljen kimozdulniuk. Olyan helyen dolgozom, ahol elkaphattam már rég a fertőzést. A feleségem az egészségügyben dolgozik, járványkórházban, ahol egy fertőzött sincs a hírekkel ellentétben. De te biztos jobban tudod, hogy ki mit kockáztat, kinek miért kell kimozdulnia otthonról és gerinctelenezel itt válaszként, de nem gondolkodsz.
          Olvasd el a cikket újra, ezúttal értelmezve is a tartalmát, aztán fuss neki mégegyszer a megjegyzésed értelmezhetőségi skáláját is szem előtt tartva a kommentelésnek.

  1. “Balaton körül kísérleti jelleggel a 7-es és a 71-es főúton az érintett szakaszokon a kerékpározás tiltásának feloldása.” Na még mit nem!!!! A kerékpárosok nagy része eddig se bírta ki a kerékpárúton, muszáj volt neki a 4 sávoson tekerni, pedig 1,5 méterrel beljebb ment a biciklis út, nem érdekelte hogy 3as koccanásos baleset történt miatta, mi lenne ha engednék őket azon a szakaszon ???

  2. Kedves Kinga! Elmesélhetné, hogy hogyan koccantak össze hárman is a kerékpáros miatt, mert nekem ez nem világos. Nem inkább a figyelmetlen vezetés, a követési távolság be nem tartása és a gyorshajtás volt az ok? Amúgy ha mindenhol 1,5 méterre az említett utaktól menne egy járható (!) kerékpárút, akkor nem látna bringást a “négysávoson” – amúgy hol négysávos, mert csak elvétve az néhány lakott területen belül. De ugye ez nem így van. Ami a 7-est illeti, azt meg nem is értem. Annak idején a 7-es kiváltására épült majd újult meg óriási környezetrrombolással az M7 – úgy mint most a délnyugati sarokban találkozó kétszámjegyűek – , de mégis mindkét út csak és kizárólag a gépjárművek által használható. Miért is?
    El sem tudja képzelni, hogy van olyan aki kerékpárral haladna gyorsabban mint egy gyalogos – hiszen pont ezért nem gyalogos – , vagy túrázóként száz kilométer után nem az adott kistelepülés kurtán-furcsán kijelölt és kiépített “kerékpárútján” akar 1,5 km-t bohóckodni a célig hátralévő még 30 km-en?
    Sokféle ember ül bringára, sokféle okból, de nem tudok olyanról, aki ezt azért tenné, hogy az “autósokat” bosszantsa, feltartsa.
    Amúgy az úton nem a kerékpáros van útban a gépjárművezetők többségének, hanem a másik gépjármű. Ha nem fér el egy biciklis mellett, akkor ideje abbahagyni a gépjárművezetés, mert veszélyes másokra.
    Tiszetelettel: egy bringázó buszsofőr

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet