Bárhol is bringázzunk, kevés rosszabb dolog történhet meg velünk, mint egy elszabadultan kóválygó kutya. A tószegi BadBike viszont olyan 29-es montit kutyult össze, amitől egyáltalán nem kell tartanunk. Sőt!

Infinety hirdetés

Hiába terjednek szélsebesen az e-bike-ok, a kedvező árú, kizárólag emberi erővel hajtott bicikli szerencsére sohasem fog kimenni a divatból. Egyáltalán nem vagyok a fejlődés ellenzője, hiszem, hogy a legtöbb újdonság jobbá teszi az életünket, de általában inkább konzervatív típusnak tartom magam. Ezért is szívügyem az országútizás, ám ennek ellenére gyakran gondolom azt, hogy sok szempontból a montizás az igazi férfimunka.

Hisz mi történik, ha egy országútis letér az aszfaltról, és a fák közé merészkedik? Az elterjedt vicc szerint elszédül, de mivel annak idején Buzsóval, Cser Gabival és másokkal is kaptam egy kis gyorstalpalót, már csak közepesen rettegek egy-egy keményebb lejtőn, sőt, néha már élvezem is. De akkor nagyon.

Ahhoz viszont, hogy az élmény igazán adja, nem árt a jó technika is. Mivel időről időre szeretnénk elérhetőbb árú bringákat is bemutatni, így ezúttal egy magyar gyártó 29-es montiját kaptam kézhez.

Magyar gyártó?

Mindig kiemelt figyelem kíséri azokat a termékeket, amiket Magyarországon raknak össze, pedig a Bad Bike nem ma kezdte. A bringákat abban a tószegi komplexumban szerelik össze, ahol 2001 óta folyik a termelés egész Európának. Többek között a Winora, Haibike, Hercules, Ghost és a Koga bringák készülnek itt. 2015-től itt születnek a férfiaknak szánt Baddog és a nőknek gyártott Badcat kerékpárok is. A gyár évente több mint 200.000 kerékpárt állít két kerékre.

A Baddog Chinook tisztességes kiállású eb, azonban látszik, hogy fajtája sok másik keveredéséből született meg. Tárcsafékei bowdenesek, kerekei viszont 29-esek. Telója nem lockolható, ellenben elmaradt a kerékpártámasz, a lánckerék-védő és a bowdenek a vázon kívül futnak. Ezek nekem nem fájnak, sőt, de jelzi, hogy a tervezők alapvetően nem azokra gondoltak, akik életükben először ülnének bringára, és nem is olyan bringásokat céloznak meg, akik évi pár ezer kilométernél többet tekernének. Viszont azoknak, akik hosszú kihagyás után szeretnének újra többet bringázni, remek kompromisszum lehet.

A Chinook bundája alapvetően fekete, de került bele egy kis fura sárga és világoskék melír is. A motívum a váz minden felületén visszaköszön, a nyeregre és a felnikre viszont csak a kékből jutott. Kedves figyelmesség, hogy a felsőcső alatt futó bowdenekre gumigyűrűket tettek, kár hogy a homlokcső oldalán futó bowdenházak alá már nem került védőmatrica. Zörögnek is menet közben, de néhány éve volt szerencsém élőben megnézni a gyártást, ahol egy súlyos vasgolyóval ütöttünk horpadást a vázon: a váz anyaga előbb horpadt be, mintsem a vizes bázisú festéken bármilyen sérülés keletkezett volna.

A 6061-es alumínium váz geometriája látszólag követi a feltűnésmentes arany középutat, de mikor beállítottam a bringát, találkoztam néhány furcsasággal. Bár nekem még a 175 centis magasságomhoz mérten is rövidek a lábaim, mégis meglepett, hogy a vázat éppen csak át tudtam lépni, miközben a nyeregmagasság és az átlagos (120 mm) hosszúságú stucni által kihozott kényelmes testhelyzet alapján a vázméret rendben volt.

Ha már a kényelemről beszélünk, a Selle Italia X1 nyerget kényelmesnek találtam, de ez persze egyéni anatómia kérdése. Jó ötlet, hogy a felületét finoman recézték, így stabilabban ülhetünk rajta. Én személy szerint nem vagyok a hajlított kormányok kedvelője, viszont jó pont, hogy a markolatok végén bilincs van, így nem kell attól tartanunk, hogy egy-egy komolyabb veretés után lecsúsznak – a fő pontokon a Chinook igyekszik minőséginek mutatkozni.

Az árnak megfelelően a Chinook hajtását a Shimano alsóbb polcairól válogatták össze. A felszereltség szinte 100%-ban az Altus családból érkezik, hátul nyolc sebességes sorral, elöl tripla lánctányérral. A Chinookkal tehát, ha lépésben is, de az egészen meredek emelkedőkön is fel lehet menni, ha rendelkezünk egy minimális fizikummal és ügyességgel. Egyébként nem kell félni az Altustól, jól beállítva elfogadhatóan működik, a szűk keresztmetszet a tartósság lesz. A Schwalbe Rapid Rob gumik továbbra se tartoznak a kedvenceim közé, de száraz talajon, átlagos felhasználás mellett bőven rendben vannak.

A spórolás inkább a Suntour telón vehető észre. Azon egy basic user valószínűleg könnyen átlendül, hogy nem lehet lockolni, hiszen ebben az árkategóriában általában egyébként sem tökéletesek ezek a megoldások. Kiábrándítóbb viszont a néhány milliméteres függőleges irányú holtjáték. Kemény lejtőkre amúgy sem ezzel fogunk menni, de ha nem csinálsz valami égbekiáltó böszmeséget, a Chinook biztonságosan veszi a köves, közepesen nagy sziklákkal tarkított lejtmeneteket is.

És ez a Baddog Chinook lényege: hétköznapi felhasználás mellett magabiztosan hozza az átlagos szintet, és mellett akár egy-egy rövidebb maratonra is be lehet nevezni vele. A telót leszámítva sehol sem bosszantóan olcsó, kellemes használni, kellemes vele létezni és inkább meghozza a kedvet a montizáshoz, mintsem elvenné. Egy 135 ezer forintos 29-es monti valószínűleg nem is vágyhatna jobb dicséretre.

Baddog Chinook 29″ – 2017 adatlap

vázméretek 44 / 48 / 52 / 56 cm
kerékméret 29
sebességfokozat 24
vázanyag 6061 Alu
villa Suntour XCT DS
kormánycsapágy VP-A68P
hajtómű Shimano FCM171 TX
hátsó váltó Shimano Altus RDM310
első váltó Shimano Altus FDM190
hátsó váltókar Shimano Altus STEF51
első váltókar Shimano Altus STEF51
fék Alhonga HJ-MD11
fogaskoszorú Shimano Altus HG31
első agy KT-TD7F
hátsó agy KT-TD4R
felni Ryde X-Star
kormányfej Kalloy AS-601
kormánycső HL MTB-152TP
nyereg Selle Italia X1
abroncs Schwalbe Rapid Rob
tömeg 15,5 kg
Ár 134.800 Ft
Infinety hirdetés




Összegzés
Összpontszám

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet

20 − nyolc =