Másnaposság fő ellenszerei – A bringa az elsők között?

Ismét január elsejét írunk, ami sokaknak tiszta lapot, új távlatokat jelent. Ha viszont nem tiszta fejjel és friss tekintettel húztad fel a redőnyt, akkor valószínűleg a másnaposok táborába tartozol. Segítünk túllendülni a macskajajon!

Hirdetés

Mivel bringás magazin vagyunk, szeretnénk azt írni, hogy egy rövid kerekezés biztosan segít, de sajnos elég eltérően gondolkoznak a szakemberek erről a kérdésről. A szakvélemények leginkább abba az irányba mutatnak, hogy mivel a mozgás legtöbb esetben endorfint szabadít fel, így egy rövid bringázás biztosan jót tesz a pocsék állapotunknak. Nagyon fontos azonban, hogy ne vigyük túlzásba, és mielőtt útnak indulnánk, mindenképpen győződjünk meg kétszer is arról, hogy közlekedésre alkalmas állapotban vagyunk-e.

Egyes kutatások szerint másnaposan közlekedni még talán veszélyesebb is mint ittasan.

A lassú reakcióidő ugyanis a buli után is megmarad egészen addig amíg az alkohol ki nem ürült az szervezetünkből.

Ami miatt még érdemes óvatosan nekivágni a kilométereknek, az az alkohol okozta dehidratáció. Télen egyébként is nehezebben csúszik a víz a kulacsból (főleg, ha kásásra fagyott), így sokkal hamarabb kiszáradhatunk. Szóval tényleg ésszel.

Apropó folyadék. Ha úgy gondolod, hogy nem érdemes útnak indulni, akkor az egyik pro tipp Dr. Zacher Gábor toxikológus szerint a jég. Egy kis C-vitaminnal (például citrommal. A gyümölcsök egyébként is jó csemegék ilyenkor) kombinálva az egyik leghatékonyabb cucc. A jég nyugtatja a gyomor nyálkahártyáját, a C-vitaminból pedig sosem elég, főleg ilyen leharcolt állapotban.

Sokan nyúlnak a szénsavas üdítőkhöz, de legtöbbjükkel inkább ártunk mint használunk. A szénsavas ásványvíz még csak-csak elmegy, mert a böfögés például valamelyest enyhíthet a szenvedésünkön, de a különböző cukros italok csak tovább irritálják a gyomrot. Ide tartozik a kutyaharapás szőrivel, vagyis a gyógysör is. Bocsi. Kávé és tea szintén kilőve, hiszen dehidratál. Ne hozd magad rettenetesebb helyzetbe, mint amiben alapból vagy!

A fájdalomcsillapító kifejezetten káros a gyomorra nézve és ráadásul még általában nem is hat a másnaposság ellen. Lassan felmerülhet benned, hogy ha ennyi minden nem használ, akkor mégis mit tegyen az ember? Csodaszer nincsen, csak egy biztos faktor: az idő. Óránként átlagosan 0,15 ezreléknyi alkoholt bont le a máj (kb 1 ezrelék a berúgás szintje), amit felgyorsítani nem tudunk, maximum kellemesebbé tenni. Sajnos az alvás sem segít, de ha sikerül álomba szenderülni, legalább addig sem szenvedsz.

Csak egyetlen biztos módszer van: a megelőzés.

Persze, jókor szólunk, de köztudomású, hogy a másnaposságot sokkal könnyebb megelőzni, mint kezelni. Előbbinél csak józan döntésre van szükségünk, míg az utóbbi általában csak egy hosszúra nyújtott vergődéssel fog telni.

Címlapfotó: budapestantikvarium.hu

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet