Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy jelenleg itthon kisebbségben vannak azok, akik valóban értik és figyelemmel is követik a Tour de Hongrie kerékpáros körverseny történéseit. Akkor miért van szükség egy ilyen, az országot körbejáró, nagy sporteseményre?

Ahhoz, hogy megértsük, miért jó egy ilyen esemény, több szempontból kell megvizsgálnunk a Tour de Hongrie-t.

Hirdetés

Turisztikai szempontok

Kerékpáros körversenyeket rendezni a világ számos pontján bevett szokássá vált az elmúlt évszázadban. A három nagy háromhetes verseny, a Giro d’Italia (Olasz Körverseny), a Tour de France (Francia Körverseny) és a Vuelta a Espana (Spanyol Körverseny) közül egyet biztosan ismer az is, aki még életében nem nézett kerékpárversenyt. Ezeket a viadalokat 70-100 éve megrendezik, az egyes országok nemzeti identitásává váltak.

A Tour de France számokban

100 óra élő közvetítés

Napi 3,35 millió TV-néző a France 2-n. Összesen 33 millió egyedi néző.

A Tour értéke

118 milliárd forintra becsülik a versenyt.

Mindenki látja

Nyers adatok alapján több mint 3 milliárd emberhez jut el a verseny közvetítése.

Ezek globális sportrendezvények, ami nem üres beszéd, a legendás hegyekre milliók zarándokolnak ki, hogy szurkolhassanak a kerékpáros sztároknak. Hogy egyszerűbb legyen elhelyezni ezt a sporteseményt a palettán, íme egy érdekes statisztika: a Tour de France a világon a második legtöbb néző által követett sportesemény. A labdarúgó-világbajnokság az első, de ne feledjük, Tourt minden évben rendeznek, ellentétben a foci VB-vel. 

Tour de France rajt bevételek

2010-ben Korzika 2 millió eurót fizetett azért, hogy 2013-ban a szigetről rajtoljon a Tour, végül az összeg 5-6 szorosát kapta vissza a régió turizmusnak köszönhetően. 2014-ben az Egyesült Királyságban, azon belül is Yorkshire-ben volt a Tour rajtja, megdöbbentő számokat produkálva.

4.8 millió
helyszíni látogató
48 mrd Ft
bevétel
16.8 millió
tévénéző

Ilyen adatok mellett nem csoda, hogy rengeteg ember dolgozik egy Tour de France szervezésén. Külön szakmai stáb foglalkozik csak azzal, hogy a verseny során hol, milyen technikával és milyen tájegységet, tereptárgyat mutassanak meg a tévénézőknek (ez idén már hasonlóan zajlik majd a Tour de Hongrie-n is). Mondanunk sem kell, nagyon sokan magát a versenyt csak cukormáznak, kísérőanyagnak tartják, a nézők jelentős része a tájak miatt követi a körversenyeket.

Fotó: ASO/Pauline BALLET

A Tour de France már a kezdetek kezdetén óriási népszerűségnek örvendett, így Magyarország 1925-ben létrehozta a verseny hazai változatát, a Tour de Hongrie-t. A Magyar Körversenyt 2018-ban már 39. alkalommal rendezik meg, de idén magasabb szakmai színvonalon, mint a verseny történetében bármikor. Nyilván a magyar Tournak egy hét alatt nem egy háromhetes gigaverseny színvonalát kell hoznia, sokkal inkább a kisebb egyhetesek által felállított nívót kell megugrania, illetve átlépnie a közeljövőben. Jó példa erre a Lengyel vagy a Török Körverseny, amelyek alig tíz év alatt eljutottak a legfelsőbb kategóriáig (World Tour), vagyis alanyi jogon közvetíti őket az Eurosport. Élőben.

Az Eurosport is közvetíti a 2018-as Tour de Hongrie-t

Jelenleg ott tartunk, hogy a Tour de France-t és a Dakar tereprali versenyt is szervező cég, az A.S.O. segítségével sikerült elérni, hogy az Eurosport csatornáján minden nap egy órás összefoglalót láthassanak a nézők.

  • Az adás nemzetközi koprodukcióban készül, magyar, spanyol, holland, francia és szlovén szakemberek segítségével, összesen csaknem száz fős televíziós stáb dolgozik majd a versenyen.
  • 195 országban láthatják majd a nézők a Tour de Hongrie-t

Ez már olyan minőségű ugrás, ami komoly kormányzati szándék nélkül elképzelhetetlen volna. 2018-ban Magyarország kormánya 195 milliós többletforrást biztosít a verseny megrendezésére és a televíziós közvetítésre.

Látható, hogy a sportszakmai színvonal növekedése automatikusan nagyobb médiafigyelmet jelent, ami növeli a turisztikai bevételeket és hatékonyabbá teszi a versenyre fordított forrást is. 2018-ban a támogatás összegét elosztva kiderül, hogy 32,5 millió forintot költ az ország egy-egy szakasz megrendezésére. Ez összehasonlíthatatlanul kevesebb pénz, mint amennyibe bármilyen más, célzott országimázs-kampány kerülne. Nem csoda, hogy a Tour de France-hoz hasonlóan a Magyar Körversenyen is versengenek egymással a települések azért, hogy a viadal útvonalába bekerülhessenek.

Sportszakmai szempontok

Ha a fenti számok nem győzték meg az olvasót, talán elég ezt a tényt leírnunk: az atlétika és az úszó számok után a kerékpáros versenyeken osztják ki a legtöbb érmet a nyári olimpiai játékokon. A Tour de Hongrie szerves része tud lenni az olimpiai törekvéseknek is, hiszen minél magasabb besorolással szerepel a nemzetközi versenynaptárakban, annál több és értékesebb pontokat szerezhet a nemzet a sikeres olimpiai kvalifikációhoz.

Néhányan úgy gondolják, hogy a Tour de Hongrie-ra költött pénzt inkább az utánpótlás-nevelés fejlesztésére kellene költeni, a helyzet azonban nem ilyen egyszerű. Szükség van ilyen kirakatversenyekre, máskülönben a jövő reménységeinek nem lesz belátható távolságon belül olyan lehetősége, ahol hazai közönség előtt mérethetik meg magukat a nemzetközi mezőnyben. A Tour de Hongrie utánpótlásra gyakorolt hatását mi sem bizonyítja jobban, hogy a 2017-es verseny legjobb fiatalja és magyarja, Peák Barnabás a második helyen végzett az összetettben és idén már az első osztályú Quick-Step Floors csapatában kapott lehetőséget a bizonyításra. 2018-ban új kontinentális csapat is alakult Pannon Cycling Team néven, így hosszú idő után két nemzetközi szinten jegyzett hazai csapatban is tekerhetnek a magyar kerékpárosok (a másik csapat a Kőbánya Cycling Team).

Mindemellett elindultak az utánpótlás-fejlesztés területén is az intézkedések. A következő években Nagykanizsán, Budapesten és Debrecenben is épül velodrom az országban, így a jövő kerékpárosai kulturált körülmények között készülhetnek majd a téli fagyban is, valamint újra népszerűvé válhat a pályakerékpár is az országban. Látható tehát, hogy nem szabad különbséget tenni az utánpótlás-nevelés és a nagy nemzeti körversenyek között, egyik a másik nélkül elképzelhetetlen a hosszútávú fejlődés szempontjából.

A bringa az első

Bármelyik oldalát is vizsgáljuk a Tour de Hongrie-nak, nem szabad elfelejtenünk, hogy egy ilyen nagy versennyel a kerékpározás, mint ügy nyer rengeteget. A verseny nem csak pusztán a turizmust, de a kerékpáros turizmust is fellendítheti és egyúttal jó hatással lehet a magyar kerékpársport fejlődésére is. A társadalom mindkét esetben jól jár, mert az egyre több kerékpáros közlekedőnek köszönhetően egyre biztonságosabb lesz bringával közlekedni, sportolni az országban. Egy kerékpáros nemzet pedig egyre egészségesebb társadalmat szül, amivel mindenki jól jár.

Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.

Címlapfotó: Tdh.hu

Hirdetés
Itt olyan írásokat olvashatsz, amelyek a Flowcycle többi cikkeihez hasonlóan érdekesek és hasznosak, de elkészítésüket egy külső cég támogatta.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet