A Dunakeszi és Budapest között megépült kerékpárútról úgy hírlik, hogy az évtized egyik legfontosabb bringás fejlesztése. Elmentünk, és megnéztük, hogy valóban így van-e.

Hirdetés

Manapság, amikor bő 200 kilométeres balatoni bringaköröket újítgatnak fel, dolgoznak a Budapest-Balaton kerékpárút 100 kilométerén, vagy 864 tonna acélból építenek hidat a Tisza-tó fölé, öt kilométer kerékpárút megépítése nem tűnik túl nagy hírértékűnek. Budapest és Dunakeszi között viszont pont ilyen hosszú bringautat építettek és nagyon, de nagyon nagy szükség volt már rá.

Az Eurovelo 6-os nemzetközi kerékpárút Budapesttől Szobig tartó szakaszát tavaly még mi is különböző csiki-csuki, nem túl jó útvonalakon jártuk be Dunakesziig. Elsősorban azért, mert a kettes úton például tényleg csak a keményvonalas országútisok mertek tekerni, illetve azok, akik a legrövidebb útvonalon akartak eljutni Dunakeszire. Egy idő után azonban elkerülhetetlen volt, hogy az autók között menjünk tovább, hiszen a kerékpárút nagyjából a Megyeri híd vonalánál véget ért.

Az országúti bringásoknak rossz esetben akár kellemetlen hír is lehetne a fejlesztés, hiszen a hatályos szabályok szerint az új kerékpárút megépítésével kötelesek azt használni, mivel javarészt a kettessel párhuzamosan halad. Tapasztalatunk azonban rendkívül pozitív volt. Az új út, ami a hídtól egészen a Dunakeszi déli részén található körforgalomig halad, nem csak tükörsima lett, de bőven van olyan széles (3,3 méter), hogy biztonságosan elfér egymás mellett akár három bringás is. Magyarul, végre egy olyan bringaút épült, amin haladni is lehet, és ottjártunkkor egyáltalán nem éreztük száműzetésnek a használatát.

A körforgalomtól dönthetünk úgy, hogy megyünk tovább egyenesen a régi módszer szerint az úton, de a kerékpárút tovább folytatódik egészen a horányi révátkelőig. És itt jön csak a java. Dunakeszi egy nagybetűs látnivalót kapott az új kerékpárút szakasz személyében, hiszen a Duna eddig rejtett ártéri mezején, még mindig széles és tükörsima kerékpárúton tekerhetünk el a Katonadombig.

És ami a legjobb az egészben: ez tényleg csak a bringásoké.

Igen, az új kerékpárútnak köszönhetően végre gyorssá és biztonságossá vált a kerékpáros közlekedés Budapest és Dunakeszi között, így biztosak vagyunk abban, hogy a két település között már közép-hosszú távon is ezrek fogják kipróbálni, milyen bringával munkába járni. Legalább ennyire jó, hogy Dunakeszi nem csak egy mezei bringautat kapott, hanem ártéri látványosságot, amihez muszáj kerékpárra pattanni.

Tématámogatás: Készült az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ és az aktivmagyarorszag.hu ajánlásával.

Hirdetés
Flowcycle szerzővel jelennek meg azok a tartalmaink, amelyeket a szerkesztőség közösen készített.

11 hozzászólás

  1. T Flowcycle! Érdeklődöm, hogyan lehet ide túrabeszámolót küldeni, vagy feltölteni?
    Köszönöm
    F. Gyula

  2. Ez a bringaút kirándulni remek, és valóban kellett ahhoz, hogy végre Budapestről Vác elérhető legyen, de munkába járáshoz aligha fogják a dunakesziek használni. A körforgalom előtt ugyanis lényegében két helyen lehet csak ráhajtani, és így az alagiaknak – akik a vasúti pálya túloldaláról jönnek, vagy egy aluljárón, vagy egy vasúti hídon – csak tetemes kerülővel közelíthető meg. Ekkora kerülőt aligha enegedhetnek meg maguknak rendszeresen.

    Másik gond a körforgalomnál való átkelés, ha Budapest felől jövünk. Itt áttolja a bringás a járművét a zebrán az úttest közepéig, ahol megáll, és tanácstalanul pislog, hogy nem jön-e valaki a 2-esen jobbról. A körforgalom közepén felhalmozott dombtól ugyanis nem látszik, hogy nincs-e olyan gépkocsi, ami épp most hajtott be a körforgalomba, és teljesen váratlanul érheti az úttesten épp áthaladó bringás. Elhiszem, hogy ha itt baleset történne, akkor az autós lenne a hibás, de elnézést, engem kerékpárosként ez nem vígasztalna, én szeretek meggyőződni, mielőtt az úttestre lépek, hogy valóban megadják az elsőbbségem. Ez egyébként a KRESZ szerint is kötelességem.

    • Eddig kb 10x keltem át ezen a kereszteződésen, mindig messziről megálltak vagy erősen lelassítottak az autósok, néha még indokolatlan távolságban is, amikor még vagy 15-20 méterre voltam a kereszteződéstől.
      Egyébként az elsőbbség már csak azért is megadandó, mert emlékeim szerint a „macisajt” táblák a bringásoknak vannak kihelyezve, nem az autósoknak.
      Leszállni pedig nem kell, mert nem zebra.

  3. Nem egészen értem, hogy amikor jössz Pest felől, és még 15- 20 méterre vagy az átkeléstől, hogy a csudában vesznek észre a Vác felől érkező, még a körforgalom túloldalán, a domb mögött lévő autósok.

    • Ők valóban nem akkor vesznek észre, azt a másik irányra gondoltam. Legutóbb pl alig hagytam el az új Burger King parkolójának magasságát, mikor mellettem már megállt az autó, nem is értettem.
      Szembe nyilván kacifántosabb a kérdés, de mondom, nálam még nem volt gond, minden alkalommal erősen lassítottak és átengedtek. Óvatos sebességgel közelítettem és ahhoz azért elég nagy a körforgalom, hogy szemkontaktust fel lehessen venni. Ha ő lassít, én gyorsítok és fordítva 🙂 Sötétben mondjuk még nem jártam erre, azt nem tudom milyen lehet.
      Sajnálom, ha önnek rossz tapasztalata van ebben a kereszteződésben.

  4. Köszönöm.
    Bevallom, az átlagnál talán kicsit aggályoskodóbb vagyok, talán azért, mert már felnőttként tanultam meg kerékpározni. De azt gondolom, ez a kerékpárút azért nekünk is készült, sőt, akár kirándulni vágyó kisgyermekes családoknak is.
    Nos, már nem emlélszem, mi okból, de tény, hogy amikor átengedett a szokásosan sűrű, Pestről jövő forgalom, én toltam éppen a kerékpárt. Vác felől szokatlan módon már percek óta nem volt forgalom – ez sem gyakran fordul elő. Ott álltam középen, és azon töprengtem, hogy vajon elhihetem-e, hogy nem jön semmi, mert ha viszont jönne mégis, az a forgalmi helyzet miatt akár nagy sebességgel is jöhetne, és lehet, hogy már későn venne észre. Nem volt jó érzés.
    Igen, szeretem a szemkontaktust felvenni, vagy látni, hogy lassítanak, de itt még azt sem lehet tudni, hogy jön-e valaki. Akkor érzem biztonságban magam, ha nem vagyok annak másiknak kiszolgáltatva, hanem meggyőződhetem róla, hogy mehetek.

  5. Igen, Vác után megy tovább Verőce-Kismaros-Nagymaros-Zebegény-Szob-Ipolydamásd
    A másik irányba valóban Székesdűlőig építették most, mert addig már megvolt, tehát tovább el az ipari mark mellett, Megyeri híd alatt, aztán becsatlakozik a Váci út melletti bringaútba, ahonnan legalábbis a Fóti útig bringaút visz, onnan némi sávozás Újpestig (Fóti út-Attila utca), de aztán már be lehet jutni a belvárosban bárhová.
    Itt érdemes nézegetni
    https://merretekerjek.hu/#zoom=15&lat=47.58995&lon=19.09493&scope=varosban

    Alternatíva, hogy a Megyeri hídon át Budára és onnan lehet befelé menni, bár ott is vannak közúton vagy a Római parton sétálók között vivő szakaszok, de nem vészes.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet