Kerékpárt rendelni az internetről sokak szerint még ma is rizikós dolog, főleg, ha az ember az első bringáját rendeli. A Canyon Grand Canyon 5 márpedig sokaknak az első márkás bringájuk lehet. Jól döntenek, akik az olcsóbb árért cserébe bevállalják a rizikót? Egyáltalán rizikós ez a döntés? És tényleg olcsóbb Canyont venni, mint a nevesebb márkák?

Hirdetés

A Canyont valószínűleg senkinek nem kell bemutatni, hiszen a húsz éve alapított német márka már szinte a kezdetektől jelen van a versenysportban. Nekem először a félig sárga, kengurumotívummal díszített kerékpárok tűntek fel Cadel Evans alatt. Az ausztrál hamar sikert is hozott az akkor még alig ismert márkának, hiszen 2009-ben egy Ultimate nyergében lett világbajnok. Azóta már számos Grand Tour-győzelmet is bezsebeltek Canyon országútikkal (Quintana a Girón és a Vueltán, Carapaz a Girón nyert ilyen bringával), és napjainkban Canyonnal teker például az egyik legnagyobb szupersztár, Mathieu van der Poel csapata, az Alpecin Deceuninck is.

Montiban sem tétlenkedtek, 2017-2020 között korunk egyik legsikeresebb női kerékpárosa, Pauline-Ferrand Prevot tekert Canyonnal, 2019-ben XC világkupát és világbajnokságot is nyert.

Erre a bőkezű szponzorációra szüksége is volt a márkának, hiszen üzleti modelljét a kezdetektől kizárólag online értékesítésre építette, vagyis ilyen bringákkal mezei bringaboltokban nem találkozhatunk. Ennek is köszönhető, hogy az igazán nagy múltú márkákhoz képest jóval olcsóbban tudnak hasonló felszereltségű kerékpárokat kínálni, hiszen nem kell a költségekbe belekalkulálni a kis- és nagykereskedők árrését.

Szóval a Canyon Grand Canyon 5 a maga 899 eurós árával olcsónak számít? Első blikkre inkább csak Canyon mértékben, hiszen náluk tényleg ez a legolcsóbb XC gép, de joggal gondolhatjuk, hogy a gyenge forint és a kerékpáripart az elmúlt években súlytó ellátásáilánc-problémák mellett azért 362 ezer forintért már egészen jó bringákat lehet kapni bárhol.

Nos, ez csak félig igaz. A Grand Canyon 5 tényleg a minimált nyújtja, de ezt a minimum szintet úgy kell érteni, hogyha ilyen bringát veszel, akkor még talán a sznobok is hajlandók azt mondani, hogy ez már valóban egy kerékpár. Mit értek ez alatt? Átütőtengely, dropperpost, tubeless nincs, és a teló is csak egy 100 mm-es (de lockolható) Suntour XCR 32-es. Cserébe viszont kapunk egy egytányéros, 12 sebességes, szinte full Shimano Deore szettet hidraulikus tárcsafékekkel, nagyjából rejtett kábelelvezetéssel. Egyedül az MT200-as (Altus) fékkarok lógnak ki a képből, meg a kicsit elhízott, 14 kilós súly.

100 mm-es a rugóútja a Suntour XCR 32-esnek – ez talán a bringa egyetlen igazi gyengepontja

Ez az M-es méret, innentől 29-es kerekek is járnak, alatta 27,5-et adnak. Ami még kevésbé szimpatikus, hogy a Grand Canyon kizárólag a gyári matt kék színben érhető el, és eléggé látszik, hogy az igazán menő színkombinációkat azoknak tartogatják, akik hajlandóak szélesebbre tárni a pénztárcájukat.

De ez csak az én problémám, hogy akármikor ránézek, a BKK buszok jutnak eszembe, ettől még a Grand Canyon simán lehet egy jó monti. És az is, legalábbis az olyan kezdőknek, mint amilyen én is vagyok.

Az összhatás az árnyalatot leszámítva nagyon kellemes, és kifejezetten jó hozzáérni a sajátgyártású, Iridium fantázianévvel illetett cuccokhoz (nyereg, kormánymarkolatok) is. Az első méterek alapján pont azt kaptam, amire számítottam. A geometria az abszolút középút, tehát nem ültem zavaróan nyugdíjas pozícióban, de a skála igazán sportos része azért odébb van ettől. A Deore szett kellemesen dobálja a fokozatokat, a Suntour teló pedig vállalhatóan csillapítja az úthibákat. Számomra rendben volt a saját márkás nyereg is.

Apró, de kellemes részlet a gravírozott Canyon logó a villanyak kupakján

Terepen sokat nem kell várni a Schwalbe Tough Tom gumiktól, de feltételezve a célközönséget, hoz egy elfogadható belépő szintet, én nem éreztem vészesen alacsonynak a tapadást az erdei traileken. A szokásos börzsönyi ösvények bejárása után a jó tapasztalatok miatt felbátorodtam, és elvittem kicsit komolyabb körülmények közé is a gépet. Persze, nem a balassagyarmati Nyírjes Trails fogja felforralni a hardcore montisok adrenalinszintjét, de az olyan kezdőknek, mint nekem, jó móka volt a Grand Canyonnal. Némi összeszokást követően a legdurvább akadályokat is simán vettem a géppel, a technikásabb részeken is végig kiszámíthatóan viselkedett a bringa. Én még mindig nem vagyok elég bátor, ezért elég sokat fékezek, de 4-5 kör alatt egyszer sem éreztem, hogy túlmelegedett volna a fék.

Jól bírták a fékek

Összességében a Canyon Grand Canyon 5-ös a márka belépő szintű termékeként is elég korrekt versenyző, ha egy még nem túl drága, de azért minőségi montit szeretnénk. Az elmúlt években azonban a Canyon 100 eurót emelt a modell árán, így viszont már találni a nagyobb márkáknál is alternatívát. Ha maradnánk az online rendelős témánál, akkor a Rose-nál 849 euróért már Rock Shox Judy Silver telót kapunk a Count Solo 1 modellnél. Ugyanez a helyzet a Cube Analognál, vagy a Giant Talon 1-nél is, de ezekért már nagyjából 920 eurót kell kifizetnünk.

Sokakban persze felmerül, hogy a viszonylag kedvező árért cserébe milyen szinten kell lemondanunk a bringaboltok nyújtotta előnyökről? Az online ügyfélszolgálattal kapcsolatban alapvetően pozitívak az értékelések, a Canyon csoportban elég kevés negatív tapasztalatot láttunk. Persze ez csak addig lesz megnyugtató, amíg hibátlan termék érkezik, hiszen ha valami problémába ütközünk, fel kell készülnünk arra, hogy angolul vagy németül kell majd a gyártóval felvennünk a kapcsolatot, ami sokak számára idegőrlő lehet. A Canyon egyébként az első tulajdonos számára hat év garanciát vállal a kerékpárra, ami fedezi az összes alkatrészt, amennyiben gyártási hiányosságból eredő problémába ütközünk.

Sokan ódzkodnak az összeszereléstől is, de tényleg 20 perc alatt bárki összerakja a bringát előzetes képzettség nélkül a Youtube segítségével, csak két imbusz kell hozzá, de azt is adják a csomaghoz. Lényegében a kerekeket és a kormányt kell csak felszerelni. Nekünk egyedül a váltón kellett még nagyon minimálisat állítani, de az sem volt több negyed fordulatnál. A szállítási idő mindössze két hét volt, amit napra pontosan tartott is a cég, és az általános tapasztalatunk is hasonló volt a Canyon Facebook csoportjában. Ez a mai világban fontos fegyvertény, ami a megemelt ár fényében is billentheti a vásárlót a Canyon felé.

Hirdetés
A bringázás mellett az írás volt az első olyan dolog az életemben, ami több, mint két hétig le tudott kötni és ez máig is tart. Ebből lett a Flowcycle, ahol az a célom, hogy bemutassam, a bringa nem csak szimplán egy eszköz, hanem megoldás korunk legtöbb égető problémájára. És mellette piszkosul élvezetes is!

Hozzászólnál, vitatkoznál? Itt megteheted!

Ne felejtsd el a hozzászólást!
Kihagytad a nevet