Az utóbbi időben egész sok e-bike-ot hajtottunk, amikkel kapcsolatban az volt az általános véleményünk, hogy arra, amire kitalálták, vagyis a 25 km/h körüli krúzoláshoz, nagyobb emelkedők fáradtságmentes leküzdéséhez tökéletes céleszközök. De mi a helyzet akkor, ha a súlyos akkuval és motorral terhelt koncepciót elvisszük sportolni? Feketelyuk keletkezik? Nem, inkább csak megtörik az tér-idő kontínuum és kiderül, hogy igenis rejlik még potenciál a 200 éve feltalált kerékpárban. Merida eBig.Nine 600 2020 teszt először nálunk!

Hirdetés

A 2020-as eBig.Nine montit 2019 telén mutatták be, az első példányok éppen csak megérkeztek Magyarországra és máris nálunk landolt egy. Szembeötlő újítás a 2019-es modellhez képest, hogy az akkucsomagot már teljesen elrejtették a vázban, így sokkal kevésbé feltűnő, hogy egy e-bike-ról van szó. Ekkora akkupakkot azonban elég nagy bravúr elrejteni, amit az ügyes, feketével megtört festéssel igyekeztek megoldani.

Oldalról kifejezetten kecses, de visszafogottan sportos gépnek tűnik az eBig.Nine, míg amikor rajta ülünk a bringán és lenézünk a vázra, kicsit olyan érzésünk van, mintha egy motor tankját látnánk. Erre még rátesz egy lapáttal az élénk Merida zöld szín is, szóval számíts rá, hogy lényegében mindenhol meg fognak bámulni egy ilyen bringával.

 

Te is kipróbálhatod!

A bringát a Merida Concept Store adta nekünk kölcsön, ahol az elektromos várositól a fully-montin át az országútiig a márka teljes palettáját ingyen (a bringa vételárával megegyező kauciót letéve) kipróbálhatod. A budapesti Váci úton található tágas üzletben a bringák mellett óriási kiegészítő-választék is vár rád, Matyi és Ariel pedig jó arcok, segítenek eligazodni az újdonságok között és megoldják helyetted a méretválasztást is.

A rövid városi próba során feltűnt, hogy a Shimano E8000-es motor abszolút jó társ a hétköznapi bringázásra. A három, markolat mellől állítható rásegítési fokozat bőven elegendő, a rásegítés ki/bekapcsolása nagyon finoman történik még a legdurvább üzemmódban is. Ekkor egyébként 70 Nm-t tud a motor, aminél ugyan van már erősebb, de bőven képessé teszi arra, hogy durvább terepekre is elvigyük. És meg is tettük.

Mert 21 kilós súlyával, Shimano Deore hajtásával és az 100 mm-es rugóúttal rendelkező Suntour Raidon34 telójával azért már lehet vele valamit kezdeni terepen is. Azt kell, hogy mondjam, hogy az eBig.Nine még úgy is szórakoztató, hogy nincsenek rajta túlságosan vastag gumik (2,35 gyárilag). Az én nem túl extrém montiképességeimet simán kiszolgálta, és meglepően ügyesen reagált a hirtelen irányváltásokra is, ami azért nem minden e-montiról mondható el. Csodák persze nincsenek, a keményebb lefelékhez már kell egy izmosabb kar, mert 1,8 bar alá nem mehetünk, így azért elég pattogósak tudnak lenni a lejtmenetek. Szerencsére a hidraulikus, kétdugattyús Shimano Deore fékek még úgy is lehoztak biztonságosan mindenhonnan, hogy én koptattam be őket.

A Shimano motorral továbbra is elégedett voltam, semmivel össze nem hasonlítható élmény, amikor a kedvenc montis köreidet azonos idő alatt duplaannyiszor tudod bejárni. És igen, legalább annyira elfáradtam, mint egy rásegítés nélküli bringával, mert csak akkor használtam a boost funkciót, ha olyan hirtelen bukkanóra mentem fel, amire máskor inkább feltolom a bringát. Arról nem is beszélve, hogy a nagyobb sebesség = több adrenalin, ami szintén feljebb pumpálja a pulzust. Nem ezzel kell Strava szegmenseket döntögetni (vagyis de, mert vannak külön e-bike szegmensek is ?), de az biztos, hogy akinek kevés ideje van sportolni, vagy jobban érdeklik a közepes kihívást rejtő lejtmenetek, az boldog lesz az eBig.Nine 600-zal. Egyébként a váz dropper-post-kompatibilis, de azt hiszem, nem ez a bringa az, amibe ez nagyon hiányozna.

A motort állító komputer kezelése egyébként pont annyira egyszerű, mint amilyennek kinéz. A TFT kijelzőt sajnos nem a legegyszerűbb fotózni, de a lényeg, hogy a szokásos funkciókat tudja: a sebesség, a napi és a teljes kilométerszámlálón kívül a pedálforulatot és a hatótávot is kiírja. Két különböző színtónusban tud világítani, a tapasztalataim alapján jól látható erős napsütésben is. A komputert és az egész e-bike szoftverét a Shimano e-Tube alkalmazáson keresztül pofonegyszerűen frissíthetjük akár otthonról is.

Mi a helyzet a hatótávval?

Merítésig egyszer sem mentem el a nálam töltött idő alatt, ez az 504 Wh az én általános felhasználási területemnek (és edzettségemnek, súlyomnak) szinte túl sok. Az 2,9 kilós akkumulátort egy gumírozott fedél és egy Abus zár védi, utána könnyen ki lehet venni a helyéről, ha tölteni szeretnénk. Egyébként, ha van hely az egész bringának, akkor kiszerelés nélkül is feltankolhatjuk, a csutkára lemerített akksi a gyár szerint 5 óra alatt tölthető 100%-ra.

 

Hogy mégis kapjatok valamilyen képet az akksi képességeiről, csináltunk egy hatótávtesztet a királyréti cseresznyefai rakodótól a Nagy-Hideg-hegyi turistaházig. Ez egy nagyjából egyenletesen meredek, átlagban 5%-os meredekségű, 8,1 kilométer hosszú, kavicsos földút a Börzsönyben, ideális terep arra, hogy kiderüljön, mennyit merülnek a cellák. Mivel a tökéletesen egzakt összevetést tucatnyi változó befolyásolhatja, így tekintsétek fenntartásokkal az eredményt, de valamilyen támpontnak azért megteszi.

 

 

A teszt napján elég hűvös, 10 fok körüli, esős idő volt, én pedig 1,6 barra (alul)fújt kerekkel, kilockolt teleszkóppal, maxra állított rásegítéssel és 66 kilós súllyal vágtam neki a távnak. Az út során törekedtem arra, hogy abban a tartományban tartsam a motort, amikor még bőven rásegít (24-25 km/h), de egyúttal igyekeztem nem félvállról venni a feladatot és a lehető legjobb időeredményt is elérni. Így végül kicsivel 21 perc alatt teljesítettem a távot, az akkumulátortöltöttség pedig egy kockát veszített az ötből (százalékot nem jelez). A hatótávot a teszt végeztével további 22 kilométerre saccolta a komputer. Ha hiszünk neki, akkor összesen 3,7-szer tudta volna megmászni a Börzsönyt, ami 1631 méternyi mászást jelent a lehető legintenzívebb felhasználás mellett. Ez azért nem rossz!

A full-Shimano Deore rendszer nálam az erősen ajánlható kategóriába tartozik. Minőségiek a fékek és a váltókarok, pontos a váltás még terhelés alatt is és én bőven elvagyok a 10 sebességgel is (Deoréból már van 11 és 12-es rendszer is). A fogsor 11-42 kiosztású, az elöl 38-as hajtóművel alkalmas az igen durva meredekek leküzdésére is – hacsak nem esünk hanyatt a terheletlen első rész és a rásegítés adta kombó miatt ? .

A Merida eBig.Nine nem olcsó bicikli (mondjuk melyik minőségi e-bike nem az?), jelenleg 1.390.000 Ft a fogyasztói ára. Ezért egy sokoldalú, jó hatótávú, erős motorú, alapvetően montizásra, de néha munkába járásra is használható e-bike-ot kapunk, aminek a vázára élettartam garanciát ad a gyártó. Ha inkább munkába járásra használnád, az EQ modellt érdemes választanod, hiszen arra gyárilag szerelnek csomagtartót, patkózárat és az akksiról működő lámpákat is.

Merida eBig.Nine 600 2020 specifikáció:

Váz: eBIG.NINE LITE intube 504Wh
Teleszkóp: Suntour RAIDON34 LOR Air 100 STR Tapered 51mm fork offset
Fék Első: Shimano MT-500 2 piston
Fék Hátsó: Shimano MT-500 2 piston
Féktárcsa Első: Shimano RT30 180 mm
Féktárcsa Hátsó: Shimano RTEM300 180 mm
Lánc: CNHG54
Hajtómű: Shimano CRE80-B 38 ATC
Középrész: included
Váltó Hátsó: Shimano Deore Shadow+
Fogaskoszorú: Shimano HG500 11-42 ATC, 10 GER
Pedál: VP VPE-537
Kormány: MERIDA Expert CC 720 WHB 10 RHB
Kormányszár: MERIDA Expert CC 31,8 DSH 6 ASD
Agy Első: Shimano Deore 110×15 WHF 32 SPH Centerlock
Agy Hátsó: Shimano Deore 148×12 WHR 36 SPH Centerlock
Felni: MERIDA Comp CC 20 IWR
Nyereg: MERIDA Comp CC
Nyeregszár: MERIDA Expert CC 34.9 DSP 0 SSB
Váltókar Hátsó: Shimano Deore
Gumikülső Első: Maxxis Ardent Race 29×2.35″ fold
Gumikülső Hátsó: Maxxis Ardent Race 29×2.35″ fold
Tömeg: 21,26 Kg (M)
Motor: Shimano E8000 70Nm
Akku: Shimano E8035 504Wh
Üzemmódváltó: Shimano SW-E7000-L
Kijelző: Shimano SC-E7000
Hirdetés
Összegzés
Értékelés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!
merida-ebig-nine-600-2020-e-bike-tesztMontizásra is egészen jól használható, erős motorú, nagy hatótávú e-bike, amivel szinte lehetetlenség feltűnésmentesen közlekedni. Plusz egy csillagot akkor kaphatott volna, ha jobb célgép, vagy ha egy kicsit kedvezőbb az ára.

1 hozzászólás

  1. Nagyon szép, meg jó, gondolom sorban állnak a vevők a boltban, hogy hármasával vegyék…
    😀
    Egymilliónégyért kocsit sem biztos, hogy tud venni az átlag magyar.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet