Ahogy 2017-ben azt megírtuk, Norvégia új szemlélettel igyekszik visszaszorítani a privát autóhasználatot. Az akkori elképzelés úgy szólt, hogy Oslo központjában elkezdik csökkenteni a parkolóhelyeket, hogy azokat visszaadják az ott élőknek. Azóta tovább haladtak.

Hirdetés

Új sétálóutcákat és kerékpárutakat nyitottak meg, növelték a dugódíjat, felújították a közbringarendszert (azóta megduplázódott a felhasználók száma), javítottak a tömegközlekedés színvonalán és meglépték a legbátrabb döntést is: 2019-től az összes parkolóhelyet (szám szerint 700-at) megszüntették a Norvég főváros központjában. Ezzel elérték, hogy a közösségi közlekedésé, a kerékpározásé és a gyaloglásé legyen a főszerep, hiszen megállni nem lehet, csupán az átmenő forgalom engedélyezett bizonyos helyeken.

A parkolóhelyek megszüntetése mellett igyekeztek minél csábítóbbá tenni az alternatív közlekedési módokat. A háromajtós csuklós buszokat sorozatosan váltják fel a négyajtósok, a gyorsabb utascsere érdekében. Az utak területeit úgy osztják fel újra, hogy a kerékpárosok számára a jogszabályokban előírt legnagyobb, míg a gépjárműforgalom számára a lehető legkeskenyebb útszakaszokat hozzák létre. Új, sokkal könnyebben tekerhető bringákat kapott a közbringarendszer.

Az elképzeléssel Norvégia egy újabb, ambiciózus céljának próbál megfelelni, miszerint 2025-re be szeretné tiltani a belsőégésű motorral hajtott autók forgalmazását. Gondolhatnánk, hogy a Norvégoknál ez utópia, hiszen évek óta náluk fogy a legtöbb villanyautó: 2018-ban az eladott autók harmada elektromos hajtású volt. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy ennek javarészt anyagi okai van.

Sajnos az intézkedések újabb problémákat generálnak. A parkolási tilalom miatt a belvárosi üzlettulajdonosok attól tartanak, hogy a forgalmuk csökken, hiszen az autóhasználók még jobban rá lesznek utalva a külvárosi bevásárlóközpontokra. Az új kihívás a fogyasztás általános csökkentése, és a vásárlók visszaterelése lesz a helyi kerekedők felé, ami a nagy multikkal szemben cseppet sem lesz egyszerű feladat.

Hirdetés
VIANew York Times
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

1 hozzászólás

  1. > A parkolási tilalom miatt a belvárosi üzlettulajdonosok attól tartanak, hogy a forgalmuk csökken

    Budapesten ugyanezen ment a sírás, amikor a Kiskörúton kerékpársáv lett a parkolók helyett. Akkor a Magyar Kerékpárosklub mutatott egy csomó tanulmányt arról, hogy a gyalog és kerékpárral közlekedők nagyobb eséllyel térnek be vásárolni. A cikkíró igazán beidézhetett volna belőlük az aggodalmaskodás helyett.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet