Hirdetés

E.T. nyomokban kerékpárosnak született?

Slipstream (1967)

Steven Spielberg ifjú és reménytelen, az Universalnál eltöltött filmes éveihez tartozik, hogy félig leforgatott egy kerékpáros témájú filmet. A Slipstream annak ellenére szerepel a rendező összes filmográfiájában, hogy egy szelíd, alig perces montázson kívül, ami a megosztón elérhető, csak a készítők látták.

A történetéről sincs túl sok információ; annyit lehet tudni, hogy országúti kerékpárversenyzőkről szólt volna az amerikai sportfilmek modorában. Tehát láthattuk volna a legkisebb fiút, amint észreveszik a tehetségét, ahogy edzéseken csiszolódik és kopik a csapattársai által (biztosan lett volna köztük mackós barát, vicces fiú, bajkeverő és irigy vetélytárs…). Láthattunk volna középfordulatként egy nevelő erejű vereséget és a végén a Nagy Versenyt, a megérdemelt, de utolsó pillanatig kétséges győzelemmel. Talán valamilyen képet nyújtva az országúti versenyzés csapatsport-jellegéről. Vagy ki tudja… Spielberg az ifjú éveiben ugyanazzal a rendbontó attitűddel állt a filmhez, mint a nemzedéke java. Korántsem biztos, hogy a Sugarlandi hajtóvadászat, a Párbaj, a Cápa rendezője ennyire kiszámíthatóan mesélt volna a kerékpárosokról.

Mindenesetre a film nem készült el. A rendező nagyon optimistán becsülte meg a forgatás összköltségét, az egész projektre mindössze ötezer dollárt szánt – s persze ez messze nem volt elég. Hollywood pénzemberei nem láttak benne fantáziát, így nem sikerült további tőkét összekalapozni. Mégis, többféle okból fontos eseménye a pályának. Spielberg ezen a filmjén dolgozott először együtt Allen Daviauval, aki később az E.T. a földönkívüli, és a Nap birodalma operatőre is. Érdekesen ellentmondásos, ki hogyan emlékszik erre a találkozásra. Spielberg szerette volna, ha a 35 milliméteres, nagyfilmes kamera amennyire csak lehet, befurakszik a kerékpárosok közé, szerette volna a nézőit megajándékozni a részvétel szemszögével – a részvétel élményének illúziójával. 1967-ben ez nem akármekkora kihívást jelentett. Van, aki úgy meséli, Daviau lépett hátra, csak a másodoperatőr szerepét vállalva a sokkal tapasztaltabb kolléga és barát, Serge Haignere mögött – van, aki úgy emlékszik, szimplán Haignere asszisztenseként dolgozott a forgatáson, és úgy barátkozott össze Spielberggel, a két kívülről jött kortárs. Hiszen mindketten gyermekkori szenvedélyük után rohantak, mind a ketten gyártottak több 16 milliméteres filmet; a pályájuk nehezen indult, pedig mind a ketten szerelmesek voltak a mozgóképkészítésbe, és mind a ketten elsősorban a beállított fénnyel, a képek által vezértelt hangulatokkal akartak mesélni.

Fontos esemény ez a befejezetlen film, mert a rendezők ritkán mondanak le a fejükben tanyát vert víziókról. Allen Daviau tárta fel: az E.T. bájos biciklis üldözéses jelenetének minden beállítása, minden vágás, az egész jelenet ritmusa valójában a Slipstreamben elképzelt verseny-jelenetek dinamikai alapjain áll. A filmtörténet legkacagtatóbb szökési sebességéig, amikor a biciklisták szárnyra kelnek, valójában egy másik filmbe álmodott megjelenítés adaptálódik a hazatérni akaró gyermekbarát alien történetének rajzába. Gyerekszereplőkkel, minden eredeti (verseny-centrikus) szándékot idézőjelbe is helyezve, de valami megvalósul abból, amit az ifjú rendező kénytelen volt a tapasztalatlansága és a közeg érzéketlensége miatt félbehagyni. Talán ez is oka lehet, hogy Steven Spielberg kijelentette: a Slipstream dobozban marad. Mert amit a legfontosabbnak vélt belőle, azt megmutathatta egy maradéktalan filmben, ami ma is elvarázsolhat. És nem csak azzal, hogy vásott kölykök bicikliznek benne… 

Hirdetés

Nincsenek hozzászólások

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet

Exit mobile version