Felelősek-e vajon a kerékpárosok a városi dugókért? Akadályozzák-e, nehezítik-e a motorizált járművek számára a közlekedést? Ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat mostani cikkünkben.

Hirdetés

Sok esetben tartják felelősnek a dugókért a városi közlekedésben a kerékpárosokat, hiszen lassabbak, mint az autók, ezáltal időnként fékezésre kényszerítik a motorizált járműveket. Jó páran pedig úgy gondolják, hogy emiatt alakulnak ki a torlódások a városi forgalomban.

Azonban számos tanulmány bebizonyította már ennek az ellenkezőjét. Legtöbbször nem a kerékpárosok miatt kell lelassítaniuk az autósoknak, nem emiatt keletkeznek a dugók még azokon az utakon sem, ahol nincsenek kerékpársávok.

Akik rendszeresen kerékpároznak a városokban, gyakran találkoznak azzal a veszélyes jelenséggel, hogy az autósok mindenáron meg akarják előzni őket. Azonban több városban is felismerték már, hogy ez szükségtelen, és igen veszélyes közlekedési szituációkat eredményezhet. Emiatt például a közelmúltban Frankfurtban több útvonalon táblával is elkezdték tiltani a kerékpárosok megelőzését.

Portlandban pedig egy tanulmány keretében mérték a sebességet hat kiválasztott útvonalon különböző időpontokban, köztük csúcsforgalomban is. A mérési adatok is alátámasztották: a kerékpárosok nem okoznak dugókat sem és nem növelik az autók károsanyag kibocsátását sem azzal, hogy lelassítják őket. Tehát ott, ahol nem megoldható a kerékpársávok kialakítása, opció lehet a kerékpárosok és az autó/teherforgalom vegyítése anélkül, hogy ez bármiféle fennakadást okozna a közlekedés hatékonyságában.

A járművezetők gyakran érzik lassúnak a bringásokat, pedig sokszor jóval gyorsabban tudnak célba érni, amikor a keskeny kerékpárok mozgékonyságát kihasználva kikerülik a dugóban ácsorgó motoros járműveket. Több látványos teszttel is bizonyították már, hogy csúcsidőben egy zsúfolt nagyváros egyik pontjáról a másikra eljutni a leghatékonyabb közlekedési eszköz a kerékpár volt.

A BBC Top Gear műsorában is csináltak egy ilyen tesztet a londoni csúcsforgalomban. A koncepció szerint a Kew Bride-től kellett eljutniuk a résztvevőknek a városi repülőtérre. A kihívás résztvevőinek különböző közlekedési eszközökön kellett a leggyorsabban megtenniük a távot. A kísérletben részt vett egy autós, egy verseny motorcsónakos a Temzén, egy kerékpáros és egy metrón közlekedő tesztelő is. A látványos kísérlet nyertese a kerékpáros lett, a leglassabban pedig az autós érkezett a célhelyszínre.

Máshonnan is hasonló eredményekről számoltak be, ugyanis volt olyan ételfutár hálózat, ahol a futárok okostelefonjainak az adataiból szintén megerősítették, hogy a kerékpáros futárjaik gyorsabban kiérnek egy-egy címre, mint az autós kollégák.

Ugyan Budapest kerékpáros kultúrája és infrastruktúráján még bőven lehet fejleszteni, de a fenti tények elvitathatatlanok. A városi kerékpáros közlekedés hatékony, környezetkímélő és gyors megoldás lehet bárki számára.

Hirdetés
ForrásForbes
Online marketinges szakemberként dolgozom és szenvedélyesen szeretem a kerékpározást. Ennek a két területnek az ideális ötvözete számomra a Flowcycle. Itt egy igazán nemes cél érdekében használhatom a szaktudásom arra, hogy minél szélesebb körben népszerűsíthessük a kerékpározást és a fenntartható életmódot.

2 hozzászólás

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet