Gyakran tapasztaljuk, hogy sokan abból a bringakategóriából mennek nyugdíjba, amibe fiatal koruk végére, felnőtt koruk elejére beleszületnek. Ez általában valamilyen montit, trekkinget, esetleg egy vékonyabb kerekű, országúti jellegű bringát takar. Ha alkalomszerű kerékpárosok vagyunk, ezzel talán nincs is semmi baj, viszont amint közlekedési eszközként tekintünk a bringára, rögtön kiderül: vannak sokkal jobb alternatívák.

Persze, mondhatnánk, hogy teljesen mindegy, milyen bicikli van alattunk, végeredményben mindet csak hajtani kell, de a kategóriákat egyáltalán nem véletlenül találták fel. Hogy érzékeltessük, a különbségeket, fogtunk három olyan bringát, amik felépítésükben leginkább a városba lettek kitalálva és megvizsgáltuk, melyik a legjobb betoncirkáló.

Mivel a legjobb városi bringát kerestük, a monti élből kiesett. Vaskos gumijai és nehéz, hosszú úton járó teleszkópja miatt értelmetlen városban használni. Egy slick gumi persze már sokat javít a helyzeten, de még akkor sem lesz az igazi.

Azoknak, akik nem akarnak több bringát tartani

Habár alapvetően túrakerékpárnak szánták, egy fokkal konszolidáltabb megoldás lehet a trekking, amin már vékonyabb és simább mintázatú gumik vannak, ráadásul teli van csomó aprósággal, ami alkalmassá teszi városi használatra is. Ezeken a bringákon általában van csomagtartó, így már egy átlagos bevásárlást is el lehet velük intézni. Egy montinál alacsonyabban fut a középcsapágyuk is, mivel itt nem a sziklák legyűrése az elsődleges szempont, hanem a minél kényelmesebb le- és felszállás. A kipróbált Neuzer Firenzén még agydinamós világítás is volt, amit biztosan értékelnek majd azok, akik már tekertek haza kivilágítatlanul lemerült lámpa miatt.

Mindezek mellett találunk a Firenzén első teleszkópot is, ami miatt kicsit olyan, mint az autóiparban az SUV: megpróbál egyszerre minden lenni. Egyszerű terepen, ahol a hardcore bringások elboldogulnak egy cyclocross géppel is, komfortosan és biztonságosan tekerhetünk, de elsődleges otthona egyértelműen az aszfalt. Váltója 21 sebességes, így könnyű vele elindulni a lámpáknál, de egy meredekebb emelkedőt is átvészelhetünk vele. Csoporttesztünk egyértelmű kedvence volt a Firenze: Korninak a sportosabb ülőpozíciója, Zitának a kompaktabb felépítés jött be nagyon rajta.

Azoknak, akik vérbeli városi cirkálásra vágynak

Sokkal inkább városi célgép lehet egy city bike, ami egyszerű, váltó nélküli, sok benne a pakolóhely, végtelenül könnyű rá felszállni és összességében bolondbiztosan kezelhető. A csajos Neuzer Classic Premium abszolút ilyen gép, de szegény, elsőre nem aratott nagy sikert. Korni szerint a fehér szín miatt hercegnőknek való, és nem tetszett neki a túl egyenes hátú ülőpozíció sem. Zita konkrétan félt tőle a hatalmasnak tűnő méretei miatt, de menet közben megváltozott a véleménye. “Tényleg baromi könnyű felszállni rá, és hátranézni is nagyon egyszerű.” Ó igen, és a legfontosabb: a vázgeometria abszolút szoknya-barát.

Amik miatt elsőre letanyabike-ozták a Classic Premiumot, azokról a tulajdonságokról menet közben kiderült, hogy valójában a legfontosabb előnyei. Hosszú tengelytáv, széles kormány, kényelmes ülőhelyzet, amitől elég csak a fejünket hátrafordítani, nem kell törzsünkkel is utánafordulni, hogy képben legyünk a mögöttünk lévő forgalmi helyzetről. Városban a legnagyobb biztonságban egyértelműen a Classic Premiumon éreztük magunkat és mivel nincs rajta első teleszkóp, kapott egy könnyen levehető első kosarat is. Váltó nincsen rajta, de 17,7 kilós súlya miatt nem is nagyon lenne értelme hegyekre küldeni. Az acél vázas Classic Premium valószínűleg inkább a tartósságával, sokféle színkombinációjával és a levehető kosarával hódít majd.

Azoknak, akiknek a mobilitás a fontos

Ki az állomásra, fel a vonatra, tovább az irodába – akinek ilyen a mindennapi rutinja, talán nem is érdemes hagyományos bringában gondolkodnia, szinte biztos, hogy egy összehajtható gép lesz a nyerő. A Neuzer Folding Fold-Up is ilyen, csak egy gyors összehajtás és máris kevesebb a konfliktus a vonaton, ráadásul munka közben is mellettünk maradhat a gép, akár az íróasztal alatt.

Minden dimenziójában apró, a keskeny kormánya miatt kicsit olyan, mintha rollereznénk, így szokni kell az agilis viselkedést. Kicsi kerekei miatt kicsit zötykölődős a fekvőrendőrökkel, aszfalthibákkal tarkított környezetben, de cserébe legalább relatíve könnyű, 14,1 kilójával a szórás legsoványabb tagja. Jó dolog az agyváltó is hiszen alig igényel karbantartást, ráadásul pont azt tudja, ami kell a városba: elinduló, utazó és lejtőző/sietős fokozat. Akinek fontos, hogy bármikor pillanatok alatt tudjon közlekedési módot váltani anélkül, hogy bárhol ott kelljen hagynia a bringát, annak nem kérdés, hogy ez lesz a legjobb városi bringa.

Miért nem egy országúti?

Szerkesztőségünkből többen is országútit használnak a napi ingázásra, de ez inkább szakmai ártalom, mint tudatos döntés. Jani korábbi téli edzőbringáját használja a városban, mert könnyű, gyors, és vannak rajta sárvédők. Ha valakinek a nyers tempó a legfontosabb, nyilván egy országúti lesz a legjobb választás, de cserébe le kell mondania a komfortról, jobban beizzasztja a hátizsák, nincs csomagtartó, és áttekinteni is nehezebb a forgalmat. És hogy miért látunk annyi országútist letört, toldozott-foldozott sárvédőpálcákkal? Ha egyszer beszuszakolták a helyére és éppen nem ér hozzá a kerékhez sehol a sárvédő, elmorzsolnak egy imát és örülnek, hogy egyáltalán működik.

Végső verdikt

Négy szempont alapján, egytől ötig terjedő skálán pontoztuk a bringatípusokat, így próbáltunk felállítani egy sorrendet.

Mennyire praktikus?

  • Pontszám 1-től 5-ig

Mennyire gyors a gép?

  • Pontszám 1-től 5-ig

Melyik a legnehezebb?

  • Pontszám 1-től 5-ig

Milyen kényelmes?

  • Pontszám 1-től 5-ig

Végeredmény:

Neuzer Folding Fold-Up (összecsukható): 3,75

Neuzer Firenze (Trekking): 3,5

Neuzer Classic Premium (City bike): 3

Random országúti: 3

Némi meglepetésre a fenti szempontrendszer alapján az összecsukható bringa lett a legjobb városi bringa. Igyekeztünk a városi, lehetőleg univerzális felhasználást figyelembe venni, de végső soron úgyis a mindenkinek az egyéni igényei döntenek. Akinek fontos, hogy kis helyen is elférjek a bringája, annak az összehajtható a nyerő. Aki stresszmentesen, zen állapotban szeretne suhanni a Duna-parton, az egy city bike-on fogja a legjobban érezni magát. Aki hajlandó kompromisszumot kötni annak érdekében egy-egy hétvégi túrára is alkalmas legyen a bringája, az a trekkingben találja meg a számítását. Fontos ezeket átgondolni vásárlás előtt, hiszen ez fogja meghatározni, hogy mennyire fogjuk szeretni a bringánkat és általában a bringázást.

A cikket a Neuzer támogatta.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet