A húsvéti hosszú hétvége óta az önkormányzatok is jogosultságot kaptak arra, hogy a kijárási korlátozásokról szóló 71/2020. (III.27.) Kormányrendelettől eltérő rendelkezéseket hozzanak a közigazgatási területükön. Ez a tapasztalatok szerint az államinál szigorúbb rendelkezésekhez vezetett, melyek méltatlanul és a várt hatással ellentétesen korlátozzák a kerékpáros közlekedést és kikapcsolódást. A Magyar Kerékpárosklub közleményében arra kéri az önkormányzatokat és hatóságokat, hogy a kerékpáros útvonalakat lezáró erőiket a gyülekezések feloszlatására irányítsák át az egészséges és távolságtartó kerékpározás ellehetetlenítése, ezzel az autós közlekedés előnybe helyezése helyett.

A koronavírus-terjedés megakadályozásának szándékával tökéletesen egyetértve, a kormány által az önkormányzatokra ruházott felelősség súlyát elismerve kérjük az önkormányzatokat, hogy vizsgálják felül rendelkezéseiket. Ne akadályozzák a munkába, vásárolni, szükséges ügyeiket intézni kívánók, illetve a kormányrendelet által engedélyezett szabadidős célból kerékpározók mozgását!

Hirdetés

A Húsvét óta hozott helyi rendelkezések a fővárosban és több megyében is a fürdővízzel együtt kiöntötték a gyereket: a fizikai és mentális egészséget segítő kerékpározás helyett a koronavírus terjedéséért is felelős légszennyezés mértékét növelik.

Felhívjuk az önkormányzatok figyelmét arra, hogy kijárási korlátozásokról szóló 87/2020. (III.27.) Kormányrendelet alapján a közlekedési célú kerékpározás mellett a szabadidős sporttevékenység a háztartásokban együtt élők számára közösen, másoktól legalább 1.5 méter távolságot tartva folytatható.

Kijárási korlátozás és a bringázás koronavírus-járvány idején – Mit szabad most és mi a biztonságos?

Az önkormányzatok és hatóságok az ennél nagyobb gyülekezéseket feloszlathatják és fel is oszlatják. Kérjük az önkormányzatokat és hatóságokat, hogy a kerékpáros útvonalakat lezáró erőiket a gyülekezések feloszlatására irányítsák át.

Az utóbbi hétvégék kerékpáros közlekedést és sportot ellehetetlenítő intézkedései közül kiemelnénk Budakalász és Tatabánya esetét. Előbbi a Megyeri-híd kerékpárútjának lezárásával, utóbbi a városból kivezető kerékpárutak lezárásával terelte aránytalanul hosszú kerülőkre a környezetbarát és egészséges közlekedést választókat. Több – például balatoni vagy dunaparti – település a rajta átvezető kerékpárutak lezárásával akadályozta a kerékpározást, miközben a településen átmenő autós vagy közösségi közlekedés ellen nem hoztak intézkedéseket.

Az ilyen intézkedések – az államilag ingyenessé tett parkolással – az autós közlekedést helyezik előnybe a kerékpározás helyett.

A kerékpározás a távolságtartás lehetővé tétele közben biztosítja az otthoni munkavégzés miatt különösen fontos testi és szellemi egészséget. A kerékpározás az autós közlekedéssel szemben a levegőt sem szennyezi, ami azért is fontos most, mert nemzetközi kutatások sorban bizonyítják a légszennyezés és a koronavírus fertőzés mértéke közti kapcsolatot.

A Kerékpárosklub meggyőződése szerint a kerékpározást a jelenlegi járványügyi helyzetben nem korlátozni, hanem segíteni szükséges. A helyzet romlása esetén érthető lenne a szabadidős mozgások korlátozása, de felhívjuk a figyelmet arra, hogy még Olaszországban és Spanyolországban sem korlátozták a biciklis munkába és bevásárolni járást, szükséges ügyintézést.

Fontosnak tartjuk, hogy a rendelkezések érthetőek legyenek a lakosság felé, hogy azokat tiszteletben tartsák. A kerékpározás aránytalan korlátozása nem ezt segíti.

Budapesten a Kerékpárosklub komplex javaslatcsomagot állított össze gyorsan és olcsón megvalósítható, hiányzó kerületek közötti kapcsolatokat biztosító kerékpáros útvonalakra. Üdvözöljük, hogy ezt követően egyes utakon elkezdődött a kerékpársávok kialakítása, hogy az eddigieknél többen kerékpározhassanak a közvetlen találkozásokat elkerülve. Kérjük, hogy ezek a fejlesztések állandóak maradjanak, annál is inkább, hogy a főváros korábbi programjaiba igazodnak. A Kerékpárosklub egy hasonló javaslatcsomagon dolgozik vidéki településekre vonatkozóan.

Az Üllői úton is elkezdődik az ideiglenes kerékpársávok kialakítása

A fővárosban már a dunai szigetek lezárása előtt a pesti alsó rakpart és a kerületközponti utak megnyitását kérte a Kerékpárosklub. Ezzel csökkenthető lenne a kevés városi szabad tér kihasználtsága, több hely nyílna meg az engedélyezett, de a távolságtartást is biztosító szabadidős tevékenységekre. Szigetek esetében tiltás helyett a belépő emberek száma is könnyen szabályozható. Ez az elv más településeken is alkalmazható lenne.

Lakóövezetekben a bécsi példa nyomán javasoljuk a forgalom csillapítását az úttest gyalogos és kerékpáros használata érdekében, hogy a gyalogosoknak ne a parkoló autók miatt szűk járdákon kelljen egymást kerülgetniük.

Kérjük tehát az önkormányzatokat, hogy ne akadályozzák, hanem segítsék a kerékpáros közlekedést és sportot! A nagyobb gyülekezések feloszlathatóak, a fizikai és mentális egészségre viszont mindenkinek szüksége van.

A kerékpározóktól ugyanekkor azt kérjük, hogy tartsanak minimum másfél méter távolságot a velük nem együtt élőktől, és a népszerű szabadidős célpontok helyett keressenek kevésbé ismert úticélokat. A kis forgalom és a kerékpársáv-fejlesztések – melyek vidéki településekre való kiterjesztését is javasoljuk – a városi biciklizést is élvezetesebbé teszik.


Az alábbi térképen a népszerűek mellett egy rakás kevésbé ismert érdekes helyszínt, útvonalat összegyűjtöttünk nektek.

Magyarország összes kerékpárútja egy térképen + 920 km-nyi kipróbált útvonal

Címlapfotó: Mátyás-Peti Csaba

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet