Több európai nagyvárost is meg lehet ismerni úgy, hogy bringára pattan az érdeklődő turista, és úgy járja be a nevezetességeket. Ez igaz Budapestre is, és nyugodtan kijelenthetjük, hogy egyáltalán nem kell szégyenkeznünk. A bringás városi barangolás remek program családoknak és baráti társaságoknak, amit szívből ajánlunk budapestieknek és vidékieknek egyaránt.

Hirdetés

Szintemelkedés: 85 m (sík)

Táv: 38 km

Nehézség: könnyű

Ajánlott kerékpár: az út végig kerékpárúton halad, bármilyen bringával teljesíthető.

GPX fájl letöltése: ide kattintva.

A könnyű budapesti bringás túraajánlónkban természetesen, nem tudjuk az összes látnivalót vagy programot érinteni. Azt azonban garantáljuk, hogy aki kipróbálja ezt a kört, annak ötpercenként lesz fényképeznivalója, sűrűn talál majd pihenésre alkalmas parkokat, játszótereket, és bármikor megállhat enni-inni. A túra semmilyen előzetes felkészülést nem igényel: szintemelkedés nincs, gyorsan menni nem kell, és nem is lehet a lámpák és néhol a közös gyalogos forgalom miatt. Bárki kényelmesen és biztonságosan végigtekerheti.

Etele úti bringaút

Túránkat az őrmezői P+R parkolónál kezdjük, ahonnan a régi vasúti aluljárón keresztül, a kelenföldi oldalra átgurulva, az Etele út menti kiváló minőségű kerékpárúton haladhatunk a Duna felé. A Szerémi út előtt egy lámpás kereszteződésnél balra fordulva védett helyen tekerünk a Prielle Kornélia útig, ahol keresztezve a Szerémi utat a Dombóvári úton haladunk egészen a Lágymányosi híd lábáig. Itt épül Budapest első felhőkarcolója, ottjártunkkor már a 25. emeletet is elhagyták. Az épülő toronyház lábánál akár meg is állhatnánk a Kopaszi gát gyönyörű parkjában, visszafelé meg is tesszük ezt.

A Rákóczi híd (Lágymányosi híd) budai hídfőjétől a Duna mentén egészen a Margit hídig suhanhatunk. Ez a 10 km-es laza tekerés 70%-át biztosítja annak a látnivalónak, amiért egy átlag turista befizet a városnéző buszra (a maradék 30%-ot visszafelé fogjuk látni). Csak itt még megcsodálhatjuk az Infopark új fejlesztéseit, bármikor megállhatunk egy fotó kedvéért háttérben a Műszaki Egyetem, Bálna, Corvinus, Gellért-hegy, Szabadság híd, Budai vár, Várkert bazár, Lánchíd és a Parlament épületeivel. Eközben számos terasz, étterem, fagyizó és kávézó ad okot arra, hogy átgondoljuk, menjünk-e tovább egyáltalán.

Figyelni kell arra, hogy többször közösen használják a gyalogosok és a bringások az utat, a Lánchíd alatti alagutat pedig különösen óvatosan közelítsük meg. Figyeljünk a jelzésekre és egymásra! A Margit híd alatt áthaladva balra kell fordulnunk, úgy tudunk felhajtani a hídra. A híd közepén pedig be tudunk kanyarodni a Margitszigetre.

A sziget már magában lehet egy egész napos program. Uszoda, sportpályák, vadaspark és számos látnivaló, büfék, éttermek találhatók mindenütt, de piknikezni is le lehet heveredni – teljesen érthető, ha valaki úgy dönt, hogy itt lecövekel. Ha azonban tovább szeretnénk menni, a sziget északi részén fel tudunk hajtani az Árpád hídra. Figyelem: Semmi esetre sem az autóúton induljunk el felfelé, mert pillanatok alatt a 2 x 3 sávos híd úttestén találjuk magunkat. Keressük meg a bringásoknak kijelölt aluljárót!

A Duna Aréna az Árpád-hídról

Az Árpád hídon átjutunk a pesti oldalra, ahol észak felé tekerünk tovább a világbajnokságnak is helyet adó Duna Arénáig. Itt a Rákos patakon átvezető hídon Újpest felé vesszük az irányt. A Váci út túloldalára csak a gyalogátkelő helyen tudunk átjutni.

A zebra után balra fordulva visszakerülünk a patak partjára, ahol a Váci út hangzavara fél perc tekerés után megszűnik és egy luxusbringaúton találjuk magunkat: tökéletes aszfalt, játszótér, kültéri edzőeszközök és végig rendezett, első osztályú park. Nem véletlen, hogy a Rákos patak menti bringaút is esélyes volt a 2021-es Év Kerékpárútja címre.

A Rákos-patak-menti bringaút

Reméljük, hogy az út fejlesztése tovább folytatódik, de jelenleg a Rákos patak mellett kerékpárral a Tatai utcáig lehet kényelmesen közlekedni. A Tatai utca után a Tahi úton ugyanis egy macskaköves/murvás úton jutnánk el a vasúti sínekig, ami felett egy elég meredek felüljárón kellene átcipelnünk a bringát. Nem lehetetlen a küldetés, de a könnyű túrára vágyóknak nem ajánljuk, hogy erre menjenek és így közelítsék meg a Városligetet.

Ehelyett inkább maradjunk a Tatai utcán és a Szegedi út – Dévényi utca útvonalon haladva átbújhatunk a Róbert Károly körút alatt. Az autómosó előtt a lámpáknál menjünk át az úttest jobb oldalára és kényelmesen eljuthatunk a Dózsa György útig. Be kell vallani, hogy ez a 3 km hosszú szakasz nem a legszebb része a túránknak, de sebaj, mert így hamar elérünk a Városligethez.

Ha a Margitszigeten el lehet tölteni egy napot, akkor a Városligetben is legalább annyit: múzeumok, állatkert, a Széchenyi fürdő, a Városligeti Csónakázótó, a Hősök tere és Budapest második legnagyobb közparkja rengeteg lehetőséget kínálnak a kikapcsolódásra. Ez még akkor is igaz, ha figyelembe vesszük, hogy ottjártunkkor még javában folytak az építkezések.

A Hősök terétől az Andrássy úti szervizúton kényelmesen jutunk el az Oktogonig, ahonnan az Andrássy úti bringasávon tekerve integetünk az Operaháznak és elérünk az Erzsébet térre, ahol óriáskerekezhetünk egyet, vagy beülhetünk a helyi kultikus vendéglátóhelyek valamelyikébe.

A Deák tér után az Astoriánál kell egy kis figyelem a megszűnő bringasáv miatt, de 50 méter múlva a Múzeum körúton már zavartalanul bringázhatunk tovább. Ha éppen úgy jön ki, a Múzeumkertben is ücsöröghetünk egy kicsit, de a Károlyi-kert sincs messze, ahol mosdót is találunk. A Kálvin teret elhagyva a Vámház körúton jutunk el a Szabadság híd pesti hídfőjéhez, de nem kelünk át a hídon, hanem balra fordulva a Corvinus egyetem főépülete előtt macskakövezünk egy kicsit, de csak azért, hogy megérkezzünk a Bálnához. Ha eddig nem találtunk magunknak éttermet, akkor itt is szétnézhetünk a Dunára panorámás teraszokon vagy lehuppanhatunk a fűbe a Nehru parton. A Kálvin tértől idáig alternatív útvonal lehet a Ráday utca, a maga hangulatos sétányával és vagy 40 éttermével.

A Petőfi híd pesti lábát a Rákóczi híddal a Gizella sétány és az ott kialakított bringaút köti össze. A MÜPA mellett elhaladva tudunk felhajtani a hídra és irány Buda. Aki szeret hídról nézelődni, az azért álljon meg középen, vegyen egy nagy levegőt és gyönyörködjön a panorámában. A hídról Budán lehajtva megérkezünk a Kopaszi gáthoz.

Budapest egyik legszínvonalasabb, gyönyörűen megépített és karbantartott parkját kár lenne kihagyni. Számos étterem közül választhatunk, de a fűben vagy a vízparton heverészés is opció a pihenésre. Aki esetleg jó hátteret keres fényképeihez, itt biztosan talál megfelelőt. A parkot a Hengermalom utca felé hagyjuk el, és nyílegyenesen haladva visszaérünk Kelenföldre, ahol túránk véget is ér.

A kör végigjárása után alapvetően nem csalódtunk: Budapestet bringával a legjobb felfedezni, és annyi rejtett érdekességet, üde színfoltot tartalmaz a város, hogy a kört többször újrajárva is találunk majd újdonságot. Akár külföldi barátunk érkezik hozzánk, akár olyannal pattannánk nyeregbe, aki most kezdi (újra) a bringázást, budapesti bringás túrakörünk garantált kedvenc lesz.

Tématámogatás: Készült az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ és az aktivmagyarorszag.hu ajánlásával.

Hirdetés
Flowcycle szerzővel jelennek meg azok a tartalmaink, amelyeket a szerkesztőség közösen készített.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!