Mai cikkünkben véleményeztük a Budapest Mobilitási Tervet és szomorúan vettük tudomásul, hogy a mobilitási arányokban komoly változások történtek a Balázs Mór Tervhez képest. Egy olvasónk jelezte, hogy nem eszik olyan forrón a kását.

Hirdetés

Kőrizs András, a BKK korábbi munkatársa segít tisztán látni: „A modal split a jelenlegi városi közlekedési politika egyik legfontosabb stratégiai szintű indikátora. Azt mutatja meg, hogy a városban megjelenő utazások milyen arányban oszlanak meg az egyes közlekedési módok között. A mutató számításában azonban európai szinten nincsen egyetértés, hiszen két módszer létezik. Az egyik az utazásszám alapú modal split, amely a városban megtett utazások száma alapján kalkulál. Ez azért csalóka, mert a gyalogos és bringás utazások sokkal rövidebbek, mint a tömegközlekedéssel vagy a gépjárművel megtett utak hossza, ezért például a valós környezetterhelést sem szemlélteti megfelelően. Ennek a problémának a feloldására találták ki a kilométer alapú modal splitet, amelynek számítása során az arányokat korrigálni kell a megtett utazások hosszával. Ezzel a számítással viszont ugyanakkora utazásszámok mellett, kisebb részarány jön ki a bringások és gyalogosok számára. Fontos szempont, hogy a kilométer alapú számításhoz sokkal több és jobb adatra van szükség, és európai szinten is hatalmas eredmény, hogy Budapest rendelkezik egy olyan egységes forgalmi modellel, amelynek az adatbázisából ezeket a számokat ki lehet nyerni.

A lényeg tehát, hogy a célok nem változtak, csupán a számok.

Budapest átállt a kilométer alapú modal split számításra, és ezért tűnhet laikus szemmel úgy, hogy “csökkent” a bringás forgalom növelésével kapcsolatos távlati célkitűzés. A kitűzött célok tehát jók, az elérésükhöz pedig véleményem szerint rengeteg munkára van még szükség, nem csak infrastruktúra, hanem szolgáltatási és intézményrendszeri szinten is.”

Vagyis elméleti síkon mégsem számolnak kevesebb kerékpárossal, csupán a számítás módján változtattak. Ennek tudható be az is, hogy a két terv más százalékarányokat mutat a 2014-es állapotok szemléltetésénél. Hamarosan érkezik a Magyar Kerékpárosklub szakmai véleménye is…

Hirdetés
Flowcycle szerzővel jelennek meg azok a tartalmaink, amelyeket a szerkesztőség közösen készített.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet