Lezárult az áprilisban meghirdetett kérdőívezés, amire több, mint 500 válasz érkezett olvasóinktól – köszi mindenkinek! Ennyi válasz már bőven elég, hogy képet kapjunk arról, mit is gondolnak olvasóink a mindennapi munkába járós bringahasználatról és főleg, hogy mit várnak el munkáltatóiktól. Nem lőjük le a poént, de a többségük jogos, logikus és pofonegyszerűen megvalósítható.

A válaszadók többsége rendszeresen használja a kerékpárját, sőt 37%-uk mindig azzal jár dolgozni. Mindössze 6% nem teker soha a munkába, de már ők is elég sokan vannak ahhoz, hogy statisztikailag értelmezhető legyen a válaszuk.

Bringával jársz dolgozni?

  • Mindig
  • Igen, kivéve télen
  • Soha
  • Néha

A legizgalmasabb kérdés, hogy mit tartanak a munkavállalók a legfontosabbnak. Nos az 526 válasz átlaga az következő:

Bringatároló az első!

A legfontosabb a biztonságos kerékpártároló, ami egy megdöbbentően jó hír, hiszen ez tipikusan egy olyan infrastrukturális elem, amit viszonylag könnyen tud biztosítani minden munkáltató. Nyilván ez is pénzbe kerül, meg kell találni rá a helyet, szóval van vele meló, de nem lehetetlen.

Tisztelt munkáltatók: ez a legfontosabb feladat!

Rögtön a tároló után következik a biztonságos megközelítés (de nem a kerékpárút), illetve markánsan megfogalmazódik az igény az anyagi támogatásra is (erről is írtunk cikket).

Mennyi pénz jár a bringás munkába járásért?

Az öltöző fontosabb, mint a zuhanyzó!

Negyedik legfontosabb elemként említik a válaszadók az öltözőt, míg a zuhanyzó a ötödik. És már halljuk is lelki füleinkkel az idevágó kommenteket, de gondoljatok arra, hogy ez is logikus és szintén jó hír. Egy öltöző kialakítása olcsóbb, mint egy vizesblokké, és fontosabbnak tartják a dolgozók – igaz, minimális eltéréssel

Vállalati autóhasználati szabályzat? Ez annyira múlt század…

Válaszadóink a hatodik legfontosabb elemként rangsorolták, hogy ne csak a vállalati autókra legyen céges szabályzat, hanem a kerékpárokkal is foglalkozzanak. Itt nyilvánosan felhívunk minden céget, ahol szabályzatban foglalkoznak a bringahasználattal, hogy jelentkezzen nálunk, szeretnénk interjút készíteni velük 🙂 A szabályzat kialakítása nem pénz, hanem figyelem és prioritás kérdése. Kedves vállalatvezetők, csak az ne gondolkodjon el ezen, aki sosem áll reggel a dugóban…

Mi van a lista aljával?

A grafikon utolsó hat eleme átlagban nem érte el a válaszadóink ingerküszöbét (meglepően a céges e-bike sem). De ez nem jelenti azt, hogy a cégeknek nem kell vele foglalkozni. Minden válaszadó szegmens az utolsó helyre sorolta a bringázás vállalati felelősét és ez így van rendjén, mert dolgozói oldalról nem ez a fontos, hanem az, hogy rendben menjenek a dolgok. Az más kérdés, hogy nem fognak rendben menni a dolgok, ha nincs neki felelőse – szóval, ha nem baj, mi akkor is melegen tartjuk a szervezeti kérdéseket is.

Van-e különbség a rendszeresen munkába biciklivel járók válaszai és a soha sem bringázók válaszai között?

Van, de nem sok. A fenti grafikon azt mutatja be, hogy az egyes állítások fontossági sorrendje a mindig bringát használók és a soha sem bringázók esetében mennyire tér el egymástól. Munkáltatói szemszögből fontos kérdést feszegetünk, mert nem mindegy, hogy a vállalati cél az egyébként nem bringázó kollégák viselkedésének megváltoztatása, vagy a bringázók megtartása illetve toborzása.

A lista eleje nem mutat különbséget, de itt meg kell jegyeznünk, hogy a soha nem bringázók egyformán az első helyre tették a tárolót és a biztonságos megközelítést, a rendszeresen kerékpározónak egyértelműen a tároló a legfontosabb.

A legnagyobb eltérés a kerékpárút szükségességénél mutatkozik. A soha nem kerekezők ezt jóval fontosabbnak tartják, mint a rutinráják. Messze nem tartják viszont annyira fontosnak a bringabarát ügyfelek preferálását, nem úgy, mint rendszeresen bringázó társaik.

Aki a cikk elején kipoénkodta magát a zuhanyzó miatt, az folytathatja, mert úgy tűnik, a soha sem bicajozóknak sokkal fontosabb lenne a zuhany, a rendszeresen bringázóknak kevésbé. Lehet, hogy a soha nem bringázók a zuhany hiányát egyfajta jolly-joker kifogásként használják.

Jelentős fontossági sorrendi különbség van a munkahely társadalmi szerepvállalásában, ami a kerékpározás fejlesztését illeti. A rendszeresen bringázóknak ez fontos, aki sohasem ül biciklire, annak kevésbé.

Tisztelt munkáltató! Ha a meglévő csapatodat szeretnéd rávenni a bringázásra, akkor menj rá a biztonságra, a tárolóra és építs zuhanyzót! Ha a sportos és felelősen gondolkodó munkatársakat akarod megtartani vagy magadhoz csábítani, akkor kellenek a fentiek, de fontos lesz aktívan részt venni a kerékpáros fejlesztésekben és a kerékpárosok anyagi támogatása is alap kell legyen.

Mit tanultunk még?

A kérdőív lehetőséget adott szabad szavas ötleteknek, és ezekből is akadt bőven. Szándékosan nem idézünk pontosan és a cikk terjedelme nem teszi lehetővé, hogy egyenként minden hozzászólást megemlítsünk, de három témakört hadd említsünk meg!

Sokan megerősítették az infrastruktúra (tároló, női – férfi öltöző, utak, biztonság) fontosságát. A tárolóknál többen jelezték a pumpa, szerszámok, elektromos töltő létjogosultságát. Egy kedves válaszadónk felhívta a figyelmet arra, hogy a bringatároló és a dohányzásra kijelölt hely nem lenne szabad, hogy egymás mellett legyen – igaza van, mert a védőtávolság azoknak is jár, akik éppen bicajt lakatolnak. Az öltözőkkel kapcsolatban többen említették, hogy legyen vasalási lehetőség – zseniális és jogos. Szintén felmerült, hogy a bringával érkező ügyfelek tudjanak normálisan parkolni – zseniális és jogos.

Külön témakör a támogatások rendszere. Legyen MÁV bérlet a kerékpárokra is, járjon kilométer-támogatás, segítsék a bringavásárlást vagy a kiegészítők legyenek elérhetőek ingyen esetleg kedvezményesen (ez be is tudna durranni, ha valahogy béren kívüli juttatásként el lehetne számolni…). Nagyon jó ötletnek tartjuk azt a javaslatot is, hogy a bringások kapjanak extra szabadnapot, hiszen statisztikailag alátámasztott, hogy kevesebbet betegeskednek.

A kerékpáros fejlesztések tízmilliárdokat hoznak a gazdaságnak

Végezetül egy mindnyájunkat érintő javaslat: „sokat utazunk (céges) busszal városon belül és vidéken is. Fontos lenne számomra, hogy azok a munkatársak, akik nem kerékpárral közlekednek, ne szidják utazás közben trágár módon a kerékpárosokat mikor azok szabályosan közlekednek, csak azért mert kicsit föltartják néhányszor a buszt.” Ugye, ez sem pénz kérdése.


Úgy is jelezheted a munkáltatód felé a bringás munkábajárás fontosságát, ha részt veszel a Bringázz a Munkába! kampányban. A részleteket ide kattintva találod.

A szakadó eső ellenére elstartolt a Bringázz a munkába! kampány

Címlapfotó: Pablo Andrés Rivero

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet