Lehet, hogy a jövő városi közlekedési eszköze valahogy úgy fog kinézni, mint a Tern legújabb teherbringája, a GSD. Két kereke lesz, hogy elférjen a forgalomban; kompakttá tehető, hogy elférjen a parkolóban; lesz rajta valamilyen motoros rásegítés, hogy izzadság nélkül boldogulj az emelkedőkön is; és szállíthatod vele mindazt, amit egyébként napközben szállítanod kell.
Mi? GSD?
A GSD az angol „Get Stuff Done” betűszava, amit magyarul talán a „legyen elintézve…” kifejezéssel tudnánk visszaadni. Szóval tervezőink számba vették a mindennapi családi feladatokat és előjöttek egy különleges elektromos teherbringával, ami a vezetővel együtt 180 kg terhet bír el. A trükk a következő: növeld meg a tengelytávot, de használj kis kerekeket és tartsd a súlypontot alacsonyan. A hagyományos hajtással rendelkező Tern Cargo Node-ból ismert a módszer: a vezető mögött majd 80 cm hosszú csomagtartóra lehet pakolni, de az egész bringa pont olyan hosszú, mint egy normál kerékpár.
A váz minden eleme megerősített, a külön erre a modellre tervezett kerék, felni, agy is robosztusabb. A nyeregcső teleszkóposan állítható, a kormánynál pedig a gyártónál megszokott saját fejlesztésű állítószárakkal és bilinccsel találkozunk, ami lehetővé teszi a kompakt tárolást, de azt is, hogy max 195 cm testmagasságig kényelmesen lehessen. A minőségi alkatrészek sorát bővítik a Magura 4 dugattyús tárcsafékek, a Shimano Deore 1×10 váltó és a bringa lelke, a Bosch performance line motor, amihez akár 2 akkut is fel lehet szerelni, biztosítva ezzel az akár 250 km-es hatótávolságot (gyári adat, eco üzemmód).
Nem lehet belekötni a használt anyagokba és alkatrészekbe, a GSD igazán minőségi munka.
Használat üresen
Nem életszerű, de a teszt során először rakomány nélkül vizsgáltuk a menettulajdonságokat.
A megerősített váz és a motor miatt a GSD üresen közel 30 kg-t nyom, viszont nagyon alacsony súlyponttal. Motor nélkül kb. Bubi élmény tekerni (15km/h max), illetve annál jobb, mert okosan ki lehet használni a 10 sebességet, emellett meglepően jó a rugózása, mert városi körülmények között a kicsi de vastag kerék egyfajta „fatbike élményt ad. A 20 colos kerék egyáltalán nem zavaró, még a kátyúkat is jól veszi és egy-egy alacsonyabb padka sem akadály.
A fékek brutálisak. Üresen jobban fognak, mint ahogy a gumi tapad különösen meredek lejtőn. Itt is érvényes az, amit a teherautó sofőrök nagyon jól tudnak: egy lejtőn lefele max olyan sebességgel menj, mint ahogy felfelé tudnál.
Kapcsoljuk be a motort és egy új világ tárul elénk. Eco üzemmódban egy akkuval ~125 km a hatótáv, de ez már egy city bike kényelmét adja, okosan használva a váltót jól lehet vele haladni 20km/h-val is. A Tour üzemmód már egy könnyű, jól beállított bringa kényelmének felel meg, kisebb emelkedőket váltás nélkül sem veszel észre. Sport üzemmódban a rásegítés még dinamikusabb és eljutunk a Turbó üzemmódhoz, amiben veszettül húz, erőfeszítés nélkül lehet 25km/h-val haladni egy akkuval kb. 60km-en keresztül, felfelé-lefelé teljesen mindegy. Még azt is mondanám, hogy üresen ez a fokozat már túlzás.
Használat rakománnyal
Ha a GSD autó lenne, akkor vagy egy egyterűként vagy inkább egy pickupként pozicionálnák és a reklám úgy nézne ki, hogy anyuka/apuka elviszi a gyerekeket iskolába, majd megjelenik egy fontos tárgyaláson aztán nehéz fizikai munkát végez és utána még be is bevásárol. OK, nézzük, mit tud a GSD élesben.
Munkába menet az a fontos, hogy izzadság nélkül jussak el a budai hegyeken keresztül pestre úgy, hogy Laptop, kb két irattartónyi papír, az ebéd (szigorúan fagyis dobozban), sportcucc, váltóruha is nálam legyen. Ez nem súlyra sok, inkább volumenében haladja meg egy hátizsák kapacitását, ami amúgy sem lenne jó, ha melegítené a hátamat. Az izzadságmentes munkába járás könnyű feladatnak bizonyult, a GSD teljesen iroda kompatibilis.
A bringás nagybevásárlás egy fokkal nagyobb kihívás és nem is általános gyakorlat. Az egyik diszkontlánc pl. nem is rendelkezik normális kerékpártárolóval, csak egy küllőgyilkos megoldással. Egy 4 tagú család számára vásároltam és sikerült összehoznom 25kg-t két szatyorban, de sajnos nem egyenletesen elosztva „mer hát a dinnye, ugye…”. Ennek ellenére hegynek fel, hegynek le, ezt sem hajtáskor, sem a fékezéskor nem lehet észrevenni a szándékosan bután elhelyezett rakományt. Feladat teljesítve – a GSD bevásárlásra alkalmas.
A csúcsteszten összesen 75kg-t használtunk 3 zsák aljzatkiegyenlítő beton formájában. Ez az én 95kg-mal már összesen 170 kg, ami megközelíti a GSD maximális 180 kg-s kapacitását. Ilyen rakománnyal a legmacerásabbak azok a pillanatok, amikor még nem tudsz tekerni, ezért még nem segít a motor. A kitámasztó kicsi ehhez a súlyhoz, segítség nélkül nem tudod elkerülni a dőlést pakolás közben, nehéz tolni és alacsony sebességnél még az első kerék is szitál egy kicsit, de amikor a pedálra lépsz, jön a turbó és nem gyorsan, de könnyedén meg lehet mászni egy Sasadi út jellegű emelkedőt is. Kipróbáltam, tényleg működik. Tovább fokozta lelkesedésemet a fék: 75kg rakománnyal 25km/h-ról enyhén lejtős úton csúszás nélkül 520 cm-en belül állt meg. Ugyanez a mutatvány 50 kg-mal 450 cm, üresen 360 cm (nem hivatalos mérések, nem az abszolút értéket, inkább az arányokat érdemes figyelni). A fék teszi a dolgát, arra nyugodtan rábízhatod magad. Az egyetlen kérdés az út minősége, és hogy meddig tapad a kerék.
Ha már irodai munkára, bevásárlásra és kemény fizikai igénybevételre is egyaránt tudjuk használni a GSD-t, nézzük meg a designt. Nem elvárás egy ilyen bringától, hogy még ismerkedni is lehessen vele, és nem is ezért szeretjük. Összehasonlíthatatlan egy aero versenygéppel, egy dögös fixivel vagy egy stílusos kosaras city bike-kal. Kategóriájában azonban egyelőre nem találtam ennél jobban kinéző teherbringát. A GSD egy bicikli alakú bicikli, ipari jellegű színválasztékkal, ami ide pont jó.
Ami tetszett
Nem kell világraszóló egyedi találmányokat felsorakoztatni ahhoz, hogy az ember úgy érezze, a gyártó tényleg gondolt rá. Az apró kis részletek azok, amik megkönnyítik a használatot:
- A váz szinte minden pontján vannak fogadóbütykök, lyukak, csavarhelyek: rengeteg gyári kiegészítőt lehet rá feltenni, sőt, mivel sztenderd méreteket használnak, bármilyen külső dobozt, tartót, táskát felszerelhetsz.
- A bringa felállítható a hátsó csomagtartójára és magától megáll, így tényleg be tudod tolni egy liftbe vagy otthon is jóval kevesebb helyet foglal el (Ez sem új koncepció, mégsem használják a gyártók).
- A nyereg alatt van egy ergonomikus fogantyú, hogy a 30+ kilót fel tudd emelni.
- Az első kereket egy rugóval rögzítik a vázhoz, hogy ne tudjon kifordulni teljesen.
- Az oldaltáskák nagyok, strapabírók. Szélességüket egy belső hevederrel állíthatod, hogy ne mozogjon benne a rakomány, és ha nem használod, akkor hozzá lehet hajtani a vázhoz, hogy ne legyen útban.
Ehhez már „csak” a legjobb motor/fék/váltó kombinációt kellet beszerezniük ahhoz, hogy a GSD tényleg tudja állni a szavát és hozza mindazt, amit ígérnek.
A jövő
Nem nekünk kell tanácsot adni senkinek, de kellő szerénységgel a következő irányokat tudjuk elképzelni a GSD jövőjét illetően.
- Új kategória: A GSD nyergét a vázig be lehet nyomni, a kormányát pedig a vázig lehet visszahajtani, amitől kompaktabb lesz, de nem összehajtható. Az összehajtható (angol: foldable) kategóriát már elfoglalták azok a bringák, amiket kézipoggyász méretűre össze lehet hajtani. A GSD váza a stabilitás és a rejtett vezetékek miatt nem törhető meg, de nincs is rá szükség. Itt simán bevezetnék a gyártók helyében egy új kategóriát, mint annak idején az autóknál a SUV volt.
- Biztonság / lopásgátlás: Kíváncsian várjuk az új fejlesztéseket, a lopásgátlás, GPS követés, blokkolás terén illetve érdekes lenne az ABS kérdésén is elgondolkodni.
- Ugyancsak izgatottan várjuk az újabb okos kiegészítőket: a zárható dobozokat, a nagy volumenű árukra (szörfdeszka, kettes létra) a megoldásokat.
- Álló helyzetben rögzítés: A kitámasztó jelenleg egyszerűen kicsi, de ezt könnyen lehetne orvosolni, hogy se egy izgága gyerek a gyerekülésben, se egy nagyobb oldal rakomány ne tudja borítani a gépet.
- Váltó védelem: A váltó legalacsonyabb pontja alig pár cm re van az út felett. Ekkora kátyúk még városi környezetben is előfordulhatnak, ami komolyan tudja befolyásolni a váltó élettartamát. Ide is kívánkozna valamilyen védelem.
- Value engineering: Ez egy más irány, de a költségtakarékosság jegyében lehet, hogy elég lenne egy kisebb motor egy akkuval. Lehet, hogy nem kellene a vázat 180 kg-ra tervezni, és lehet, hogy egy szerényebb váltóval is vígan ellennénk. Nem biztos, hogy kell a drágább nyeregcső és kormány.
Megéri?
A GSD alapára 1 199 000 Ft. Ebben Magyarországon az oldaltáskák benne vannak, de a többi kiegészítő nem. Hogy ez sok vagy kevés, azt mindenki eldöntheti, csak ne hasonlítsuk össze egy hagyományos bringával, akkor inkább egy elektromos robogóval, ami 3x ilyen nehéz és ez az árkörnyezete. Mindenesetre a felhasznált anyagok és alkatrészek miatt az ár logikus és érthető.
Az, hogy megéri-e, az szintén egyéni preferencia kérdése, illetve attól is fog függni, hogy 5 évesen mennyi lesz majd a használt GSD-k értéke. A motor/váltó/fék egységekre ez eredeti gyári garancia vonatkozik, de a TERN fő részekre a gyártó 5 év garanciát vállal, amit egy regisztrációval + 5 évvel megnövelhetsz. De maradjunk az 5 évnél: Ha 5 éven keresztül, valaki évi 240 000 Ft-t (havi 20 000Ft; munkanaponként 1000 Ft) tud spórolni a parkolással, a benzinnel, vagy pusztán azzal, hogy időben odaérve el tud vállalni belvárosi munkákat, vagy nem késik el élete nagy tárgyalásáról a prezentációs anyagaival; nos, akkor már ki is jöhet a matek.
A kerékpár weboldala: https://tern.hu/shop/osszecsukhato-elektromos-kerekparok/gsd-elektromos-cargo-kerekpar/