Városi bringás képzéseken a következő kérdést szoktam feltenni a résztvevőknek: drága-e egy 25000 Ft-os lakat? A válasz általában az, hogy igen. És drága-e egy havi 200 Ft-ba kerülő lakat? Erre már általában nemleges szokott lenni a válasz, pedig a két kérdés ugyanarra a 10 éve használt U-lakatra vonatkozik. Kétségtelen, hogy a városi bringás parkolás 0. lépése egy jó lakat beszerzése, ám a biztonságos és kulturált lakatolás itt nem ér véget. Cikkünkben ezúttal nem a lakatválasztásban igyekszünk tanácsot adni, hanem a lakatoláshoz magához szedtünk össze gyakorlati tanácsokat: nem csak profi zárak léteznek, de profi módja is van azok használatának.

Hirdetés

Következzen 15+1 tanács annak érdekében, hogy a bringádnak és másoknak is jó legyen a parkolásod.

  1. Keress bringatámaszt a közelben! Igyekezz a kijelölt kerékpártámaszokhoz rögzíteni a bringádat és sose lakatolj olyan helyre, ahol tiltva van vagy akadályoz másokat (boltok rácsozata, kapubejárók, lépcsők korlátai, kerítések, szobrok). Igen, néha előfordul, hogy bringával is keresned kell parkolóhelyet, de egy max. 30 méteres séta talán belefér, nem igaz?

    Bringaparkoló a budapesti Kárpát utca sarkán
  2. Győződj meg arról, hogy amihez lakatolsz, az biztosan le van rögzítve! Először ezzel kezdd, ne a bringád lezárása után ellenőrizd a tereptárgyat! Ne kösd a kerékpárt olyan oszlophoz, amit ki lehet húzni a földből. Továbbá ne lakatoljunk a lakatunknál jóval gyengébb minőségű vagy szerkezetű tárgyhoz, pl. drótkerítéshez.
  3. Hosszú távon ne tárold a bringádat lépcsőházak folyosóján, belső udvarokban, kerékpártárolókban még jobb zárral sem! Statisztikák szerint ezekről a helyekről viszik el a legtöbb kerékpárt.
  4. A lakattal a kerékpár vázát is rögzítsd, ne csak a kereket! Ha egy, csak a kerék rögzítésére alkalmas kerékpártámasszal találkozol, akkor inkább keress másik rögzítési felületet.
  5. Ne lakatolj facsemetékhez, fákhoz vagy bokrokhoz! A fák kérge látszólag ellenálló, de a fém által okozott karcolások, felszíni sérülések szabaddá teszik a fák életben maradásához és növekedéséhez elengedhetetlen kéreg alatti háncs- és kambiumrétegeket, amik így gombás fertőzésekkel szemben alig lesznek ellenállók. Lehet, hogy nem egy lakatolás és nem is egy év alatt, de néhány év alatt elpusztulhatnak a „lakatkárnak” kitett fácskák!
Közgáz – tök gáz. A fa kérgét már károsította azt állandóan ide között bringa, pedig a Corvinus előtti rácsok jobb lakatolóhelyek lennének.
  1. Ne bízz mások „szemében”! Sem a biztonsági kamerák, sem a kivilágított utcák, sem pedig a nagyobb gyalogosforgalom nem akadályai a lopásnak. A nagyon forgalmas és a teljesen kihalt utcák paradox módon hasonlóan vonzóak a tolvajok számára: inkább egy átlagos forgalmú utcát keress hosszabb távú parkoláshoz.
  2. Ne bízz a saját szemedben sem! Mindig ellenőrizd kézzel is, hogy jól rögzítetted-e a kerékpárt. A megszokás vagy a pillanatnyi figyelmetlenség ehhez hasonló rögzítéseket szülhet:

    Első ránézésre jónak tűnik…
  3. Lakatolj sok bringa közé! Egyrészt lehetnek vonzóbb célpontok a te bringádnál és lakatodnál, másrészt a helyszűke miatt nehezebb dolgoznia a tolvajnak, valamint a bringások jövés-menése is megzavarhatja őt.

  4. Ha teheted, hajtásoldallal befelé rögzítsd a bringád: az olajos, koszos és kiálló részek (pl. hátsó váltó) így nem lesz útjában sem neked, sem másoknak. Ha minimalizálni szeretnéd a vázat karcolását, a hajtókarnál támaszt az oszlopnak a bringát, így mindig marad egy rés a támasz és a bringád váza között.
  5. Ne adj tippeket a tolvajnak! Ha moziba, színházba, koncertre mész, lehetőleg ne az épület előtt parkolj, inkább egy saroknyira keress megfelelő parkolót. A tolvajnak is eszébe juthat, hogy olyan programon vagy, ami 1-2 órás távollétet jelent.
  6. A lakatod ne érje a földet. A földön levő lánc vagy lakat ideális munkapad egy kalapács alatt… Ugyanakkor a felsőcsőhöz se nagyon lakatoljunk acélvázas kerékpárt, mert a tolvaj a vázat használhatja feszítővasként a lakatod ellen.
  7. Ha U-lakatot használsz, próbáld meg úgy lakatolni, hogy minél kevesebb szabad hely legyen a támasz és a lakat között:

    Kép forrása: thebestbikelock.com
  8. Ha többekkel együtt parkolsz (vagy egymáshoz lakatoltok, amit csak kivételes esetben tegyél), nagyon figyelj oda, hogy ne karcold össze más bringáját! Óvd szinte jobban más kerékpárját, ha te is szeretnéd ugyanolyan karcmentes állapotban találni a saját bringádat, ahogyan hagytad!
  9. Ha kénytelen vagy nem kijelölt helyen, bringatámasznál lakatolni, ugyanannyira óvd a rácsokat, kerítéseket és egyéb tereptárgyakat is a sérüléstől! Ha a járdán, nem kijelölt bringatámasznál lakatolsz, figyelj arra, hogy a lezárt bringád a lehető legkevésbé akadályozzon másokat (pl. járdán sétálókat, babakocsival, kerekesszékkel közlekedőket).
  10. Minimalizáld a helyed, maximalizáld a lehetőséget mások számára! Valószínűleg mindig is kevesebb bringatámasz lesz egy városban, mint amennyi bringa, ezért igyekezz úgy parkolni, hogy minél több hely jusson még másoknak is! Lehet, hogy érkezésedkor a 3 bringatámasznál még senki sem parkol, de ez nem jogosít fel arra, hogy lustaságból így parkolj:
Most még elfér…

+1. Kevés vagy nem jó minőségűek a bringatámaszok a környezetedben? Aktivizáld magad és keresd meg az illetékeseket a javaslatoddal: a megoldás önkormányzatok, a BKK vagy éppen a társasházad esetén is a véltnél egyszerűbben elérhető, ha jelzed a döntéshozók felé a kívánságod. A Magyar Kerékpárosklub szakmai segítségét a kérdésben ezen a linken találod.

Hirdetés
Bringapedagógus: tanári diplomái mellé Londonban szerzett kerékpáros-oktatói végzettséget, s 20 év budapesti bringás tapasztalatával maga mögött megalapította az ország első, kifejezetten városi kerékpározást oktató vállalkozását a Velo Budapest!-et. Kerékpáros közlekedésbiztonsági előadásokat tart a közlekedési kultúra fejlesztése és a városi kerékpározás népszerűsítése érdekében.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet