Továbbfejlesztették a fiatal közlekedők oktatását megcélzó programot, idén már tudáspróbára is mehetnek az általános iskolai 4-5-6. osztályosok. Hosszú távon akár valami bringás jogosítványhoz nagyon hasonló dolog is kisülhet belőle.

Hirdetés

2019-ben minden 4-5-6. osztályos általános iskolás tanuló (körülbelül 300 ezer gyerek) megkapta a Közlekedési kisokost, amit azért készítettek, hogy a jövő generációi sokkal szabályosabban és biztonságosabban közlekedhessenek, bármilyen közlekedési módról is legyen szó. A program az indítás után pár hónappal egy felfrissített, online felülettel is bővült, ami a 2020-as újdonságoknak ágyazott meg.

A Közlekedő Kisokos tudáspróbájának elindításában közreműködő szervezetek képviseletében: Szabó Balázs, a KRÉTA Informatikai Zrt. vezérigazgatója, Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke, Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára, Abelovszky Tamás, a Bringaakadémia szakmai vezetője, programfelelős és Óberling József, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője

Idén tavasszal ugyanis közlekedési tudáspróbát hirdetett a kormány, melynek keretében az említett korosztály 20 pontszámnyi kérdésből álló vizsgán (vannak 1 és 2 pontot érő kérdések is) vehetnek részt. A felkészülési időszak elindult, a Közlekedési Kisokos és a Tudáspróbához szükséges további gyakorlófeladatok április 15-ig elérhetőek a KRÉTA rendszerén belül.

Április 16-30. között lehet majd a tudáspróbán részt venni, 80% fölött számít sikeresnek a vizsga. A sikeres teljesítők névre szóló tanúsítványt kapnak, a legügyesebb iskolákat értékes ajándékokkal jutalmazzák majd. A tudáspróbára meghirdetett sajtótájékoztatón Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke elmondta, hogy a vizsgakérdések nem nehezek, hiszen céljuk, hogy a diákok sikerélménnyel és egyúttal hasznos tudással gazdagodjanak a kitöltés után. Ha valakinek mégsem jön össze a 80%, május 18-29. között újra megpróbálhatja.

A sajtótájékoztató keretein belül én is megmérettethettem magam a tudáspróbán. Az első néhány kérdés elég banális volt, de végeredményben csak sikerült kettőt hibáznom (minden irányból behajtani tilos táblánál például nem tudtam, hogy bármilyen kiegészítés esetén a bringásnak szabad az út), úgyhogy gyanítom, hogy a célkorosztálynak nagyjából megfelelő szintre lőtték be a nehézséget. Összesen 150 kérdést töltöttek fel a rendszerbe, van köztük feleletválasztós, igaz/hamis és olyan is, ahol több helyes választ is meg kell jelölni.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos hozzátette, hogy ezzel a kezdeményezéssel más európai országok által indított programokat szeretnének itthon is meghonosítani. Franciaországban például a B kategóriás jogosítványhoz szükséges tanfolyamokra jelentkezés előfeltétele, hogy meglegyen egy Tudáspróbához hasonló Kresz vizsga (ami ráadásul csak 14 éves korig ingyenes). Ausztriában 10 éves kortól már önállóan közlekedhetnek a gyerekek közúton kerékpárral, amennyiben rendelkeznek az ehhez szükséges (gyakorlati részt is tartalmazó) tudást igazoló jogosítvánnyal. Ilyesmi rendszer működik Csehországban és Szlovéniában is. A hosszútávú cél, hogy ezekhez hasonló oktatássorozat Magyarországon is kiépüljön.

Hirdetés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

1 hozzászólás

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet