Történelmi pillanat: a franciák kezdenek autóról bringára váltani

A Párizs környéki tömegközlekedésért felelő Île-de-France Mobilités felmérést készített az elmúlt időszakban történt közlekedési változásokról, amiből kiderült, hogy 2010 óta 4,7%-kal kevesebben használják autójukat a mindennapi közlekedésre. Párizs elővárosaiban még nagyobb, 13%-os csökkenés észlelhető az autóhasználatban. A jelenlegi helyzet történelmi fordulat, hiszen a második világháború óta először fordul elő, hogy csökkent az autóhasználat a francia fővárosban. A Le Monde cikke nyomán nézzük meg egy kicsit közelebbről, hogy milyen intézkedések és munka a fantasztikus eredmény mögött!

A francia főváros közlekedésszervezése 2005 óta regionális alapú, beletartoznak a metrók és a buszok mellett az elővárosi vonatok, valamint az elektromos bicikli- és rollerhálózat is. Ezáltal biztosított egy teljesen egységes tömegközlekedési szolgáltatási rendszer regionális bérletekkel. Olyan, mintha itthon a BKV-t a, a Bubit, a MÁV-ot és a Volánbuszt is a BKK szervezné egy hálózatba.

Ismét történelmi csúcsponton a hazai gépjárművek száma

Ennek a szemléletnek köszönhetően sikerült olyan vonzóvá tenni a tömegközlekedést, hogy az emberek rájöttek, előnyösebb ezeket az eszközöket használniuk, mint az autójukat. Fontos kiemelni, hogy csak az Île-de-France régióban többen laknak, mint Magyarországon (12 millióan), ráadásul ezen a területen átlagosan 3000 lakosra 7000 autó jut. A helyiek mégis belátták hogy jobban járnak, ha a tömegközlekedési szolgáltatásokat részesítik előnyben a mindennapos autóhasználattal szemben.

A régióban 2010 óta 13%-kal nőtt az utasok száma a tömegközlekedési eszközökön. Emellett a kerékpár is igen előkelő helyen végzett, ugyanis az eddigi adatok szerint 29%-os növekedés volt tapasztalható a kerékpárhasználók között. A Global Transport felmérése szerint naponta 320000 párizsi használja kerékpárját a közlekedéshez. Többségében férfiak (több mint 60%) és leginkább rövidebb távokra, a munkába járáshoz használják a biciklit. Még egy ugyan mostanában megosztó, de nagyon népszerű eszköz került fel a listára – az elektromos roller. A kutatás szerint ugyanis naponta 130 ezer ember választja ebben a régióban közlekedési eszközének az elektromos rollert.

Tiltani vagy támogatni: hogyan szabályozzuk az elektromos rollereket?

Hogyan válhatott a kerékpár ilyen népszerűvé?

Többek között, egy jól kitalált és felépített elektromos kerékpár-kölcsönzési rendszer segítségével! Az Île-de-France régióban építették ki azt az elektromos bérbicikli-hálózatot, amellyel a francia főváros és környékének 12 millió lakosát próbálták meg arra ösztönözni, hogy kerékpárral járjanak be a fővárosba dolgozni. Az első ilyen szolgáltatás a Vélib’ volt, azóta számos céggel gyarapodott a repertoár, és céljuk, hogy ne csak a fővárost, hanem a környező településeket is bekapcsolják a regionális közlekedésbe.

Vélib’ bringák – Fotó: Wikimedia Commons

Indítottak egy Véligo nevű programot is, amelynek célja, hogy minél több Párizs környékén élő ember üljön kerékpárra. A program keretében Franciaországban 2018-ban mintegy 250 ezer elektromos kerékpárt és 2,7 millió hagyományos biciklit adtak el. Az agglomerációban élők az elektromos kerékpárokat félév használat után meg is vásárolhatták a bérleti ár pedig a karbantartási szolgáltatásokat is magában foglalja. Vannak olyan konstrukciók, mely alapján a bérlő akár fél évig is magánál tarthatja a bérelt kerékpárt, és a munkáltatók a bérlési összeg felét átvállalják, amennyiben ezzel jár dolgozni a munkavállaló. Az elektromos kerékpárok száma Île-de-France-ban 2010 óta megháromszorozódott.

Párizs tömegközlekedését olyan forradalmian új irányba sikerült így terelni, hogy érdemes példaként állítani azt a világ többi nagyvárosa elé is. A fejlesztéseket nézve egy sokkal élhetőbb jövő képe körvonalazódik, amire a többi európai nagyvárosnak is érdemes odafigyelnie.

Címlapfotó: Álvaro Millán / Flickr

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet