A bringázással kapcsolatban rengeteg ellenérvet fel lehet sorolni, azonban ha jobban megvizsgáljuk őket, esetleg megváltoztatjuk a saját nézőpontunkat, kiderülhet, hogy a legtöbb egyszerű kifogás. Cikkünk egyszerre útmutató a kezdőknek és bátorító gyűjtés azoknak, akik valamilyen oknál fogva még nem érzik realitásnak a hétköznapi bringázást.

#1: „A bringázás veszélyes.”

Először is, nem a bringázás veszélyes, hanem a nagyobb gépjárművek, amik nagy sebességgel közlekednek az utakon. De ahogyan a sétálásnak, autóvezetésnek vagy éppen az otthoni takarításnak is megvannak a maga kockázatai, a kerékpározás rizikóit sem akarjuk lebecsülni. Mit tehetsz, hogy nagy mértékben csökkentsd ezeket a kockázatokat?

  • Legyél látható!
    A bringával közlekedők egynegyede nincs megfelelően kivilágítva – ne legyél sötét, legyen nálad jól látható lámpa! Nappal a helyezkedéseddel is segítheted, hogy észrevegyenek, akár bringaúton, akár úttesten haladsz. Ha nem vagy benne biztos, hogy észrevettek, akkor ne kockáztass!
  • Legyél kiszámítható!
    Mozdulataid, manővereid tükrözzék egyértelműen a szándékaidat! Irányváltásaidat hátranézés és jól látható indexelés előzze meg!
  • Legyél ott fejben!
    Amikor munkába tartasz, legyél ott fejben! Tervezd meg az útvonalad, figyeld a környezeted és lehetőleg ne vonja el semmi a figyelmed (mobil, két fülben hallgatott zene stb.) magáról a bringázásról.

#2: „Nincs megfelelő infrastruktúra, hogy bringázhassak.”

A jól megtervezett, gépjárművektől elválasztott bringás infrák kétségkívül a legbiztonságosabb és legkényelmesebb megoldások. Ezek hiányában is lehet azonban biztonsággal és kényelmesen bringázni, csak a megfelelő helyezkedést kell elsajátítani és ismerni kell a KRESZ-t. Napról-napra növekszik a kerékpárforgalmi létesítmények száma országszerte, a bringás útvonaltervezők pedig abban segíthetnek, hogy kisebb forgalmú utakon (esetleg végig bringaúton) juthass el a munkahelyedre.

# 3: „Túl sok az emelkedő, ahol lakom/a munkahelyem van.”

A klasszikus, örökzöld érv, hogy Hollandiában vagy Szegeden csak azért bringáznak annyian, mert lapos területek. Ha ez így volna, akkor Spanyolország, Olaszország vagy Szlovénia nem lennének kerékpáros nagyhatalmak. A váltót több mint fél évszázada, az elektromos rásegítést bő 3 évtizede vehetik igénybe a bringások és persze

az sem szégyen, ha egy-egy szakaszon tolod a kerékpárt!

Megfelelő gyakorlati tudással egyáltalán nem megterhelőek a magyarországi emelkedők, még izzadnod sem kellene sokkal többet, mint sík terepen.

Az e-bike lassítja az öregedést?

#4: „Túl közel jönnek mellettem az autók, akár az úttesten megyek, akár a kerékpársávban.”

Tudsz egyenesen bringázni? Ha nem, akkor tényleg ne járj bringával dolgozni. Ha viszont megy az egyenesen haladás, akkor gondolj a következőkre: a járművek vezetői látják, hogy az úttest melyik részén haladsz és arra számítanak, hogy ott is fogod folytatni az utad. Előzéskor ezt az információt veszik figyelembe, ismerik az autójuk méreteit és eszük ágában sem áll elütni téged. Ami bringán ülve félelmetesen közelnek tűnik, az autóban ülve egy kiszámított manőver – még akkor is, ha az autó vezetője nem tartja be az ajánlott oldaltávolságot. Szerencsére azonban érezhető javulás e téren is, egyre több a „figyelmes” gépjárművezető, aki a KRESZ 34. § (1) szerint előz.

#5: „Bringával nem tudok bevásárolni munka után.”

Nem kell ahhoz teherbringa, hogy be tudjunk vásárolni akár egy négyfős családnak is. Csak át kell gondolnunk, hogy mit értünk bevásárlás alatt: az utóbbi évtizedekben hozzáigazítottuk szokásainkat a bevásárlóközpontok és hipermarketek világához, pedig a napi bevásárlással friss, helyi(bb) termékeket tudnánk beszerezni, amivel még a gazdaságot is élénkítjük. Számtalan kutatás igazolja, hogy a bringával érkezők többször, kevesebbet vásárolva összességében többet költenek, mint a havi egy nagybevásárlást megtervező és autóval beszerző emberek. 2 bringás oldaltáskába és egy hátizsákba akár 40 liternyi hely is van, ami 3 bevásárló kosárnyi terméket jelent!

Cargobike – a bringa, ami nem teher senkinek

#6: „Túl öreg vagyok én már ahhoz, hogy bringázzak.”

Nem kell fiatalnak, de még fittnek sem lenned ahhoz, hogy elkezdj bringával közlekedni: bringázással napról-napra leszel sportosabb és egészségesebb. Ráadásul bringázni sokkal kevesebb erőkifejtéssel jár, mint ugyanakkora távon sétálni. Ha tehát fáraszt a gyaloglás, pattanj nyeregbe!

Nem tudsz biciklizni? Triciklizz!

#7: „Vezetői beosztásomhoz nem illik a bicikli.”

Ha azon aggódsz, hogy vezetői beosztásodhoz a céges autó illik jobban, semmint a kerékpár, akkor nézegess képeket Amszerdamból, Londonból vagy Koppenhágából – a topmenedzserek több százezres öltönyökben és kosztümökben, ámde többmilliós bringákkal járnak dolgozni, példát mutatva ezzel a kollégáknak. Persze, lehet ezt is túltolni, de mi még nem tartunk itt.

#8: „Túl messze van a munkahelyem ahhoz, hogy bringával járjak.”

Hasonlítsd egyszer össze útvonaltervezőkkel (bringára és tömegközlekedésre ott a BKK Futárja), hogy mennyi időbe telne bringával menned. Meg fogsz lepődni. Ráadásul a bringa sokkal kiszámíthatóbb, mint a többi közlekedési mód, elfelejtheted a „Bocs, dugó volt” vagy a „Elnézést a késésért, kimaradt egy busz” szabadkozásokat a reggeli meetingeken.

Milyen messze jutsz el öt perc alatt a városban bringával?

Azt is érdemes újraértékelned, hogy a közlekedésben nem csak a gyorsaság lehet szempont, hanem a szabadság, rugalmasság, friss levegő, testmozgás, esetleg a környezetvédelem aspektusai is.

#9: „Nincsenek bringás cuccaim.”

Természetesen nem előírás a tapadós lycra vagy a neonszínű ruházat, ha bringára ül az ember. A kockás ing, bokavillantós répanadrág és bringás sapka is csak látszólag létszükséglet egy belvárosi bringázáshoz. Ellenkezőleg, a legtöbb munkába járós útra semmilyen extra kiegészítőre nem lesz szükséged, tekerhetsz öltönyben, tűsarkúban vagy éppen abban, amiben amúgy is dolgoznál. Eső esetén otthon is hagyhatod a bringát, de pár ezer forintért esőnadrágot és esőkabátot beszerezve szinte az év összes napján bringázhatsz.

#10: „Nincs is bringám.”

„Jó kifogás sose rossz!” – de az ország számtalan városában elérhető közbringarendszerek idején, sajnos, már ez sem működő ellenérv. Nem kell azzal kezdened a munkába bringázást, hogy beruházol egy biciklibe, sőt, a közbringák nagy előnye, hogy a parkolással, kiegészítők beszerzésével sem kell bajlódnod. Ha mégsem közbringa, kölcsönözhetsz is pénzért, vagy kérdezd meg ismerőseidet, hogy nincs-e egy felesleges bringájuk, amit használhatsz addig, amíg rájössz, hogy bringával járni a legjobb dolog a világon és meg nem veszed az első saját kerékpárodat.

+1: „Rossz időben nem is lehet biciklizni!”

Nem létezhet ilyen lista a rossz időjárásra utalás nélkül. Örökbecsű klasszikus, ami a legtöbb vitában, fórumon és kommentben előkerül, pedig valójában gyenge érv, mint a harmat. Először is: nem kell feltétlenül rossz időben is bringázni, mindenki maga dönti el, hogy 10 fok alatt, nagy esőben vagy csak hóesésben teszi le a bringát. Másodszor: valaki ezek szerint elfelejtett szólni a dánoknak, svédeknek, New York-iaknak, finneknek, londoniaknak, hogy náluk rossz idő van 🙂 . Harmadszor (és csak hely hiányában nem folytatjuk): ahogy a skandinávok mondják: nincs rossz idő, csak rossz öltözet. Szerezz be egy esőkabátot vagy bringás poncsót és próbáld ki, hogy cukorból vagy-e, vagy kis esőben bringázni nem is olyan szörnyű, mint ahogy képzeled.

51 indok amiért idén többet fogsz bringázni


Cikkünk a Magyar Kerékpárosklubbal kötött nonprofit együttműködésben készült. Ha teheted, te is Inkább bringázz!, hiszen biciklin kisebb a koronavírus-veszély, és az immunrendszered is ellenállóbb lesz. További információk az Inkább bringázz! kampányról ide kattintva.

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet