Barcs Város Önkormányzatának meghívására tanulmányúton vettünk részt, így belekóstolhattunk a Dráva-menti kerékpáros lehetőségekbe és tettünk egy rövid látogatást Horvátországba is. Ha már arra jártunk, megnéztünk egy frissen megépült kerékpárút-szakaszt is, ami hiánypótló az EuroVelo 13 nyomvonalán.

A fejlesztés a Barcs város és a horvátországi Verőce-Drávamente megye együttműködésében létrejövő, határon átnyúló EV13 GAP projekt része, amelynek egyik célja pont az volt, hogy ezen szakasz megépítésével az EuroVelo 13 nemzetközi kerékpártúra-útvonal hazai szakasza teljes egészében kerékpározhatóvá váljon.

A Barcs–Drávatamási kerékpárút

Az egykori határsáv nyomvonalán csodás környezetben, sokszor közvetlenül a Dráva mellett haladó új – több mint két méter szélességű – kerékpárút egyben a projekt névadója is. Eddig ugyanis itt volt egy hézag (angolul „gap”) a Barents-tengertől a Fekete-tengerig, az egykori vasfüggöny mentén haladó EuroVelo 13 kerékpáros útvonal (EV 13) magyar szakaszán, ahol ugyan volt egy laza szerkezetű talajon kitáblázott földút, ez azonban esős időben sáros, száraz időben poros volt, így az év jelentős részében nehezen, vagy egyáltalán nem volt kerékpározható. A kilenc kilométernyi aszfaltozáson felül a fejlesztés része volt egy kerékpáros pihenő kialakítása is.

Horvát oldalon, ehhez kapcsolódóan a barcsi határátkelő és a Kapela Dvor-ban található Jankovics-kastély közötti kerékpáros összeköttetés kijelölése, elkerülve a nagy forgalmú 5-ös számú állami közutat, valamint a kastély további fejlesztése, kerékpárosbarát beruházások megvalósítása is. A kastélynál láthatóan gondoltak a bringásokra is, kerékpáros állványt és szerszámokat találtunk a parkolóban. Ezen kívül villanyautó-töltője is van, ami viszonylag ritka ezen a határ menti területen.

A környéken végig alacsony forgalom mellett igazán jó minőségű aszfalton lehet tekerni. A kastély után Bušetina, Okrugljača, Starogradački Marof településeket érintve egy érdekes gyalogos függőhídon keltünk át ismét a Dráván, így betekinthettünk a folyó holtági világába is.

A fejlesztésekkel összekapcsolódott a magyar és horvát bringás hálózat, Barcs pedig a Dráva menti kerékpáros közlekedés valódi csomópontjává vált. A fejlesztések fő célja, hogy azok lehetővé tegyék, hogy a kerékpárosok is minél jobban megismerhessék ezt a szép vidéket, és a helyiek jobban bekapcsolódhassanak a turizmusba, amely a lakosság megtartását is segíti.

A Vasfüggöny Útvonal (EuroVelo 13)

Az EuroVelo 13 dél-dunántúli szakasza – mint Három Folyó kerékpáros túraútvonal – 2007-ben európai uniós támogatással lett kijelölve Barcs és Mohács között, mint az országos „Dunántúli Határmenti” kerékpárút része. A Három Folyó elnevezés a kerékpáros turisták számára 2007 óta a kiváló természeti állapot, az érintetlen Dráva menti táj, az elevenen élő népszokások, a legmediterránabb magyar régió gasztronómiai és borturizmusát összekapcsoló fogalommá vált.

Az egykori nyugati és keleti blokk határvidéke „Vasfüggöny Útvonal” néven, mint EuroVelo 13, az európai kerékpár-turisztikai útvonalak hálózatának 2009 óta része. A Vasfüggöny Útvonal egy több mint tízezer kilométeres transzeurópai útvonal, mely a Barents-tengertől a Fekete-tengerig 20 országon halad keresztül, követve az kontinenst egykor elválasztó vasfüggönyt, felidézve a hidegháború emlékeit és az érintetlenség révén megmaradt kiváló természeti állapotot.

Kerékpározási lehetőségek a környéken

Barcstól keleti irányban az útvonal a Dráva-parti strand irányában folytatódik, ahonnan az újonnan kialakított kerékpárúton folytathatjuk az utat Drávatamási felé, közvetlenül a Drávával párhuzamosan, az egykori határőr út nyomvonalán. Drávatamási rendezett község a Dráva partján, több magánszálláshely, kemping és apartmanház található a faluban.

Drávatamási és Drávasztára között jó minőségű, alacsony forgalmú aszfaltos úton haladhatunk Drávagárdonyon, Kastélyosdombón, Potonyon, Tótújfalun és Szentborbáson keresztül. Potonyban pihenő, vegyes- és italbolt található, érdemes megtekinteni a kazettás mennyezetű katolikus templomot. A szentborbási Dráva-parton a Duna-Dráva Nemzeti Park által működtetett vendégház található.

Szentborbásról Felsőszentmárton felé a közúton, valamint a töltésen kiváló minőségű aszfaltos töltésen tekerhetünk, mely egészen Drávasztáráig vezet.

Barcstól északnyugati irányban indulva, a Dráva-menti alacsony forgalmú közúton Drávaszentesen, Babócsán, Vízváron keresztül eljuthatunk Berzencére, mely egyben határátkelő is Horvátország felé. Útközben Drávaszentesen található a Duna-Dráva Nemzeti Park látogatóközpontja.

Babócsától északi irányba fordulva Nagyatádra, mely Dél-Somogy fő turisztikai központja, termálfürdőjéről és triatlonversenyéről híres. Innen Kaszó felé tovább indulva Somogy vadakban leggazdagabb erdőterületén keresztül eljuthatunk Csurgóra, majd Gyékényesre, mely egyedi tisztaságú bányataváról ismert turisztikai központ.

Az „EV13 GAP – „Filling the gap – completion of the cross-border section of EuroVelo 13 between Drávatamási and Virovitica” elnevezésű, HUHR/1601/2.1.1/0006 számú projekt az Interreg V-A Magyarország-Horvátország Határon Átnyúló Együttműködési Program keresztül, az Európai Unió támogatásával, Barcs város és a horvátországi Verőce-Drávamente megye együttműködésében valósul meg. A teljes költségvetése 1 982 500 euró, melyből a magyar oldali fejlesztések 986 000 eurót tesznek ki, melynek 85%-át az Európai Regionális Fejlesztési Alap, 10%-át a magyar állam, 5%-át pedig Barcs Város Önkormányzata saját erőként finanszíroz.

2 hozzászólás

  1. Esetleg egy térkép a bemutatott útvonalakról jó szolgálatot tenne. Szívesen kiegészíteném meg azzal, hogy a barcsi szálláslehetőségek és a gyógyfürdő mind egy esetleges kerékpáros csillagtúra alkalmas központjává tehetik a települést.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet