A Felső-Tisza-vidéket gyakorta a templomokkal hirdetik, hiszen ezeken kívül elég kevés építészeti látnivaló akad arrafelé. De akkor ugyan miért bringáznál ott, ha a templomok egyáltalán nem érdekelnek? Mi erre a kérdésre elég hamar megtaláltuk a választ, és most meg is osztjuk veletek.

Hirdetés

Táv: 75 km

Szintemelkedés: 114 m

Nehézség: könnyű-közepes

Ajánlott kerékpár: bármilyen bringával teljesíthető.

GPX file: ide kattintva letölthető.

Utunkat Fehérgyarmatról kezdjük, ami és jó megközelíthetőségével ideális kiindulópont. Fehérgyarmatról rövid időn belül a Szamos gátján találjuk magunkat, ahol hamar megleltük a túra esszenciáját: olyan nyugalomban lehet errefelé bringázni, amilyenben az országban máshol nem nagyon van lehetőségünk. A kitűnő minőségű úton még bringással is alig találkoztunk, ellenben madarak, szarvasok, és nyulak kísérték végig az utunkat. A környék valahogy olyan nyugalmat áraszt, hogy azon kaptuk magunkat, hogy nincs kedvünk egy kicsit sem gyorsan menni – csakhogy minél tovább részesüljünk az élményből.

A gáton majdnem az országhatárig tekerhetünk, közben minden településnél táblák jelzik, hogy merre vannak a nevezetességek.

Cégénydányád kötelező program, hiszen a Kölcsey-Kende Kastélyt csodálatos angolpark veszi körül. Gyügyén viszont már tudtuk, hogy érdemes lesz tényleg minden látnivalót útbaejtenünk.

Mikor a gyügyei református templomot kerestük, és a reggel és este csupán pár órára kinyitó bolt láttán kezdtünk lemondani arról, hogy belülről is lássuk, egy kerékpározó bácsi szólított meg bennünket: „a templomba szeretnétek bemenni?”. És már jött is a kulccsal. A 11-12. század körül épült templom gyönyörű fakazettás mennyezetével és különálló harangtornyával tényleg igazán méltó arra, hogy megnézzük.

A gondnok nagyon kedves és segítőkész volt velünk, de később is ez a fajta vendégszeretet volt a jellemző. Errefelé teljesen természetes, hogyha útbaigazítást kérsz, rögtön kíváncsiak arra, hogy honnan jöttél, és máris ott tartunk, hogy „gyere, igyunk meg egy italt”.

A gátról később is több alkalommal letértünk, Szamosújlakon keskeny, de mégis magas, kora gótikus stílusú templom fogadott minket, Szamossályiban pedig a híres ferde tornyú templomot néztük meg. A valóságban azért nem is olyan ferde az a torony :).

Szamostatárfalván téglaszínű templom szolgáltatja a látnivalót, a gátra viszont csak a szamosbecsi templom megnézése után térünk vissza. Itt érdemes egy kitérőt tenni Csengerre, ahol igen, megint templomokat nézhetünk meg, de nagyon ritka az országban, hogy az izraelita, református és a görögkatolikus felekezetek épületei is egymás mellett találhatóak meg.

A református templomról egyébként úgy tartják, hogy a Szamos-mente egyik legszebb műemléke, amely monumentális méretével, egekbe szökő nyolcszög alaprajzú tornyával, vakolatlan homlokzatával már messziről felhívja magára a figyelmet.

Átkelés a Szamoson – immár másodszor

Mivel Komlódtótfalu lenne a következő állomásunk, adná magát egy kompátkelés, de sajnos erre nincsen lehetőség, körbe kell kerülni. Komlódtótfalun ismét református templom a jutalmunk, viszont Becsky-kúria ottjártunkkor felújítás alatt volt.

Csengersimáig rövid ideig ismét a 49-es úton kell menni, de nem lesz vészes a forgalom. A látványért ismét csak megéri, a nagy kert szélén álló bájos Árpád kori református templomhoz (ez az egyik legkorábbi épület a régióban) egy darabig frissen aszfaltozott kerékpárút vezet (figyeld a GPX fájlt, Google Mapsen nincs rajta).

Templom Jánkmajtison

Innentől Csegöld, Jánkmajtis és Zsarolyán érintésével egy kicsit forgalmasabb úton érjük el újra Fehérgyarmatot. Természetesen mindegyik település szolgál templomos látnivalóval, de egyben mindenhol dönthetünk úgy, hogy visszakanyarodunk balra és a nyugis gáton tekerünk vissza Fehérgyarmatra.

Harmadszor járunk a Felső-Tisza-vidéken, és az az érzésünk, hogy méltatlanul alulértékelt régióról van szó. A nyugalom és a vendégszeretet önmagában érdemessé teszi a környéket arra, hogy néhány évente felkeressük.

Tématámogatás: Készült az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ és az aktivmagyarorszag.hu ajánlásával.

Hirdetés
Flowcycle szerzővel jelennek meg azok a tartalmaink, amelyeket a szerkesztőség közösen készített.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!