
A modern kori háromheteseken mindig legalább kettő pihenőnapot számlálhatunk, de az elnevezéssel ellentétben szó sincs arról, hogy teljes láblógatással telne a nap.
Nem volt ez mindig így, hiszen a hőskorban, amikor egy szakasz 300-400 kilométer hosszú is lehetett, egyszerűen muszáj volt folyamatosan adni a versenyzőknek 1-2 pihenőnapot ahhoz, hogy tovább tudjanak menni. Nem volt ritka, hogy a verseny során akár 14 pihenőnap is szerepelt a programban.
Az elmúlt évtizedekben már a két pihenőnap lett a szokásos, csupán néhány ritkább esetben térnek el ettől a szervezők. Ezek közé tartozott a 2017-es és a 2018-as Giro d’Italia is, ahol három pihenőnap volt a sok transzfer miatt.
De térjünk végre a lényegre. Mit csinálnak a versenyzők a pihenőnapokon?
Tekernek
A versenyzők a pihenőnapokon is mennek egy rövidebbet, hiszen így tudják fenntartani a mentális fókuszt és egy laza tekeréssel elősegítik a mihamarabbi regenerálódást is. Ezek többnyire könnyed gurulgatások, általában nem tartanak 2 óránál tovább.
Pihennek
Rest day ride. ✔️Massage. ✔️Now it's time to recover with our @HerzogSport compression socks. Get yours here: https://t.co/wfpACt1Gfg pic.twitter.com/l3Sem0sXlo
— Team Sunweb (@TeamSunweb) July 17, 2017
Ezeken a napokon mindenki igyekszik kihasználni az összes percet a regenerálódásra. Van aki például kétszer is alszik, de természetesen nem maradhat el a masszázs sem. Fontos, hogy a versenyzők ne csak fizikailag, de mentálisan is feltöltődjenek.
Esznek
Oké, ebben nincsen semmi érdekes, de egy pihenőnapon a terhelés meg sem közelíti a versenynapokon megszokott szintet, ami próbára teszi a szervezetet. Napközben általában kevesebbet esznek, de vacsorára már a szokott mennyiséget viszik be.
Mi történne, ha annyit ennél mint egy Tour de France versenyző?
A személyzet azonban nem pihen. A következő napra ragyogniuk kell a kísérőautóknak és a kerékpároknak is. A különbség a többi naphoz képest csupán annyi, hogy nem kell annyira sietniük.
#TDF2017 Rest day? No, thanks.
Mechanics have always a lot of things to do! pic.twitter.com/h3YZdEH2zi— Team Bahrain Merida (@Bahrain_Merida) July 17, 2017
Tárgyalnak
#TourDeTFS Media encounters on the last rest day of #TDF2017 pic.twitter.com/aKPbGCFBxD
— Trek-Segafredo (@TrekSegafredo) July 17, 2017
A pihenőnapok ideálisak arra, hogy bejelentsék az új szponzorokat, szerződés hosszabbításokat egy-egy sajtótájékoztató keretében. A Tour első pihenőnapján például bejelentették, hogy a lengyel CCC lesz a mostani BMC új főszponzora.
Ekkor éri meg vízhordónak lenni, mert ezekre az eseményekre sokszor csak az első számú emberek és a csapatvezetők hivatalosak.
Utaznak
A 9. szakasz után a karaván azonnal repülőre szállt, hogy az Alpok lábában töltsék a pihenőnapot. Egy ilyen pokoli szakasz után ez igencsak megterhelő tud lenni, főleg, hogy a pihenőnap a fentiek alapján rendesen be van táblázva.
Címlapfotó: Sebastian Paddags, Lars Wehrmann