Mielőtt elhoztam volna az eBig.Nine-t, meridás Tamás megpróbált rám melegíteni egy fitness bike-ot és az a baj, hogy alig pár másodperc alatt sikerrel járt.

Egyértelmű instant getnek azért nem mondanám, de az a tény, hogy vérbeli országútisként néhány pillanat alatt rákívántam egy egyeneskormányos rohangálós bringára azért jelent valamit. A Merida Speeder családból persze a legdrágább, 900-as verziót kaptuk, félig-meddig Ultegra szettel (kár, hogy a fogsor 105, a középrész, pedig Tiagra), hidraulikus tárcsafékkel, karbon nyeregcsővel és villával, valamint szép varratokkal és rejtett kábelelvezetésekkel – egyszóval közelről nézve is meggyőző a látvány. A csúcsváltozat sötét-arany fényezése ráadásul Nibali 100. Giróra készült bringáját juttatja eszünkbe, ami gyanítom szándékos húzás volt a gyártó részéről.

Igen, ha arrébb fújjuk az Ultegra-felhőt, meg a szép dizájnt, azért látjuk, hogy inkább komfortos a vázgeometria, mint sportos, de kit érdekel, ha 9,6 kiló az egész szekér, és amúgy is egyenes kormányunk van? Városban még praktikusabb is ez az üléspozíció, hiszen könnyebb átlátni a forgalmat és ha ne adj isten, táskával rohangásznánk, az is kellemesebb élmény lesz.A Speederrel nem csak pusztán egy egyeneskormányos országútit kapunk, hanem egy olyan öszvért, ami kiváló kapudrog lehet sok más bringás műfajhoz, így kezdőknek ideális darab lehet. Eleve 32-es gumik vannak rajta, amivel komfortosabb a városi forgatagban, de simán belemegy valami bütykösebb, akár 37 mm szélességű darab is, és akkor már el lehet vele merészkedni egy-egy graveles túrára is. Innentől meg már csak egy apró lépés, hogy kihasználjuk a villán lévő csomagtartó-rögzítőszemeket és mehet is a bikepacking.

Ha viszont a sebesség tetszett meg, mehet bele egy kicsit vékonyabb gumi meg egy koskormány, és némi kompromisszummal egészen veretes országúti élményt kapunk. A Speeder aluváza nem csak könnyű, de merev is, így nem csak a kezdők számára hozza a hűha, milyen gyors kis gép ez élményt két lámpa közötti gyorsításnál. Sokat dob a hangulaton a rendes (kompakt) országúti hajtómű, 50-34-es fogkiosztással. Ó, igen, és az Ultegra váltókarok, amik ilyen egyeneskormányos változatban is tűpontosan kattannak, élvezetes velük klikkelgetni a fokozatok között. Ilyen vastag gumival azért már egy jó kantifékkel is meg lehet állni, de az elöl-hátul 160 mm-es Shimano RT10-es tárcsafékek jól tették a dolgukat, egy szavam nem lenne rájuk.

A Speederrel töltött egy hét kicsit megváltoztatta bennem a kategóriáról alkotott véleményemet. Ha egy fiatal, egészséges, sportolástól nem teljesen távol álló ember neki akar vágni a városi bringázásnak, akkor nagy valószínűséggel egy fitness bringa felé terelném. Nincs a sokakat elriasztó koskormány, de mégis egy olyan gyors gépet kapsz, ami még éppen alkalmas lehet egy-egy tókerülő túrára is. Az viszont nem biztos, hogy a Merida Speeder 900-as változatát ajánlanám, mert ezzel a konfigurációval már egy 549 ezer forintos bringáról beszélünk, így minimum kell hozzá egy olyan munkahely, ahol folyamatosan szem előtt van a gép.

Te is kipróbálhatod!

Ilyen a Speeder 100-as változata sárvédővel

A bringát a Merida Concept Store adta nekünk kölcsön, ahol az elektromos várositól a fully-montin át az egyenes kormányos országútiig a márka teljes palettáját ingyen (a bringa vételárával megegyező kauciót letéve) kipróbálhatod. A budapesti Váci úton található tágas üzletben a bringák mellett óriási kiegészítő-választék is vár rád, Matyi és Ariel pedig jó arcok, segítenek eligazodni az újdonságok között és megoldják helyetted a méretválasztást is.

 

Kezdőknek szerintem ideálisabb lehet egy olcsóbb, akár a 100-as alapmodell (villa-váz kombó full ugyanaz, mint a drágábbnál). Ezt a 274 ezer forintos árával még mindig átgondolnám, hogy ki merem-e kötni egy bevásárlás erejéig, de mondjuk egy jó biztosítással és egy drága lakattal azért már vállalható. Viszont ez a tény sokat lendít a bringa használati értékén, és ebben a kategóriában azt hiszem inkább előny, hogy van láncvédő az első lánctányéron. További szempont lehet a kezdőknek, hogy a 100-as hajtóműve háromtányéros, így időnként túrázásra is ideálisabb választás lehet.

Aki viszont már tudja, hogy mit keres (értsd, ült már normális országútin), de szeretne egy igényes, igazán szép városi gépet, amire nem olyan ciki felrakni a sárvédőt, az a 900-assal lesz igazán boldog. A két véglet között is van lehetőség, összesen hét különböző színvilágú és felszereltségű Speeder között lehet választani – már csak a saját jövőbelátó kristálygömbödön múlik, hogy melyik szín megy jobban az öltözékedhez, illetve mennyire gondolod komolyan a bringázást.

Merida Speeder 900 2020. specifikáció

Váz: SPEEDER LITE II MAT aluminium 700C WHS 100×9/135×9 AST BSA BBR
Méret: XS-S-SM-ML-L-XL
Villa: MERIDA SPEEDER CF2 Tapered MAT carbon
Fékkar: Shimano MT-501
Fék Első: Shimano MT-500
Fék Hátsó: Shimano MT-500
Féktárcsa Első: Shimano RT10 160mm
Féktárcsa Hátsó: Shimano RT10 160mm
Lánc: KMC X11
Hajtómű: Shimano Ultegra 50-34 ATC
Középrész: Shimano BB-RS500 BSA
Váltó Első: Shimano Ultegra
Váltó Hátsó: Shimano Ultegra GS
Fogaskoszorú: Shimano CS-R7000 11-32 ATC 11 GER
Pedál: VP VPE-891
Kormány: MERIDA EXPERT CC MAT aluminium 600 WHB Flat
Kormányszár: MERIDA EXPERT CC MAT aluminium 31.8 DSH 5 ASD
Agy Első: Joytech D481SBT-SC-CL 100×9 WHF 28 SPH centerlock
Agy Hátsó: Joytech D482TSBT-SC-CL 135×9 WHR 28 SPH centerlock
Tengely Első: QR
Tengely Hátsó: QR
Felni: MERIDA EXPERT SL 17 IWR 22 HRI MAT aluminium
Nyereg: MERIDA COMP SL V-mount incl. MERIDA minitool
Nyeregszár: MERIDA EXPERT CC MAT carbon 30,9 DSP 15 SSB
Váltókar Első: Shimano SL-RS700
Váltókar Hátsó: Shimano SL-RS700
Gumikülső Első: Maxxis Detonator 700x32C fold
Gumikülső Hátsó: Maxxis Detonator 700x32C fold
Extra: MERIDA Multitool with saddlebox
Tömeg: 9,61 Kg (700C – S/M)

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet